maanpuolustus_Timo tehnyt tulet

Timo Kesäläinen (vas.) on caritaslaisten maanpuolustusleirien mahdollistaja. Vapaaehtoistyö vammaisten parissa on hänelle sydämenasia.

Maanpuolustusleireillä ei ajatella esteitä – yhdessä ratkotaan haasteita

Caritas ja Maanpuolustuskoulutusyhdistys ovat järjestäneet yhteistyössä jo 20 vammaisryhmille suunnattua maanpuolustusleiriä. Leirien ohjelmat on tehty armeijan leirien mukaan sovelletusti, ja niihin osallistuu suuri joukko maanpuolustuksesta kiinnostuneita caritaslaisia.

Ilman Timo Kesäläistä näitä maanpuolustusleirejä ei järjestettäisi. Kaikki alkoi miehen mukaan 90-luvulla, kun hän puolustusvoimissa virassa ollessaan järjesti ensimmäisen kerran kehitysvammaisille suunnatun Intti tutuksi –leirin. Tällöin hän sai ensimmäisen kosketuksensa vammaistyöhön, mikä teki häneen lähtemättömän vaikutuksen. Caritaksen kanssa yhteistyö käynnistyi 2008 Kesäläisen työskennellessä Maanpuolustuskouluyhdistyksen Pohjois-Suomen piiripäällikkönä.

Nyt jo eläkkeellä ollessaan hän on edelleen vapaaehtoisena aktiivisesti mukana toiminnassa, ja ensi kesän leirejä suunnitellaan jo. ”Tämäntyyppinen toisten auttaminen on kai minuun sisäänrakennettu ominaisuus. Vaikka työ itsessään on vastikkeetonta, paras palkka siitä on se, että saa toisille ja samalla myös itselle hyvän olon. Tämä työ antaa valtavan paljon”, kertoo Timo.

Vuonna 2015 Timo Kesäläinen sai Caritas-Säätiöltä Vuoden vammaistyön teko –tunnustuksen. Vaatimattomana miehenä Timo totesi, että palkinto oli hänelle suuri kunnia, mutta koska hän saa leireillä mukana olosta niin paljon positiivista myös itselleen, ei hän aina tiedä kumpi saa enemmän hyvää osakseen vetäjä vai osallistujat.

”Näille ihmisille ei ole niin paljon tarjolla elämyksiä, kuin muille. On palkitsevaa havaita leiriläisten silmistä, puheista ja käyttäytymisestä, että he aidosti nauttivat mukana olosta. Mitä enemmän näitä leirejä on vetänyt, sitä enemmän niihin on alkanut tykästyä”, Timo kertoo.

maanpuolustus_yhdessä

Hyvä yhteishenki on avain leirien onnistumiseen. Toiminta perustuu toisten kannustamiseen ja rohkaisemiseen.

Itsensä ylittämistä ja
toisten kannustamista

Maanpuolustusleiri on monelle tärkeä kokemus, sillä armeijaan ei ole vamman vuoksi päässyt vaikka olisi halunnut. Leirillä saa ylittää omat fyysiset voimavaransa. Myös uusien taitojen oppiminen ja onnistumiset vahvistavat itsetuntoa. Kesäläisellä on yhteensä 40-vuotinen kokemus armeijasta ja piiripäällikkyydestä, mutta selvänä erona siihen hän näkee, että armeijassa toiminta perustuu käskyttämiseen, kun taas vammaisten maanpuolustusleireillä kannustamiseen ja rohkaisemiseen.

”Ylpeys suorastaan hehkui hänestä”

”Muistan erään kerran, kun tarkoituksenamme oli tehdä kahden kilometrin mittainen vaellus maastossa. Hirveä vesisade alkoi ja parin sadan metrin matkan käveltyään yksi leiriläisistä sanoi, ettei hän jaksa enää, hän jää tähän. Tsemppauksella ja ”me selvitään kyllä tästä” –asenteella pääsimme jatkamaan matkaa. Ojensin naiselle käteni ja sanoin, että mennään yhdessä ihan hänen omalla tahdillaan. Ja niin hän jaksoi koko matkan! Oli tärkeää tälle leiriläiselle, ettei hän luovuttanut, vaan onnistui ja sai siitä kuulla kehuja vielä jälkeenpäinkin. Ylpeys suorastaan hehkui hänestä”.

Timon mielestä monesti liian helposti luovutetaan, jos joku sanoo, ettei pysty tai jaksa. Onnistumisia ei missään nimessä saada aikaan pakottamalla, vaan rohkaisemalla ja yksilön omaa onnistumisviettiä ruokkimalla ihmiset voivat ylittää itsensä.

maanpuolustus_veneellä

Näillä leireillä vaikeasti liikuntavammaiset ovat päässeet ensimmäistä kertaa elämässään järvelle soutelemaan niin veneellä kuin itsetehdyllä donitsilautallakin, ja talvella on tehty sissiharjoitusta hangessa ryömien. Näitä kokemuksia on mahtava muistella jälkeenpäin, aivan kuten intin käyneet muistelevat omia armeija-aikojaan.

