omaishoito_kuva2_

Apua ja tukea omaishoitajalle kotiin

Hilkka ja Eino Hellman muuttivat Tapiolan Caritakseen Oulun Taka-Lyöttyyn omaan asuntoon joulukuussa 2017. Muuton syiden taustalla oli Eino Hellmanin Alzheimerin tauti ja sen lisäämä mahdollinen äkillisen avun tarve. Pariskunta saa apua Caritaksen omaishoidon vapaa kotihoitona -palvelusta, joka on tuonut heidän arkeensa turvaa ja sujuvuutta.

Einolla todettiin Alzheimerin tauti vuonna 2013. Pari vuotta myöhemmin Einon vaimo Hilkka päätti ryhtyä miehensä omaishoitajaksi tämän kunnon heikentyessä. Samalla ajatus muutosta palvelujen lähelle alkoi itää. Apua omaishoitajan arkeen tarvittiin.

”Arki täällä Caritaksella on lähtenyt hyvin käyntiin. Koen, että olemme kotiutuneet tänne hyvin ja olemme aina saaneet apua sitä tarvitessamme. Omaishoitajan arki on melko rankkaa, sillä hoitajana olen kiinni hoidettavassa koko ajan ja mieheni muistin heiketessä kaikkien juoksevien asioiden hoitaminen jäi minun harteilleni. Caritaksella asuessa saan mielenrauhaa siitä, että tiedän avun olevan lähellä. Se lisää turvallisuuden tunnetta arjessa”, kertoo Hilkka.

omaishoito_kuva1_rajattu

Omaishoitajan lomittaminen
on tärkeää työtä

Omaishoitajille kuuluu lakisääteisesti vapaata vähintään kolme päivää kuukaudessa. Tällä hetkellä Hellmanit tarvitsevat apua enimmäkseen vain enemmän voimaa vaativissa tilanteessa, kuten saunassa käymisessä. Omaishoidon vapaisiin voi käyttää myös palveluseteliä, jolla voi ostaa hoitopalvelut kotiin.

”Hoitajana koen tekeväni tärkeää työtä auttaessani omaishoitajaa. Työ on perheestä riippuen hyvin yksilöllistä, sillä kaikilla on omat tarpeensa ja toiveensa. Kotikäynneillä pääsen hoidettavan kanssa henkilökohtaisemmalle tasolle, sillä käynnit ovat yleensä melko pitkiä ja kiireettömiä, ja se tekee työstä antoisaa”, kertoo kotisairaanhoitaja Riikka Vuoristo.

Riikka arvioi, että erilaisten omaishoidon palveluiden tarve tulevaisuudessa lisääntyy, sillä yhä useampi omaishoitoa tarvitseva haluaa asua kotona heikentyneestä kunnosta huolimatta. Samasta syystä omaishoidon palvelut monipuolistuvat, sillä kaikille erilaiset tilapäishoidon palvelut kodin ulkopuolella eivät välttämättä sovi.

Hilkka kertoo kotihoitopalvelun helpottaneen hänen elämää ja tuoneen arkeen myös sujuvuutta, sillä muistisairaan puolison kunto voi vaihdella merkittävästi. ”Minun ei tarvitse enää miettiä ja murehtia, mistä saisin apua, vaan se on aina tarvittaessa saatavilla.”

Vertaistuesta voimaa arkeen

”Vertaistuki on auttanut paljon matkan varrella. Mieheni sairastuessa osallistuimme omaishoitajille ja sairastuneille tarkoitetulle kurssille Rokualla, jossa samassa tilanteessa olevat henkilöt saivat keskustella yhdessä askarruttavista asioista. Tuolloin sain myös paljon apua käytännön asioissa omaishoitoon liittyen”, Hilkka kertoo.

Hellmanit ovat myös aktiivisesti osallistuneet Caritaksella järjestettyyn yhteiseen ohjelmaan, kuten pelituokioihin ja porinapiireihin. ”Caritaksen tarjoamat aktiviteetit ovat tuoneet lisää sisältöä arkeemme, sillä muutoin arki kotona on aikalailla vain olemista. Järjestetyn ohjelman kautta olemme saaneet myös uusia ystäviä ja olemme päässeet mukavasti sisälle yhteisöön”, Hilkka kertoo.

Hilkka suhtautuu tulevaisuuteen toiveikkaasti. ”Arki sujuu tällä hetkellä hyvin ja elämme päivä kerrallaan. Kaikesta olemme tähän asti selvinneet ja toivon tilanteen pysyvän samanlaisena mahdollisimman pitkään”, Hilkka kertoo hymyillen.

Lue lisää Caritaksen palveluista omaishoitajille