Asukaskynä: Retki napapiirille

Asukaskynässä asukkaamme kirjoittavat kokemuksistaan ja näkemyksistään arjessa. Tällä kertaa celestalaiset kirjoittivat retkestään napapiirille.

Tiistaina 26.2.2019 lähdimme Caritaksesta viiden yksikön porukalla käymään Rovaniemellä napapiirillä. Matka taitettiin kahdella parhaalla Otp:n bussilla. Mukana olivat Celesta, Luotsi, Kippari, Nestori sekä Niemelä. Reissu oli historiallinen, koska milloinkaan aiemmin Caritakselta ei ole lähdetty reissuun kahdella bussilla.

Pohjoinen napapiiri on merkittävä maantieteellinen raja. Lappi on kuuluisa äärimmäisistä valon määrän vaihteluista eri vuoden aikoina. Pohjoinen napapiiri on leveyspiiri, joka toimii yöttömän yön ja kaamoksen etelärajana. Tämä tarkoittaa sitä, että napapiirin pohjoispuolella aurinko ei kesäaikaan laske lainkaan horisontin alapuolelle ja vastaavasti talvella kaamosaikaan aurinko ei nouse horisontin yläpuolelle. Yöttömän yön valon määrän ansiosta Lapin puikulaperuna saa oman, erinomaisen makunsa.

Lappi houkuttelee paljon matkailijoita ympäri maailman, myös kotimaasta. Mekin Caritaksella halusimme lähteä katsomaan napapiiriä ja sen tarjoamia elämyksiä. Retkelle oli juuri nyt erityinen syy, sillä Celestassa on vieraillut kahden kuukauden ajan espanjalaisia opiskelijoita. Tyttöjen kotimaassa ei ole poroja.

– Näimme ensimmäistä kertaa elämässä poroja. Joulupukin tapaaminen ja kuvan ottaminen oli hieno kokemus. Oli hienoa nähdä kuinka asukkaat nauttivat reissusta ja tunnelma oli hyvä. Lounas oli hyvää ja palvelu ystävällistä. Mahtava kokemus kaikin puolin, Natalia ja Sonia kertoivat.

Ensin pysähdyimme syömään ravintolaan. Sen jälkeen asukkaat saivat käydä poroajelulla.

– Poroajelu oli huikea elämys. Aluksi porojen läheisyydessä jännitti, mutta kun reki lähti liikkeelle, huomio kiinnittyi maisemiin ja itse ajeluun. Poroajelu oli minulle elämys, jonka voin kokea vain kerran elämässä, kertoi Natalia.

Myös asukkaat kokivat poroajelun suurena elämyksenä. Auringon valo kajasti upeasti hangella ja reittiä kiertävä aitaus loi hienon auringon valon ja varjon vaihtelun, jota saimme reessä istuen ihailla. Porojen läheisyys, yhteinen rekiajelu sekä lupsakat poromiehet yhdessä (ohjastaja) loivat unohtumattoman elämyksen.

Huskyjakin sai käydä katsomassa. Joulupukin kylä oli mielestäni mielenkiintoisin paikka, koska sisällä oli paljon jouluisempaa kuin ulkona. Pihalla oli vain joulukuusi sekä lumiukko.

Alueella oli mahdollisuus monipuoliseen shoppailuun lukuisissa eri liikkeissä. Alueella oli myös paljon erilaisia aktiviteetteja ja palveluita matkailijoille. Suosittelemme napapiirin reissua kaikille!

Kirjoittaja Johanna Vähäkuopus ja Celestan päivätoiminta