”Yksikin vuoltu lastu voi saada aikaan voimakkaan onnistumisen tunteen,
jos ei ole koskaan aiemmin edes pitänyt puukkoa kädessään”

Osa leireistä järjestetään hyvinkin vaativissa olosuhteissa. Joissakin on yövytty puolijoukkueteltoissa, pidetty kipinää ja syöty ruoka pakista. Taivalkosken Maijanlammella taas on erilaiset puitteet majoittumisen ja ruokailun suhteen. Myös kevyempiä maanpuolustuspäiviä on järjestetty sellaisille, jotka eivät vammansa vuoksi voi osallistua leireille. Esimerkiksi Caritas Veturin neurologisesti vammautuneiden asukkaiden kanssa on kierretty maastopuvut päällä erilaisia rasteja, ja tutustuttu muun muassa historiallisesti tärkeisiin patsaisiin ja puistoihin Oulun keskustassa.

Myös erätaitojen opetteluun tarjotaan mahdollisuus leireillä. ”Esimerkiksi puukon käyttöä on harjoiteltu suhteessa henkilön kykyihin. Yksikin vuoltu lastu voi saada aikaan voimakkaan onnistumisen tunteen, jos ei ole koskaan aiemmin edes pitänyt puukkoa kädessään”, Timo kertoo.

maanpuolustus_auttaminen

Leireillä vallitsee ”kaveria ei jätetä” -ajattelu. Itsensä yittäminen ja onnitumiset vahvistavat itsetuntoa.

Koetut elämykset yhdistävät

Ilman avustajia leirit eivät onnistuisi. Se miten avustajat asennoituvat leiriin, on Timon mielestä erittäin tärkeää. ”Caritaksen ohjaaja Jaakko Määttä on toiminut leirien priimusmoottorina. Hän on valtavan motivoitunut ja on saanut muutkin innostumaan. Yhteistyömme toimii saumattomasti ja vaivattomasti, ideoita on vaihdettu vuoropuheluna puolin ja toisin. Olen järjestänyt muidenkin tahojen kanssa erilaisia leirejä, mutta kyllä Caritaksesta on tullut lempilapseni. Isolla sydämellä kun tehdään, se kantaa kyllä hedelmää.”

Työnjako on selvä. Timo hoitaa leiripaikat, vaatetuksen ja muonituksen järjestämisen. Jaakon kanssa yhdessä suunnitellaan leirin teema ja ohjelma. Caritas järjestää leireille ison joukon avustajia ja huomioi kaikki leiriläisten hyvinvointiin liittyvät asiat.

Ensi vuodelle on suunnitteilla jo alustavasti päiväleiri toukokuulle ja syksylle maastoleiri. Ohjelmaa kehitetään koko ajan. Kiirettä ja ”minuuttiaikataulua” on karsittu, jottei se pilaa tunnelmaa ja kokonaiselämystä. Jos Timo saisi esittää joulupukille yhden toiveen, olisi se, että leirit olisivat kahden yön leirejä, ja näin perillä oloon jäisi yksi kokonainen päivä.

Leireillä on tärkeää myös yhteisöllisyyden tunteen luominen – leirinuoriolla istuskelu, makkaran paisto, nuotiolaulut ja tarinoiden kertominen kuuluvat kokonaiselämykseen vahvasti. Usein leirien jälkeen näihin tunnelmiin palataan valokuvia ja videoita yhdessä katsellen. Jokainen osallistuja saa diplomin ja kunniamainintoja jaetaan opituista taidoista.

Mikä asia on sykähdyttänyt miestä eniten vammaisten leirejä ohjatessaan ja saa jatkamaan toimintaa vuodesta toiseen? ”Se asenne, jolla leirejä tehdään ja se, että vaikka näillä ihmisillä on vaativiakin toiminnan rajoitteita, näillä leireillä ei ole tavoitteena ajatella esteitä. Kaikki uudet asiat otetaan vastaan haasteina ja yhdessä kehitämme niihin ratkaisun. Näin kaikki saavat kokea onnistumisia ja tehdä ennen tekemättömiä asioita”.

maanpuolustus_veturinaukio

Kaupunkileireillä seikkaillaan Oulun keskustassa erilaisia rasteja suorittaen.

maanpuolustus_metsässä

Erätaitojen opettelu ja suunnistus kuuluvat leirien ohjelmaan.

maanpuolustus_auttaminen2

Haasteista selvitään yhteistyöllä ja tsemppaavalla asenteella.