kotihoito_juttukuva

Kiireetöntä kotihoito

Ovikello soi kello 8. Kotisairaanhoitaja Taru Karhu on saapunut sovitusti auttamaan Inkeri Vähämetsää aamutoimissa. 90-vuotias Inkeri asuu yksiössä Oulun Heinäpäässä. Oma koti on maatilalla Hailuodossa, mutta vuoden vaihteesta lähtien hän on asunut Oulussa. Kovat kivut lonkassa ja selässä vaikeuttivat hänen liikkumista ja arjen askareiden hoitamista. Apu tilanteeseen löytyi Caritaksen kotihoidosta.

Inkerin poika Arto Vähämetsä otti joulun alla yhteyttä Caritakseen ja tiedusteli mahdollisuutta saada kotihoitopalvelut äidilleen. Palveluilla haluttiin turvata äidin sujuva arki ja virkeä mieli. Usein juuri kotonaan asuva ja harvoin kotoaan poistuva ikäihminen kaipaa eniten toisten ihmisten seuraa avun lisäksi.

Arto-pojan ja lähellä asuvan siskon vierailuiden lisäksi Inkerin päiviä ilahduttaa Caritaksen kotihoitajat, jotka auttavat tarpeen mukaan monenlaisissa toimissa. Inkerin luona käydään kolmesti päivässä; aamuisin, iltapäivisin ja illalla.

Aidosti läsnä

Taru auttaa ensitöikseen Inkeriä aamutoimissa, jonka jälkeen vietetään kiireetön aamiaishetki. Hoitaja keittää kahvit ja kaurapuuron ja huolehtii lääkkeistä. Pakastimesta otetaan siskon leipomia korvapuusteja. Päivän Kalevaa tutkitaan ja jutustellaan.

”Minä tykkään aamuisin vain loikoilla sängyssä. Päivä käynnistyy mukavasti, kun hoitaja tulee herättelemään”, Inkeri sanoo.

Iltapäivällä hoitaja tulee käymään lounasaikaan ja huolehtii lämpimästä ateriasta. ”Kyllä tämä hoitajallekin on palkitsevaa, kun saa viettää laatuaikaa asiakkaan kanssa ja saa tehdä asioita rauhassa. On mukavaa olla myös seurana syönnin ajan, eikä vain lämmittää ruokaa ja lähteä”, Taru sanoo.

Kerran viikossa iltapäiväkäynti on vielä puolisen tuntia pidempi, jolloin tehdään aina jotain extraa. ”Viimeksi taisimme paistaa pannukakkua”, Inkeri muistelee. Myös kodinhoidosta huolehditaan, esimerkiksi pyykit pestään viikoittain. Suihkun jälkeen laitetaan aina papiljotit. ”Me hoitajat olemme aidosti läsnä ja huolehdimme, että asiakkaamme varmasti tuntevat itsensä ja tarpeensa huomioon otetuiksi”, Taru kertoo.

kotihoito_fb

Tutut hoitajat

Päivän kolmesta kotikäynnistä kaksi hoitaa aina sama hoitaja. Hoitajarinkiä on tiivistetty, jotta asiakkaan luona kävisi mahdollisuuksien mukaan tutut hoitajat. ”Ville-hoitaja on käynyt usein. Tai sitten hän on jäänyt vain mieleeni, kun on ainoa mieshoitaja”, Inkeri nauraa. ”Mutta kyllä nämä ovat mukavia hoitajia kaikki. Hyvin meillä aika kuluu, liiankin nopeasti”, rouva lisää.

Poika Arto on myös tyytyväinen Caritaksen kotihoitopalveluun. ”Hyvin on mielestäni yhteistyö toiminut. Joustoa on ollut ja käyntien määrää on voitu lisätä ja vähentää tarpeen mukaan. Soitetaan aina, jos jotain erikoista tapahtuu, ja muutoin voin luottaa, että kaikki on hyvin”.

Kun tarve vuoden vaihteessa äidin kotihoidolle tuli, Artolla tuli Caritas heti isona palveluntuottajana mieleen. Hän otti yhteyttä Caritaksen palveluohjaajaan ja palvelut saatiin käynnistymään yhdessä sovitun suunnitelman mukaisesti nopealla aikataululla.

Ensi viikolla Inkeri on menossa hoitajan kanssa lounaalle ja tutustumiskäynnille Caritas-Kodille. Tiedä vaikka pirteä rouva innostuisi talon yhteisöllisyydestä ja muuttamisesta palvelutaloon.

Mutta nyt hoitaja Taru hyvästelee Inkerin, mutta vain hetkeksi. Iltapäivällä nähdään taas!