irma

Kuvassa: 90-vuotias Irma Turunen on asunut talossa jo seitsemän vuotta ja kehuu talon kulttuuritarjontaa. Irma nauttii yhteisistä iltapäiväkahvihetkistä ja keskusteluista. Hän keksi idean asukkaiden kotoa löytyvien taideteosten yhteisnäyttelystä.

Ikäihmiset innostuivat taiteesta

Irma Turunen istuu tyytyväisenä Metsolan Kartanon yhteisen olohuoneen keinutuolissa. Tänä iltana vietetään asukkaiden yhteisnäyttelyn juhlavia avajaisia talon omassa galleriassa. Näyttelyllä on erityinen merkitys Irmalle, sillä hän on oikeastaan koko idean äiti. 90-vuotias Irma hoksasi, että jokaisen asukkaan kodista löytyy vaikka mitä taidetta – niistähän voisi koota yhteisnäyttelyn kaikkien iloksi.

Irma on osallistunut aktiivisesti talon kulttuuritapahtumiin koko talossa asumisen ajan eli jo seitsemän vuotta. Kaikki alkoi sanataidekerhosta, joka kokoontui talossa kolme vuotta. Nyt Irma osallistuu  sunnuntaisin piirustusporukkaan, jota vetää talossa myös asuva, eläkkeellä oleva kuvaamataidon opettaja Raija Puurunen. Lisäksi Irma osallistuu joka toinen tiistai Heli Meriläisen vapaaehtoistoimintana vetämään kulttuurikerhoon.

raija

Kuvassa: Lehtori Raija Puurunen on suuri taiteen ystävä ja toimii kuraattorina asukkaiden yhteisnäyttelyssä. Hän myös vetää asukkaiden piirustusporukkaa.

”Talon oma galleria on varmasti saanut aikaan sen, että tästä Metsolan Kartanosta on muodostunut hyvin kulttuuriteemainen talo. Se on tuonut myös taiteilijoita taloon”, pohtii Irma. Joka kuukausi galleriassa on esillä uusi vaihtuva näyttely. Siitä syntyy mukavaa sisältöä arkeen ja jutunaiheita iltapäiväkahvihetkiin. Asukkaat kokoontuvat nimittäin joka päivä kahdelta iltapäiväkahveille ravintolasaliin. Pöydät on kauniisti katettu ja tarjoilija kaataa jokaiselle sumpit kuppiin. ”Kahvittelu on mukava tapa tavata naapureita ja porista yhdessä”, Irma kertoo.

näyttelyssä

Kuvassa: Metsolan galleriassa on marraskuun esillä asukkaiden esille tuomaa taidetta.

Marraskuun ajan talon galleriassa asukkaiden omaa taidetta esittelevä näyttely on onnistunut yhteisponnistus. Iltapäiväkahvilla asukkaille kerrottiin ideasta ja pikkuhiljaa teoksia alkoi kertyä näyttelyyn. Talon asiakasneuvoja Jari Päätalo, Heli Meriläinen ja Raija Puurunen ovat tehneet hienoa työtä kasatessaan aineistoa ja kirjatessaan teosluetteloon jokaisen teoksen tekijän. Esillä on 34 työtä sekä useita Helin kulttuurikerhon toiminnasta ottamia valokuvia. Gallerian viereisessä salissa on esillä piirustusporukan ja Raijan töitä.

viljo

Kuvassa: Viljo Karjalaisen silmät loistavat, kun hän esittelee maalausta itsestään ja vaimostaan. Mukavia muistoja tuo mieleen myös Amerikan ajoilta tehty teos.

Tarinat tuovat
uuden ulottuvuuden

Maalaukset seinillä saavat aivan uuden ulottuvuuden, kun kuulee asukkailta niihin liittyviä tarinoita ja muistoja. Talon asukas Viljo Karjalainen esittelee ylpeänä seinillä olevia potretteja: ”Tässä on kuvat vaimostani ja minusta. Minun veljeni vaimo on ne maalannut.” Vieressä komeilee myös maalaus, jossa mies syöttää joutsenia. ”Olen myös tässä taulussa. Taulun idea on syntynyt valokuvasta, joka on aikoinaan otettu Amerikan South Hamptonissa. Vietimme siellä kesiä”, Viljo kertoo.

venevajat

Jussi Väliahde (kuva yläpuolella) on myös tuonut esille taulujaan: ”Venevajat Nurmeksesta -teos on vaimoni tekemä. Ja tuo iso maalaus tuolla nurkassa on äitini vuonna 1976 tekemä.”

Raijan omistamaa taidetta ja omia teoksia on laajasti esillä näyttelyssä, mutta yksi erikoisimmista on pronssinen pääpatsas. ”Tämä oli alun perin poikani kipsistä tekemä työ, mutta se alkoi haurastua niin, että päätin valaa sen pronssiin. Nyt se kestää ikuisesti”, Raija nauraa (kuva alapuolella).

patsas

Avajaisia vietettiin 7.11. Tapahtumassa oli tupa ääriä myöten täynnä. Erityiskiitokset Oulun Osuuspankille, jonka lahjoituksella näyttelyyn hankittiin kehyksiä ja juhlavat tarjoilut avajaisiin.