Yhdessä yksinäisyyttä vastaan

Vapaaehtoistoiminnan avulla voit tehdä kanssaihmisten arjesta parempaa. Yhdessä voimme toimia yksinäisyyttä vastaan ja mahdollistamme hyvää elämää vanhuksille ja vammaisille. Useimmat suomalaiset olisivat kyselyjen mukaan valmiita tekemään vapaaehtoistyötä, jos heitä henkilökohtaisesti pyydettäisiin. Meille Caritakseen olet aina tervetullut toimimaan vapaaehtoisena!

Caritaksessa on mahdollisuus tehdä monenlaista hyvää: voit toimia esimerkiksi yksinäisen vanhuksen ystävänä, kaverina vammaiselle retkillä ja tapahtumissa, pitää musiikituokiota, lukea lehteä, ohjata tuolijumppaa, toimia harrastekerhon vetäjänä, musisoida tapahtumassa tai auttaa tapahtumien järjestelyissä – eli mitä tahansa, jolla voit antaa hyvää mieltä lähimmäiselle ja samalla itsellesi.

Hae vapaaehtoiseksi

Vapaaehtoiseksi vireään toimintaan

Vapaaehtoistoimintaan voit osallistua omien voimavarojesi ja mahdollisuuksiesi mukaisesti, esimerkiksi kerran viikossa tai kerran kuukaudessa. Voit osallistua toimintaan yksin tai parin kanssa, tai ryhmänä yhdessä opiskelu- tai työporukkasi kanssa. Yhdessä mukaan lähtemisen kynnys voi olla matalampi.

Voit ilahduttaa asukkaitamme myös keikkaluontoisesti. Vaikkapa puolen tunnin musiikkihetki ei vaadi tekijältään paljon, mutta voi olla vanhukselle viikon kohokohta. Myös työyhteisöt voivat järjestää hyväntekeväisyystempauksen asukkaidemme iloksi. Ideoidaan yhdessä!

Järjestämme vapaaehtoistoiminnassa aktiivisesti mukana oleville yhteisiä tapaamisia sekä koulutus- ja virkistysmahdollisuuksia. Yhteisökoordinaattorimme on vapaaehtoisten tukena ja opastaa toiminnassa alkuun.

Olemme VARESin jäsenyhteisö.

Vapaaehtoistoiminnan verkosto VARES edistää Pohjois-Pohjanmaalla vapaaehtoistoiminnan näkyvyyttä ja arvostusta. Verkostossa toimii noin 40 jäsentä.

VARESin sivuilta saat lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta ja vapaaehtoistoiminnan peruskurssista.

Varesverkosto.fi

Tutustu vapaaehtoistoimintaamme

Senioriryhmätoiminta

Esimerkkejä erilaisista vapaaehtoisten vetämistä ryhmistämme: Liikunta- ja peliryhmät, musiikki ja kädentaidot sekä keskustelu ja kulttuuri. Senioriryhmät kokoontuvat pääasiassa palvelutaloissamme. Kalustamme harrastetilat valmiiksi ja tiedotamme asukkaita viikoittain tapahtumista.

Kaipaamme vapaaehtoisia ilahduttamaan myös palvelukotiemme asukkaita. Voit ilahduttaa ulkoiluapuna, musiikkituokiolla, lehden luvulla tai vaikka yhdessä askartelemalla.

Uusia ryhmiä voi käynnistää edellä mainituilla toiminnoilla tai kokonaan uusilla ideoilla. Ota yhteyttä ja kerro kiinnostuksestasi!

Ystävätoiminta

Yli puolet suomalaisista on kokenut yksinäisyyttä jossain elämän vaiheessa, ja erityisesti vanhukset kokevat usein yksinäisyyttä. Caritas välittää vapaaehtoisia ystäviä toisen ihmisen läsnäoloa kaipaaville.

Ystävätoiminnan vapaaehtoisena tärkein ominaisuutesi on kyky kuunnella ja olla läsnä. Yhteinen ajanvietto voi olla esimerkiksi kahvittelua, ulkoilua tai jokin mielekäs harrastus. Ystävänä voit antaa aikaasi niin paljon kuin sinulle sopii, mutta suositeltavaa on sitoutua toimintaan pitempiaikaisesti ja yhdessä sovituilla ajoilla.

Ystävätoiminnan myötä syntyy siteitä yli ikärajojen, ja yhteinen ajanvietto rikastuttaa myös vapaaehtoisen ystävän elämää.

Ota yhteyttä ja opastamme sinua eteenpäin!

Esimerkkejä vapaaehtoistyöstä Caritaksessa

Tällä hetkellä etsimme asukkaidemme iloksi erityisesti:

• Ystävä/ulkoilukavereita (useita paikkoja eri sijainnilla)
  • Retkikavereita
  • Toiminnallisten tuokioiden ohjaajia (esim. askartelu, tuolijumppa, muistelu)
  • Musiikkihetken ohjaaja
  • Asukaskahvilan ohjaajapari (Caritas Matriiti, Caritas-Koti)
  • Porinapiirin ohjaaja
  • Käsityöryhmän ohjaaja (Caritas Metsolan Kartano)
  • Ulkoiluryhmän ohjaajapari (Kempele)
  • Kirjallisuuspiiri/keskustelupiiri kirjoista
  • Bingotuokion ohjaaja (Caritas Metsolan Kartano)
  • Näköpiiriin osallistumiseen ystävä (Caritas Rohdos)

Täytä hakemus

Millainen vapaaehtoistoiminta sopisi sinulle?

Haluatko vapaaehtoiseksi, mutta et tiedä, mikä vaihtoehdoistamme sopisi sinulle parhaiten? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Oulu:
Marianne Sarre, yhteisö- ja vapaaehtoistoiminnan koordinointi
etunimi.sukunimi@caritaslaiset.fi

Rovaniemi:
Riikka Sarajärvi
etunimi.sukunimi@caritaslaiset.fi

Jekra liikuttaa Caritas-Kylän miehiä ukkojumpassa

Ota yhteyttä:

Sarre Marianne

Yhteisö- ja vapaaehtoistoiminnan koordinaattori

Erilaisia tapoja olla mukana yhteisömme toiminnassa