Caritas_musiikkimiehet_

Kuvassa: Musamiehet Ilkka, Jaakko ja Petri tarttuvat mielellään soittimiin ilahduttaakseen Mainingin asukkaita.

Mainingin musamiehet
luovat iloa ja yhteisöllisyyttä

On joulukuinen maanantai. Keskivaikeasti tai vaikea-asteisesti kehitysvammaisten palvelukodin Caritas Mainingin yhteisessä olohuoneessa on odottava tunnelma: pikkujoulut ovat juuri alkamassa.

Olohuoneeseen astelee kolme miestä soittimineen. Siinä he ovat! Petri Sääskö, Jaakko Piippo ja Ilkka Kumpulainen – Mainingin musiikkimiehet. Ja kohta joululaulut jo raikaavat kitaran, basson ja kajon-rummun säestämänä.

“Jaakko soittaa kitaraa”, yksi Mainingin asukkaista huudahtaa. Toinen tanssahtelee ja kolmas tempautuu mukaan soittoon helistimen kanssa. Lopuksi lauletaan yhdessä.

Keikan jälkeen lähihoitajat Sääskö, Piippo ja Kumpulainen toteavat, että hyvin meni. He kaikki työskentelevät Caritas Mainingissa kehitysvammaisten ohjaajina ja käyttävät musiikkia viljalti työssään. Pikkujoulujen kaltaiset yhteisesiintymiset ovat kuitenkin suhteellisen harvinaisia – tarkoituksella. Jotta niissä säilyisi hohto ja jotta Mainingin asukkailla olisi arjessaan kohokohtia joita odottaa.

“Rakennamme tällaisia yhteisiä tapahtumia yhdessä asukkaiden kanssa. Kun jotain on tulossa, esimerkiksi asukkaiden päivätoiminnan aktiviteetit linkittyvät vahvasti näihin tapahtumiin. Päivätoiminnassa tehdään esimerkiksi koristeita juhliin, ja on me tehty soittimiakin”, Jaakko Piippo kertoo.

Caritas_musiikkimiehet_JussiSnicker-01

Musiikki yhdistää

Mainingin soittajakolmikolla on vahvaa musiikillista taustaa. Sääskö on soittanut kitaraa 25 vuotta ja ollut useassa bändissä, jotka ovat julkaisseet toistakymmentä levyä. Kumpulainen on soittanut teini-iästä asti ja keikkaillut pitkin Suomen punk- ja rock-luolia. Myös Piippo esiintynyt useamman bändin riveissä. Nyt kolmikko virittelee yhteistä rock-trioa.

Työajalla he käyttävät musiikkia monipuolisesti. Esiintymiset ovat harvinaisempia, mutta pienimuotoisemmat laulutuokiot, levyraadit ja musiikin kuuntelu yhdessä Mainingin asukkaiden kanssa on arkipäivää.

“Pienessä neljän hengen kotiryhmässä vedetty musiikkihetki on luonteeltaan aivan erilainen kuin isossa tilassa pidetty yhteislaulutilaisuus. Tunnelma on intiimimpi. Kotiryhmässä musiikki nostaa usein esille myös tarinointia ja jutustelua”, Jaakko Piippo kertoo.

“Musiikki luo yhteisöllisyyttä. Esimerkiksi laulutuokion tarkoitus on saada porukka mukaan laulamaan ja nauttimaan siitä hetkestä. Ja ne, jotka eivät halua laulaa, voivat osallistua kuuntelemalla”, Petri Sääskö jatkaa.

Sääskön mukaan Mainingin asukkaiden yleisin reaktio musiikkiin on hymy. Toki reaktiot vaihtelevat persoonan mukaan.

“Joku äänekkäämpi henkilö saattaa hiljentyä kuuntelemaan ja syventyä täysin musiikin vietäväksi. Joku laulaa mukana, joku saattaa tanssia. Ja silloin ilo yltyy valloilleen, kun asukkaat pääsevät itse soittamaan.”

Musamiehet ovat panneet merkille, että musiikin voimalla on usein pitkäkestoisiakin vaikutuksia. “Monesti näkee, että asukkaalla on hyvä olla vielä monta tuntia laulutuokion jälkeenkin. Hyvän olon tunne kantaa”, Sääskö kertoo.

Yhteisössä on voimaa

Caritas Maininki on yhteisö, joka koostuu asukkaista, heidän ohjaajistaan ja talon muista työntekijöistä. Harmonia löytyy yhdessä olosta ja tekemisestä – hyvän ja mielekkään arjen pyörittämisestä.

“Työmme on ohjaavaa asukkaiden kanssa puuhaamista. Seuranpitoa, auttamista ja yhdessä tekemistä. Kuuntelemme, mitä asukkaat haluavat tehdä ja toteutamme näitä toiveita”, Jaakko Piippo kertoo.

“Mahdollistamme asukkaillemme normaalin ja mielekkään arjen. Se on tämän työn ja talon koko idea. Yhteisöllisyys ja yhteisönä eläminen on voima meille työntekijöille”, Caritas Mainingin johtava ohjaaja Jani Ronkainen kiteyttää.

“Ja kun koko Caritasta ajattelee, niin yhteisöllisyys näkyy kaikissa palveluyksiköissä, kun käy esimerkiksi työkeikoilla tai -kierrossa. Kaikkialla otetaan hyvin vastaan, perehdytetään ja joka paikkaan on mukava mennä”, Petri Sääskö summaa.