Miten diakonia toteutuu Caritaksessa?

Caritaksen diakoninen tehtävä pohjautuu Caritas-Säätiön säännöissä ilmaistuun kristillisen diakonian hengessä tapahtuvaan vanhusten ja vammaisten asumisolojen, kuntoutuksen ja terveyden edistämiseen.

Diakonia tarkoittaa työtä ihmisen kanssa. Toimimme yhdessä erityisesti ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden yksinäisyyttä vastaan. Olemme nostaneet yhteisöllisyyden lääkkeeksi yksinäisyyteen. Yhteisöllisyys luo yhteenkuuluvuutta ja tarjoaa turvaa yhteisön jäsenille. Tarjoamme mahdollisuuksia tulla kohdatuksi ja huomatuksi, tuntea osallisuutta ja olla aktiivinen osa yhteiskuntaamme.

Caritaksessa diakonian avulla vahvistamme yhteisöllisyyttä. Työskentelemme vapaaehtoisten ja muiden ammatilaisten kanssa, ja teemme yhteistyötä monien tahojen, kuten paikallisseurakuntien, kaupunkien, yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Caritaksessa työskentelee diakoniajohtajana pastori, yhteisökoordinaattori (sosionomi-diakoni) sekä kaksi diakonissaa.

Me haluamme luoda välittämisen kulttuuria.

Diakoniatyö arjessa

Yksilöllisesti ja ryhmissä

Yksilöllisesti: Ystävätoiminta, etsivä työ, kotikäynnit, uusien asukkaiden kotiutumistyö, vastaanottotyö, sielunhoito, vammaisten urheilu- ja harrastustoiminnan tukeminen, DigiJelppari -hanke.

Ryhmissä: Liikunta- ja peliryhmät, keskustelu- ja kulttuuriryhmät, musiikki- ja kädentaitoryhmät, asukaskahvilat, hengelliset tilaisuudet, juhlat, konsertit, retket, vammaisten maanpuolustusleirit, ikäihmisten virkistysleirit, Ystäväpiirit, ammattilaisten ohjaamat keskustelupiirit

Yhteiskunnallisena vaikuttamisena

Tuemme toiminnallamme vammaisten henkilöiden toimijuutta yhteiskunnassa mm. Kaikkien Kesäfestari -tapahtumalla, kehitysvammaisten diskoilla sekä vammaisten työllistymistä edistävällä Duunista totta -hankkeella. Suunta elämälle -hankkeessa pyritään löytämään turvallinen, mielekäs ja aktiivinen arki sosiaalisen kuntoutuksen keinoin oululaisille mielenterveys- ja päihdekuntoutujille ja vammaisille.

Olemme Yhteiskunnallinen yritys ja toiminnallamme voimme osoittaa, että hyvin hoidettu ja vastuullinen liiketoiminta ja yhteiskunnallisen hyvän tekeminen voidaan yhdistää. Osallistumme aktiivisesti yhteiskunnalliseen arvokeskusteluun.

Verkostoissa

Teemme yhteistyötä verkostostoissa, kuten D-liike, Vares, Elämänkaari-verkosto, Etsivän ja löytävän vanhustyön verkosto, yhteistyö paikallisten vanhus- ja vammaistyön verkostojen kanssa.

Jäsenyys Vanhustyön keskusliitossa (myös edustus hallituksessa), Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry:ssä, Sininauhaliitossa ja Vuolle Setlementti ry:ssä.

Kansainvälisenä diakoniana

Caritas on Eurodiaconian jäsenyhteisö. Eurodiaconia on eurooppalainen verkosto, jonka jäseninä on kirkkoja ja riippumattomia kristillisiä kansalaisjärjestöjä, jotka tarjoavat sosiaali- ja terveydenhoitopalveluita ja edistävät toiminnallaan sosiaalista oikeudenmukaisuutta.

Tekoja yksinäisyyttä vastaan: Hyvä Naapuri -toiminta tuo iloa arkeen

Lisää tarinoita

Caritas täytti viime vuonna 20 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi julkaisimme 20 tarinaa arjestamme, asiakkaistamme ja toiminnastamme.

20 vuotta yhteisöllisyyden puolesta, yksinäisyyttä vastaan

Lahjoittamalla autat pohjoissuomalaisia vanhuksia ja vammaisia

Lahjoittamalla voit osallistua ilon tuottamiseen ihmisten arkeen sekä yksinäisyyden torjuntaan paikallisesti. Kuka tahansa voi tehdä lahjoituksen, myös yritykset ja yhdistykset.

Tee lahjoitus

Tule vapaaehtoiseksi

Voit osaltasi olla mukana työssämme yksinäisyyttä vastaan osallistumalla vapaaehtoistoimintaan. Yhdessä voimme tehdä enemmän hyvää!

Vapaaehtoiseksi