Jupe ja Lape_1500

Kuvassa: Caritaksella 16 vuotta viihtyneitä Lassi Järvistä ja Jukka-Pekka Leinosta ilahduttaa Celestan tiivis ja läheinen asuinyhteisö.

Caritaksella asumisen expertit

Caritas Celestan asukkaita ja pitkäaikaisia ystäviä, Jukka-Pekka Leinosta ja Lassi Järvistä eli lempinimiltään Jupea ja Lapea, voi kutsua Caritaksella asumisen eksperteiksi. He ovat viihtyneet Caritaksella jo 16 vuotta ollen Caritaksen pitkäaikaisimmat asukkaat.

Miehet muuttivat kolmen muun asukkaan kanssa vuonna 2002 Kairos-kotiin, joka on Caritaksen ensimmäisenä valmistunut palvelukoti Kaukovainiolla. Heille Kairos-koti toimi väliaikaisena kotina sillä aikaa kun oma koti Caritas-kotiin oli rakenteilla.

”Parasta Caritaksella asumisessa on aina ollut hyvä yhteishenki. Minulle se tarkoittaa yhteen hiileen puhaltamista koko porukan voimin”, Jukka-Pekka kertoo. ”Täällä on asunut samaa porukkaa jo melko pitkään, joten yhteisöstä on tullut tiivis ja läheinen. Tunnemme kaikki toisemme hyvin”, Lassi lisää.

Miehet ovat asuneet vuodesta 2003 lähtien Caritas Celestassa, joka tarjoaa tehostettua palveluasumista moni- ja liikuntavammaisille asukkailleen. Asukasmäärä on vuosien saatossa moninkertaistunut. Vuonna 2016 celestalaiset muuttivat jälleen: tällä kertaa entistäkin uudempiin ja avarampiin tiloihin Oulun Limingantulliin, Härkälinnaan.

Celestan johtava ohjaaja Marjo Lokka on ollut miesten arjessa mukana jo ensimmäisestä muutosta lähtien. Marjo tuli itsekin nuorena sosionomina töihin Caritakseen vuonna 2002. Vuosien varrella hän on ehtinyt työskennellä välillä muuallakin, mutta on taas useamman vuoden ollut luotsaamassa Celestaa. ”Jupe ja Lape ovat aina olleet positiivisia kavereita – eteenpäin katsovia, todella hyvätapaisia ja valoisia tyyppejä. Heillä on pitkä kokemus arjesta Caritaksessa ja he osaavat neuvoa ja ohjata nuorempia asukkaita. He eivät turhasta hötkyile”, Marjo kertoo.

Miehet kokevat, että he pystyvät itse vaikuttamaan omaan arkeensa. ”Täällä on hyvä ja turvallista asua. Sujuvaa arkea edesauttaa myös luottamus työntekijöihin”, kertoo Lassi. ”Yhteisöllisen tekemisen lisäksi myös omassa kodissa voi rentoutua ja puuhata omia juttuja, vaikkapa urheilua tv:stä katsoen”, Jukka-Pekka lisää.

”Yhteisöllisyys on parhaimmillaan juuri sellaista, että jokainen saa olla omana itsenään mukana porukassa ja yksin ei jää kukaan. Toki jokainen kokee yhteisön imun erillä lailla, toiset kaipaavat enemmän seuraa kuin toiset. Mutta täällä tuttua seuraa varmasti saa sitä halutessaan”, Marjo sanoo.

Kollaasi

Yhteisiä mukavia muistoja vuosien varrelta on kertynyt paljon. Nuorista pojista on kasvanut aikuisia miehiä.

Rohkeasti erilaisille
retkille

Miesten arjesta ei tekemistä puutu. Arkipäiviä rytmittävät sekä Celestan järjestämä päivätoiminta että asukkaiden omat henkilökohtaiset menot esimerkiksi fysioterapiaan, ja muut vapaa-ajan aktiviteetit talon ulkopuolella avustajan kanssa.

”Päivätoimintaa on tarjolla päivittäin, mutta osallistuminen siihen on vapaaehtoista. Asukkaat osallistuvat aktiivisesti toiminnan suunnitteluun ja suurin osa ideoista tuleekin nimenomaan asukkailta. Yhdessä päivätoiminnassa sitten mietitään, kuinka ne voidaan toteuttaa”, kertoo Marjo.

”Välillä toiminnan toteutus vaatii paljon etukäteissuunnittelua. Täytyy muun muassa varmistaa, että onhan vierailukohde varmasti esteetön. Usein käytetään mielikuvitusta ja monista kiperistäkin tilanteista on sen turvin selvitty. Meidän työntekijät ovat uskomattoman kekseliäitä ja luovia. Kesällä vammaisten maanpuolustusleireillä ollaan yövytty teltoissakin”, Marjo lisää.

”Käymme erilaisilla retkillä noin kerran viikossa. Viime kesän mieleenpainuvin retki oli laivaristeily Vaasasta Uumajaan. Ensi viikolla suuntaamme puolestaan Kemin Lumilinnaan”, Jukka-Pekka kertoo. ”Minä harrastan lisäksi sählyä ja treenejä on kahdesti viikossa. Käymme myös säännöllisesti katsomassa Kärppien pelejä jäähallilla”, Lassi lisää.

Yksi asia, joka on seurannut näitä miehiä vuosien ajan, on aito ja tinkimätön Oulun Kärppien fanittaminen. ”Mestaruuksia on meillä juhlittu yhdessä moneen otteeseen”, Marjo kertoo.

Lassi innostuu silminnähden, kun alkaa keskustelu jääkiekosta, ja saa ennustaa Kärppien mitalimahdollisuuksia. ”Tänä vuonna tulee mestaruus taas Ouluun. Sitten ei ole riemulla rajaa”, Lassi kuittaa.

kalevan juttu

Kuvassa: Poikien muutto uuteen Caritas-Kotiin kiinnosti myös mediaa (Kalevassa 2.4.2003).