Metsolan kartano_rouvat

Palvelutalossa asuessa saa
uusia ystäviä naapureista

Annikki Kelhä ja Eila Viiri ovat asuneet Metsolan Kartanossa jo useamman vuoden ajan. He ovat molemmat sitä mieltä, että yhteisöllisyys ja ystävät ovat tärkeitä palvelutalossa asuessa. He myös kannustavat uusia asukkaita lähtemään rohkeasti mukaan palvelutalojen järjestämään ohjelmaan ja juttelemaan uusille kanssa-asukkaille, sillä se on ainoa tapa tutustua ihmisiin uudessa paikassa.

Metsolan Kartano on itsenäisen palveluasumisen yksikkö ikäihmisille Oulun Puolivälinkankaalla, joka sijaitsee noin viiden kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Palvelutalossa on tarjolla monipuolisesti erilaisia palveluita, kuten kotihoidon palvelut, ravintola ja kuntosali.

”Olen ensimmäisestä aamusta saakka ajatellut, että tämä on minun koti ja olen onnellinen täällä. Yhteisöllisyys on ollut minulle aina tärkeää. Olen sosiaalinen ihminen, joten minulle ystävät ja tuttavat ovat aina olleet suuri ja tärkeä osa elämää”, kertoo 96-vuotias Eila.

Muuttopäätökseen vaikuttivat monet asiat. ”Harkitsin yhden kesän Metsolan Kartanoon muuttamista. Asuin tuolloin rivitalossa ja mieheni kuoleman jälkeen jäin yksin, joten kaipasin uutta yhteisöä elämääni”, kertoo Eila.

”Minä puolestaan asuin isossa asunnossa Oulun keskustassa yhdessä äitini kanssa 20 vuotta. Äidin kuoleman jälkeen huomasin, etten tarvitse niin isoa asuntoa ja Metsolan Kartanosta löytyi minulle sopiva asunto”, lisää 88-vuotias Annikki, joka on asunut Metsolan Kartanossa miltei kaksi ja puoli vuotta.

”Hoitajat ja muu henkilökunta täällä ovat ihania. Minulle tulee sellainen tunne, että he oikeasti välittävät. He kyselevät mielellään kuulumisia, eivätkä vain pyörähdä paikalla pikaisesti hoitamassa välttämättömiä velvollisuuksiansa. Olen ollut erittäin tyytyväinen täällä asuessani”, lisää Eila.

”Muutin tänne Oulun keskustasta ja sain heti uusia ystäviä uusista naapureista. Tämä on todella hyvä paikka asua. Täällä järjestetään monenlaista ohjelmaa, kuten elokuvailtoja, musiikkia ja pelituokioita. Minä käyn omatoimisesti lisäksi sauvakävelemässä ja kuntosalilla ja nekin onnistuvat tässä talossa ja lähiseudulla”, kertoo Annikki.

Metsolan kartano_rouvat 2

Omatoimista yhteisöllisyyttä

Viime vuosina median yhtenä suurena puheenaiheena on ollut iäkkäiden ihmisten yksinäisyys, mikä on saanut myös kansan huolestumaan aiheesta. Annikki ja Eila ovat sitä mieltä, että yksinäisyyteen voi vaikuttaa myös itse. ”Pitää rohkeasti jutella uusille ihmisille ja tutuille. Tapaan edelleen joitain vanhoja ystäviäni, mutta suurin osa heistä on jo melko huonossa kunnossa. Sen takia on tärkeää, että uskaltaa poistua omasta asunnosta ihmisten ilmoille vaikka päiväkahville, ettei jää yksin!”, kannustavat Annikki ja Eila yhteistuumin.

”En nuorena ajatellut, että vanhuuskin voi olla näin ihanaa aikaa. Olen asunut reilut seitsemän vuotta täällä Metsolan Kartanossa ja aika on mennyt kuin siivillä”, sanoo Eila. Metsolan Kartanossa järjestetään monipuolista viikko-ohjelmaa, josta jokainen varmasti löytää mieleisensä aktiviteetin. Erilaiset kulttuuritapahtumat ja vapaaehtoisten vierailut ovat erityisesti monen Metsolan Kartanon asukkaan mieleen. Eilan mieleen on erityisesti olleet erilaiset kirjallisuuteen liittyvät aktiviteetit.

Myös omalla asunnolla on suuri merkitys arjessa. Sekä Eila ja Annikki järjestävät itse esimerkiksi kahvikutsuja ja pelihetkiä omissa asunnoissaan. ”Omassa asunnossa saan myös rentoutua ja rauhoittua sekä uppoutua lempipuuhiini eli runoihin ja muistoihin”, Eila kertoo hymyillen.