Kuva 3

Kuvassa: Juha Alila oli oikea parkettien partaveitsi tanssittaessaan Caritaksen päivätoiminnanohjaaja Maarit Jänttiä.

Kehitysvammaisten diskoissa on
tupa täynnä ja tunnelma katossa

Valot välkkyvät, musiikki soi ja nauru raikaa. Käynnissä on vuoden 2017 viimeinen kehitysvammaisten disko Tahkokankaan juhlasalissa. Tanssilattialla irrottelee lähes 200 ihmistä eri puolilta Oulun seutua.

Kehitysvammaisten diskoja järjestettiin vuoden aikana seitsemän kertaa. Juhlijoita on ollut tanssittamassa niin dj:t kuin livebändit. Välillä diskot on toteutettu karaoke-diskoina, ja innokkaista laulajista ei ole ollut puutetta. Disko on monelle kuukauden kohokohta ja tärkeä kohtauspaikka.

Tapahtumia on ollut toteuttamassa Caritas-Säätiö, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, Nuorten Ystävät sekä Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry. Apuna on ollut myös muita vapaaehtoisia mm. Osuuspankista.

Tällä kertaa esiintymässä on oululainen rock/pop bändi Rocado, jota oli toivottu kovasti uudestaan esiintymään viime kevään keikan jälkeen. Bändi soittaa yksi toisensa perään tuttuja suomihittejä. Riemu repeää viimeistään siinä vaiheessa, kun oma lempikappale kajahtaa kaiuttimista. Naurunremakka ja spontaanit halaukset kertovat, että diskoa on jälleen odotettu. Tämän todistaa myös Caritas Kipparissa asuva Virpi Baas, joka on ollut mukana kaikilla kerroilla.

”Diskossa kivointa on hyvä musiikki, tanssiminen ja kavereiden näkeminen. Ostan myös aina herkkuja kanttiinista. Tämä päivä on muutenkin ollut erityisen mukava, koska kävimme päivätoiminnassa allasjumpassa, ja sen jälkeen oli kiva laittautua, meikata vähän ja pistää ykköskuteet päälle”, Virpi kertoo innoissaan.

Tanssityyli on tässä diskossa vapaa ja tyylejä onkin lähes yhtä monta kuin tanssijoita. Yksi twistaa villisti lantiota heiluttaen samalla musiikin mukana laulaen, toinen tanssii kainosti käsiä heiluttaen. Pariskunta on kietonut kätensä toistensa ympärille. Täällä jokainen saa olla oma itsensä.

Kuva 1

Kuvassa: Ystävykset Virpi Baas ja Raisa Selkälä nauttivat juhlatunnelmasta ja tuttujen näkemisestä.

Lahjoitukset ja vapaaehtoiset
tärkeitä toteutuksessa

Vammaistyön tukeminen on tärkeä osa Caritaksen yhteiskunnallista toimintaa. Tahkokankaalla järjestetyissä kehitysvammaisten virkistystapahtumissa Caritas on mukana rahallisesti tukien ja työpanosta antaen. Caritaslaiset ovat mukana organisoimassa tapahtumien toteutusta ja vastaavat talkoolaisina muun muassa kahvioiden pyörittämisestä.

Tahkokankaalla vuosittain järjestetty kehitysvammaisten kesäjuhla on vuoden päätapahtuma, joka kerää paikalle noin 700 vammaista koko Pohjois-Suomen alueelta.

Tapahtuma oli pari vuotta sitten vaarassa loppua, kun laitosmuotoista asumista alettiin ajaa alas alueella. Caritas, yhdessä muiden paikallisten vammaistoimijoiden kanssa, ilmoittautui avuksi, jotta hieno perinne jatkuisi.

Ensi kesäkuussa juhlitaan viimeistä kertaa Tahkokankaan tiloissa. Uusi juhlapaikka on etsinnässä ja kaikki ideat esteettömistä tiloista otetaan ilolla vastaan. Myös paikalliset yritykset voivat lähteä mukaan tukemaan toimintaa – yhdessä voimme olla tarjoamassa iloa monelle pohjoissuomalaiselle vammaiselle.

Diskot joka kuukauden viimeinen keskiviikko Tahkokankaan juhlasalissa (Kiilakiventie 5).
Tulossa: Karaoke-tanssit 28.2. klo 13-18.

Kuva 2

Kuvassa: Milla Moilanen ja Pekko Latvala ovat käyneet useasti Tahkokankaan diskoissa toistensa seurasta nauttien.

Kuva 4_vaihtoehtoinen

Kuvassa: Rocadon esiintyminen villitsi yleisöä. Moni oli tullut tänään paikalla juuri bändin takia.

Kuva 5

Kuvassa: Herkkujen ostaminen on vieraille tärkeä osa juhlaa. Kahvioita pyörittävät caritaslaiset talkoovoimin.