Caritaksen siivouspalvelut on vahvasti omissa käsissä

08052018

soile

Soile puhdistaisi siivousalan maineen

”Valitettavasti siivoojan työ mielletään yhä ”jokainen siivota osaa” -ammatiksi. Tärkein alan arvostuksen parantaja on siivoojan oman työn arvostus ja ammattiylpeys”, sanoo siivoustyön esimies Soile Hirvonen Caritaksen siivouspalveluista.

Puhtausala on merkittävä työllistäjä, joka tarjoaa monipuolisia työmahdollisuuksia sekä koulutetuille työntekijöille että ilman ammatillista koulutusta oleville. Näin on myös Caritaksessa, jossa puhtaanapitopalveluja ei ole ulkoistettu vaan ne hoidetaan itse talon sisällä. Siivoustiimissä työskentelee 13 vakituista laitoshuoltajaa ja joukko osa-aikaisia siivoojia apukäsinä.

Soile itse on alun perin kouluttautunut kaupalliselle alalle ja toimi vuosia toimistotöissä. Käsistään kätevänä hän työskenteli 90-luvulla myös elektroniikka-alalla kokoonpanotehtävissä ja sen jälkeen ompelijana. Kun ala koki murroksen, hän uudelleen kouluttautui puhdistusalalle. ”Olen aina tykännyt siivoustöistä. Voisi jopa sanoa, että siivoaminen, ikkunoiden peseminen ja silitys ovat lempiharrastuksiani. Paras palkinto on puhdas koti”, Soile sanoo.

”Päätin hakeutua alalle, koska halusin oppia uusia tekniikoita, kuinka erilaisia pintoja saa puhtaaksi oikeaoppisesti. Aluksi ajattelin, että voisin siivoustyöllä ansaita lisätienistiä ja tehdä osan aikaa ompelijan töitä, mutta lopulta siivoustyö vei voiton”, Soile kertoo.

Soile tuli vuonna 2006 Caritakseen ensin työharjoitteluun ja siitä hän pikkuhiljaa sai enemmän vastuuta siivoustiimissä, jota hän on nyt luotsannut jo kohta 10 vuoden ajan.

Monipuolista työtä
ihmisten parissa

Soilea harmittaa työn heikko arvostus ja alalle hakeutuvien nuorten koko ajan vähenevä joukko. ”Kyllä minua huolestuttaa, kuka Suomessa siivoaa tulevaisuudessa, kun alan opiskelijamäärät vähenevät koko ajan. Ala kaipaisi nyt maineen puhdistusta ja imagon nostatusta. Ei tämä oikeasti ole niin matalapalkkainen ala, kuten se yleisesti mielletään. Meillä alkupalkka on 1775 € kuukaudessa puhdistusalan koulutuksen saaneille. Ja työolot ja työtyytyväisyys ainakin meillä on erittäin hyvät”, sanoo Soile.

Soile pohtii, etteivät ihmiset välttämättä tiedä siivoustyön hyvistä puolista ja tietoisuutta ammatista pitäisi lisätä. ”Siivoojan työssä parasta on työn itsenäisyys, monipuolisuus ja vapaus suunnitella työpäivää. Meillä siivoojat myös näkyvät arjessa ja ovat tärkeä osa Caritas Yhteisöä.  Tarjoamme siivouspalvelua asiakkaidemme kodeissa ja omissa palveluyksiköissämme. Asiakkaamme ovat pääasiassa ikäihmisiä ja vammaisia, mikä tuo työhön myös sosiaalisen ulottuvuuden. Monelle oma siivooja tulee tutuksi viikoittaisilla käynneillä ja samalla vaihdetaan kuulumiset.”

siivoustiimiläisiä

Kuvassa: Muutamia siivoustiimiläisiä saatiin napattua yhteiskuvaan kesken työpäivän.

Työtä tarjolla
topakoille

Työntekijöistä on huutava pula näin suurtyöttömyyden aikanakin. Määräaikaisiin tehtäviin ei edes tarvitse olla välttämättä alan aikaisempaa kokemusta. ”Ammattitaitoa voi saada myös hyvällä perehdytyksellä. Pidämme tärkeänä työjärjestystä – lika poistetaan eikä siirretä, ja se huomioidaan meidän perehdytyksessä varsinkin silloin, kun koulutusta ei ole. Meillä siivousalan ammattilaiset auttavat ja neuvovat, ja tekemällä kyllä oppii. Moni opiskelija on tehnyt meillä keikkatyötä ja tienannut opiskelurahaa siinä sivussa. Meillä oli yliopistossa opiskeleva nuori nainen töissä kaksi vuotta tehden pari tuntia viikossa töitä, ja sanoi sillä lisätienistillä valmistuneensa yliopistosta ilman opintolainaa”, Soile kertoo.

Millainen työnhakija sitten sopisi Caritaksen siivoustiimiin? ”Vaikka hakijalla ei ole alan koulutusta, mutta halua tehdä siivoustyötä, otamme hänet ilolla töihin. Näyttöä oikeanlaisesta asenteesta työhön pitää kuitenkin olla. Maatilalla kasvaneet ovat yleensä olleet hyviä työntekijöitä – eivät säikähdä fyysistä työtä eivätkä pelkää likaa”, kuvailee Soile, itsekin yrittäjäperheessä maalla kasvanut.

Miksi sitten Caritakseen kannattaisi hakeutua siivoustyöhön? ”Caritaksessa siivoojan työ on päivätyötä, meillä on hyvät laitteet ja välineet, työtä tehdään omissa tiloissa ja työ on vaihtelevaa, tarjoamme hyvän perehdytysohjelman uusille työntekijöille ja hyvät työsuhde-edut. Meillä tiivis työyhteisö, kokoonnumme päivittäin yhdessä taukotilaan ja jaamme kuulumiset. Samanlaista siivoustyötä ei varmasti löydy muualta, tämä on ainutlaatuinen paikka”, Soile lupaa.

Työtä Caritaksessa onkin tarjolla – erityisesti ammattitaitoisesta, koulutetusta työvoimasta ja juuri nyt myös kesätyöntekijöistä on pulaa.

Ota rohkeasti yhteyttä Soileen ja kysy töitä:  Soita puh. 045 636 5160.

työyhteisö

Kuvassa: Siivoustiimin positiivisuus-kukkanen koristaa taukotilan seinää.