Asukaskynä: vierailu Ylellä

Asukaskynässä asukkaamme kirjoittavat kokemuksistaan ja näkemyksistään arjessa. Tällä kertaa celestalaiset kirjoittivat vierailustaan Yleisradion Oulun toimituksessa.

Caritas Celestan päivätoiminnassa Juha-Matti Loukusa sai idean, että mennään vierailemaan Yle Oulun toimituksessa. Niinpä ”Juhis” laittoi sähköpostia Ylelle. Sieltä vastattiin, että vierailu onnistuu ja päivämäärä saatiin nopeasti lyötyä lukkoon.

Ylen toimitus sijaitsee keskustan tuntumassa Technopoliksen tiloissa, neljännessä kerroksessa. Siellä meitä oli vastassa päivätuottaja Taneli Kärki.

Menimme kokoustilaan, jossa meille näytettiin aluksi video Yleisradion toiminnasta. Sen jälkeen saimme esittää kysymyksiä. Keskustelu oli todella mielenkiintoista ja Kärjeltä tuli tosi hyviä vastauksia.

Otimme keskustelussa esiin mm. vammaisten huomioon ottamisen eri lähetyksissä. Ylellä onkin viittomakieliset uutiset ja tulkkeja on monissa eri lähetyksissä. Vammaisten asioista on tullut myös hyviä dokumentteja ja erilaisia ohjelmia sekä juttuja. Muutenkin eri elämäntilanteissa olevat ihmiset on otettu ohjelmissa huomioon, ja meille sanottiinkin että Ylellä ”kerrotaan kaikille ja kaikista väestöryhmistä”.

Oli mukavaa, kun Taneli Kärki kirjoitti ylös kaikki meidän palautteemme ja toiveemme eri tv-ohjelmien paluusta ruutuun. Viestit lähtivät eteenpäin ja tuntui todella siltä, että pääsimme vaikuttamaan asioihin.

Lopuksi kävimme tutustumassa radiotoimituksen tiloihin. Siellä on paljon nykyaikaista tekniikkaa.

Kiitos Yle Oulu vieraanvaraisuudestanne!

Kirjoittajat Juha-Matti Loukusa ja Jaakko Määttä