taideteos2_

Kuvassa: Marja-Leena Otsamo ideoi yhteisötaideteoksen, jonka toteuttamiseen kaikki voisivat osallistua.

Yhteisötaideteoksessa elämänpolut
risteävät Suomen sävyissä

Caritas-Kodilla asuva Marja-Leena Otsamo (87), on pitkän linjan käsityöharrastaja ja kuuluu myös Caritas-Kodin neulontakerhon vakiojäseniin.

Viime syksynä vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Anniina Riipinen kävi kysymässä Marja-Leenalta, olisiko hänellä hyviä ideoita yhteiseen taideteokseen, joka voitaisiin Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Caritaksessa toteuttaa. Marja-Leena ideoi huovutustekniikkaa hyödyntävän taulun, jonka luomiseen olisi kenellä tahansa yhteisön jäsenellä helppo osallistua.

Alkuvalmisteluna teokselle maalattiin suuri tummansininen pohja, leikattiin huovutuslangat ja valmiista huopakankaasta kukat. Teoksessa pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman paljon kierrätysmateriaaleja: ”Pohja, jonka maalasimme, on itseasiassa tämän Caritas-Kodin vanha ilmoitustaulu, jonka pelastimme kaatopaikalle joutumiselta”, täsmentää Marja-Leena.

taideteos3_

Jokaisen elämäpolku on eri näköinen. Toisilla mutkia on ollut enemmän matkalla.

Kaikki olivat tervetulleita osallistumaan teoksen tekemiseen, jonka paikka ja aika ilmoitettiin talon viikko-ohjelmassa. Itse teoksen tekeminen oli varsin helppoa ja nopeaa; paksu ja pitkä villalanka vain aseteltiin vapaasti valittavaan muotoon huovutukselle tarkoitetun alustan päälle.

Tekijöitä kertyikin lopulta useita kymmeniä; asukkaita, työntekijöitä, vapaaehtoisia. ”Varmasti kaikista näistä Caritas-kylän taloista kävi joku laittamassa teokseen lankansa”, Marja-Leena kertoo tyytyväisenä.

Kun lankoja oli käyty asettelemassa riittävästi, oli vuorossa huovutus pesukoneella: ”Minulla jännitti kovasti, onnistuuko huovutus.” Niinpä Marja-Leena oli ollut todella iloinen huomatessaan, että langoista oli muodostunut tiheä ja kirjava verkko. ”Käsityökerhossa sitten yhdessä viimeistelimme taulun. Valmis teos paljastettiin lopuksi itsenäisyysjuhlassamme ja se ripustettiin palvelukeskuksen seinälle”, kertoo Marja-Leena.

Taideteoksen symbolinen merkitys nivoutuu luontevasti käytettyihin materiaaleihin. Pitkin ja poikin risteilevät langat kuvastavat jokaisen teokseen osallistuneen elämänpolkua. Sinivalkoinen värimaailma tuli Suomen lipun väreistä. ”Ja tämähän kuvastaa hyvin myös tätä meidän yhteisöämme täällä Caritaksessa, johon on erilaisten elämänpolkujen kautta yhteen tultu.”

Ja entäs nuo iloiset kukat sitten? ”Kukat ovat tietenkin yhteinen onnittelumme 100-vuotiaalle Suomelle!”, toteaa Marja-Leena naurahtaen.

Otsamo_

”Polkuja” -teos on esillä Caritas-Kodin palvelukeskuksen ala-aulassa.