32-vuotias Riku Rahkola on asunut Caritas Celestassa jo 12 vuoden ajan. Häntä kuvaillaan sanoilla huumorintajuinen, positiivinen ja optimistinen. Jos joku, niin hän näkee aina asioissa hyvät puolet. Elämässä tärkeää hänelle ovat kaverit, urheilu, josta parasta on jääkiekko, tv:n katselu sekä musiikki. ”Tykkään käydä kärppäpeleissä jäähallilla ja kuunnella musiikkia. Stratovarius on paras!”, Riku kertoo.

Riku sanoo viihtyvänsä Caritaksella hyvin ”Minulla on oma asunto ja apua saa aina kun sitä tarvitsee. Kaverit on lähellä, työntekijät on mukavia ja meillä on hyvä yhteishenki tässä talossa. En muuttaisi pois kirveelläkään.”

Celestassa asukkaiden arkea rytmittää ja piristää ohjattu ja tavoitteellinen päivätoiminta. Riku osallistuu toimintaan aktiivisesti.

Toimintaa suunnitellaan yhdessä asukkaiden kanssa. Tärkeää on, että jokainen löytäisi mielekästä toimintaa. Celestassa on kaksi päivätoiminnan ohjaajaa, joten ryhmäläiset voidaan jakaa tarvittaessa myös pienempiin ryhmiin. Näin asukkailla on valinnanvaraa entistä enemmän. On muun muassa penkkiurheilutiimi, teatteriryhmä, eri maiden kulttuureihin perehtyvä ryhmä, puutöitä, kokkailu- ja leivontaryhmä sekä kädentaitoryhmä.

ystävänpäivä3_

Kuvassa: Askartelu ja värityskirjojen värittäminen ovat myös Rikun lempipuuhaa.

Hiihtolegendoja ja
matka Intiaan

”Ei ole vielä niin hullua ideaa keksitty, etteikö sitä olisi voitu toteuttaa”, toteaa reilut 8 vuotta Caritaksessa työskennellyt päivätoiminnan ohjaaja Jaakko Määttä. ”Toki monia ideoita pitää hieman soveltaa, mutta lähtökohtaisesti asukkaita kiinnostavia aiheita lähdetään aina jatkojalostamaan.”

”Esimerkiksi kerran yksi kulttuuriryhmäläisistä sai idean, että matkustettaisiin porukalla Intiaan. No se ei tietenkään ole kovin helppoa ja halpaa lystiä, joten päätimme tuoda Intian Celestaan. Kaverini oli juuri Intiassa matkalla ja soitimme hänelle Skype videopuhelun. Hän sitten kulki kadulla puhelin kädessä, näytti sillä paikkoja ja kertoi meille, millaista elo siellä on”, nauraa Jaakko. ”Ja penkkiurheilutiimin kanssa meillä oli aiheena hiihtolegendat ja päätimme soittaa Juha Miedolle. Hän suostui iloksemme puhelinhaastatteluun ja saimme kunnian jutella hänen kanssaan ja esittää ennalta mietittyjä kysymyksiä.”

Päivätoiminnassa pyritään tekemään myös juttuja, joista on hyötyä asukkaiden arjessa. ”Teatteriryhmän kanssa olemme harjoitelleet improvisointia. Sen avulla oppii ilmaisemaan itseään ja jatkossa uskaltaa puhua omista asioista ja tunteista rohkeammin. Tai leivontaryhmän jälkeen on moni innostunut kokkailemaan myös omassa asunnossaan”, Jaakko kuvailee.

Celestan jengiä 2

Kuvassa: Yhteistilaan on kiva kerääntyä yhteen. Asukkaiden ideoima ystävänpäivän disko on jo monivuotinen perinne.

Monenlaista
reissua

Retkiä tehdään myös säännöllisesti. Retkikohteet valitaan yhdessä. ”Talvella kävimme bussilla Vaasassa Sport-Kärpät pelissä. Se oli mahtava reissu. Vaasa tuli tutuksi myös viime kesänä, kun kävimme porukalla Vaasa-Uumaja -risteilyllä. Se oli kesän kohokohta”, Riku kertoo.

Myös omalla ajallaan Riku on matkustellut paljon. Reissu Helsinkiin lentäen oli mieleenpainuva ”Kävimme katsomassa Suomen jääkiekkomaajoukkueen pelejä MM-kisoissa. Näin siellä myös Diandran, Antti Reinin ja Antero Mertarannan ja pääsin yhteiskuviin heidän kanssaan”, Riku kertoo innoissaan.

Rikun ja Jaakon välillä huuli lentää luontevasti. Näkee, että he ovat tunteneet toisensa jo vuosia. Huumori kuuluu muutenkin kiinteänä osana Celestan porukan arkeen. ”Tässä samassa talossa asuu minun kavereita. Jutellaan kaikesta mahdollisesta mitä sylki suuhun tuo”, Riku sanoo nauraen.

Jaakon mielestä parasta hänen työssään on juuri aito vuorovaikutus asukkaiden kanssa ja rento meininki. ”Asukkaamme ovat ihan mahtavia tyyppejä. Itsellekin tulee hyvä fiilis, kun näkee asukkaiden riemun ja että he nauttivat tästä.”

Yli 10 vuoden ajan Celestassa on järjestetty ystävänpäivänä disko. Tänäkään vuonna ei poikkeusta tehty. Asukkaat ovat järjestäneet tapahtuman 99 prosenttisesti. Talon asukas Lassi Mäkinen toimii dj:nä ja on valinnut soitettavat kappaleet. Asukkaat koristelivat tilan ja ideoivat tarjoilut. ”On mukavaa päästä vähän tanssimaan”, toteaa Riku tuttu pilke silmäkulmassa.