helena ja jonna_

Kokit Jonna ja Helena kertovat, että Caritaksen ravintolat ovat paikkoja, jotka kokoavat asukkaita yhteen. Lounashetkellä ja kohtaamisella on tärkeä sosiaalinen merkitys.

Caritas Matriitin keittiöstä kantautuu iloinen nauru. Kokit Helena Kurvinen ja Jonna Nylander ovat työn touhuissa ja valmistautumassa päivän lounastarjoiluun. Ravintola Matriiti Tuirassa toimii kaikille avoimena lounasravintolana, mutta myös niin sanottuna keskuskeittiönä, josta lähtee päivittäiset ateriat noin kymmeneen eri Caritaksen asumispalveluyksikköön. Asiakkaiden monenlaiset erikoisruokavaliot toteutetaan ammattitaidolla. Ruoka ei ole mikään merkityksetön asia – hyvä ravitsemus on tärkeä osa hyvää hoitoa, mutta ruokailuhetkellä on myös tärkeä sosiaalinen tehtävä ja elämänlaatua parantava vaikutus.

Caritaksen ateriapalvelut täyttää tänä vuonna 15 vuotta. Helena on Caritaksen pioneereja – ensimmäinen talon oma kokki. Caritakselle hän tuli vuonna 2003, kun ensimmäinen oma ravintola avattiin Caritas-Kodin palvelukeskukseen.

”Alussa meillä ei ollut mitään valmiina, tyhjästä aloitimme toimintaa luomaan yhdessä Anna-Maija Siikaluoman kanssa. Eipä olisi silloin uskonut, että tänä päivänä aterioita lähtee lähes 400 päivässä ja ravintoloita meillä on kolme”, Helena kertoo.

Helena siirtyi Caritas Matriitin keittiöön kokiksi vuonna 2014. ”Caritas on aina tuntunut varmalta ja turvalliselta työpaikalta. Parhaat asiat työssä ovat säännöllinen päivätyö, työkaverit, itsenäisyys ja tietenkin asiakkaat. Meillä on täällä nyt koossa todella hyvä työporukka ja yhteishenki on mahtava.”

Jonna tuli alun perin Caritakseen työharjoitteluun vuonna 2007 ja on sille tielle jäänyt – ensin sijaisuuksia hoitaen ja myöhemmin vakinaistettuna. Caritaksen Kempeleen ravintolaa hän luotsasi viisi viimeistä vuotta, kunnes tämän vuoden alussa hän siirtyi Matriitiin ravintolan palveluesimieheksi. Myös Jonna kehuu Caritasta niin työ- kuin harjoittelupaikkana: ”Täällä pääsi alusta asti tekemään oikeita töitä ja harjoittelijakin otettiin hyvin mukaan työyhteisöön. Nyt täällä Matriitissakin yhteinen sävel löytyi heti uuden tiimin kanssa.”

Paikka ihmisten
kohtaamiseen

Asiakkaan yksilöllinen huomioiminen ja hyvä palvelu ovat palvelutalon ravintolassa ensisijainen asia. Asiakkaalle lounaalla käyminen voi olla se päivän ainoa sosiaalinen kanssakäyminen. ”Ravintola on tavallaan osa palvelutalossa asuvien ikäihmisten kotia. Siksi huomioiminen on niin tärkeää”, summaavat Jonna ja Helena.

Ravintolassa asioivia tervehditään usein nimeltä ja monet heistä ovat työntekijöille tuttuja jo monen vuoden ajalta: ”Jos kuulemme jonkun pyytävän pöydässä sinappia, tiedämme jo äänen perusteella, kenelle sitä mennään tarjoamaan”, naiset kertovat.

Useimmat talon asukkaat käyvät syömässä lounaan ravintolassa joka arkipäivä. Monella on myös vakiopöytä, jonka ääressä tykätään istua. ”Jos joku tarvitsee henkilökohtaista apua esimerkiksi tarjottimen kanssa pöytään siirtymisessä, se tiedetään tehdä automaattisesti ilman sen suurempaa numeroa. Ja jos joku ei ole vähään aikaan käynyt, voidaan kysellä kuulumisia ja vointia. Se on sitä välittämistä. Minusta se on ihanaa, kun asiakkaista on tullut niin läheisiä”, Helena kertoo.

Caritaksen lounasravintoloissa tarjotaan tavallista kotiruokaa. Toisinaan kolmen päivittäisen ruokavaihtoehdon mukana on jotain eksoottisempaa, kuten tortilloja tai nachovuokaa. Etenkin vanhat perinteiset suomalaiset ruuat maistuvat ikäihmisille ja nykyään aika harvasta lounasravintolasta saa niitä. Kyselyiden pohjalta ravintoloissa pidetään säännöllisesti toiveruokaviikkoja. ”Matriitin asiakkaiden yleisimpänä toiveena oli yllättäen läskisoosi, jota sitten toiveruokaviikolla tarjosimme”, Jonna kertoo.

Kokin työssä antoisaa on se, että työn tuloksen näkee konkreettisesti ja tehdystä työstä saa välitöntä palautetta. ”Olipa taas hyvää ruokaa” asiakkaan suusta kuultuna on parasta kiitosta työstämme, naiset summaavat.

Viikoittain vaihtuvat lounaslistamme ja tarkemmat tiedot lounasravintoloistamme