Koristeet, joulukalenterit ja virtuaalinen juhla avasivat joulun yksiköissämme

Virtuaalinen joulujuhla ilahdutti olohuoneissa

Koronarajoitusten vuoksi emme päässeet tänä vuonna juhlistamaan joulua yhdessä kasvotusten. Pääsimme kuitenkin nauttimaan turvallisista joulujuhlista omissa olohuoneissamme ruutujen kautta, kun Diakonissalaitoksen asiakkaat ja henkilökunta saivat kutsun Kohti Joulua -virtuaalitapahtumaan. Tapahtumassa esiintyivät valovoimainen Laura Närhi ja viihdeimproryhmä Kolina. Tapahtumaa luotsasi näyttelijä ja juontaja Ernest Lawson, joka osallisti lähetystä seuraavia katsojia chatin kautta. Katsomoihin otettiin yhteyttä myös videopuhelun avulla, jolloin asukkaamme pääsivät tervehtimään henkilökohtaisesti Ernestiä ja lähettämään terveisiä muille katsojille. Caritas Rovaniemen asukas sai Ernestin hytisemään ajatuksesta kertomalla pohjoisen pakkasennusteen.

Ernest Lawson esitti Kohti joulua -virtuaalitapahtumassa hauskoja sketsejä yhdessä Viihdeimproryhmä Kolinan kanssa. Katsomo sai osallistua sketsien toteuttamiseen chatin kautta. Kuvassa myös Veera Lehtinen.

Ernest Lawsonin mukaansa tempaavaan ohjelmaan sisältyi improvisoituja sketsejä ja lauluja yhdessä improryhmän jäsenten kanssa. Myös Diakonissalaitoksen toimitusjohtaja Olli Holmström pääsi esiintymään sketsissä yhdessä tunnetun näyttelijän kanssa. Katsojat kannustivat Ollia livelähetyksen chatissa ja kommenttikenttään annettiin Ernestille ohjeita erilaisten tunnetilojen ilmaisemiseen. Lopputuloksena oli hulvaton esitys varmasti oudoimmasta työhaastattelusta, jossa toimitusjohtaja on koskaan ollut.

Esiintyjiä
Ernest Lawson ja Diakonissalaitoksen toimitusjohtaja Olli Holmström.
Laulajia
Laura Närhi esitti tapahtumassa toivejoululauluja.
Lähetystä sai seurata mukavasti omasta olohuoneesta tai yhteisistä oleskeluhuoneista. Työntekijät valmistivat asiakkaille tapahtuman ajaksi maukasta ja juhlavaa iltapalaa. Caritas Nestorissa tapahtumaa seurattiin uudelta isolta screeniltä.

Joulukuuset ja joulukalenterit tuovat tunnelmaa

Caritaksen palvelukodeissa on tuttuun tapaan valmistauduttu jouluun runsain koristein ja erilaisin jouluperintein. Yksiköiden yhteisiin tiloihin on joulukuun alusta tuotu joulukuusia, ja monessa asumisyhteisössämme myös yhteisen joulukalenterin avaaminen kuuluu aamurutiineihin. Caritas Rovaniemellä asukkaat yllättivät ja päättivät tehdä joulukalenterin kiitosviestein henkilökunnalle. Työntekijämme ilahtuivat eleestä ja se keräsi myös sosiaalisessa mediassa paljon liikuttuneita reaktioita.

askartelua
Rovaniemellä asukkaamme päättivät asukaskokouksessa tehdä henkilökunnalle oman joulukalenterin. Kalenterissa on 24 positiivista palautetta työntekijöillemme. Jos ei tästä sydämellisestä teosta tule hyvälle joulumielelle, niin ei sitten mistään!
Joulukuusi
Caritas Harjukiven oleskelutilaa koristaa soma sydämin koristeltu kuusi.
Leivoksia, joissa suomenlippuja
Itsenäisyyspäivänä Caritas Harjukivessä nautittiin yhdessä juhlakahvit hoitajien leipomien sinivalkoisten leivosten kera.

Eloa ja iloa on noin vuoden kestävä, koko Diakonissalaitoksen yhteinen teema, jonka tavoitteena on tuoda asiakkaidemme ja henkilöstömme elämään lisää hyvinvointia. Se kannustaa meitä liikkumaan enemmän, inspiroitumaan kulttuurista, voimaan paremmin sekä nauttimaan elämästä ja yhdessäolosta.  Yhteisen teeman avulla Diakonissalaitoksessa haluttiin kannustaa työntekijöitä aktivoitumaan entisestään ja osallistaa myös asiakkaat mukaan toimintaan. Eloa ja iloa huomioi erilaiset ihmiset, ja elämyksiä mahdollistetaan kaikille yksilöllisin keinoin.  Lue teemavuodesta lisää tästä linkistä.