Äppi, some, wifi? Digijelppari auttaa ikäihmisiä, jos digiasiat takkuavat

Digitaidot ovat kaikille suomalaisille kuuluvia kansalaistaitoja ja niiden opastamiseen tarvitaan monia tahoja. Caritas-Säätiön kolmivuotisessa DigiJelppari-hankkeessa parannetaan oululaisten ikäihmisten arjen digitaitoja tarjoamalle heille maksutonta digiopastusta heidän omassa kodissaan.

Digiopastusta antavat vapaaehtoiset opastajat eli digijelpparit. Opastuksen lähtökohta on aina kunkin opastettavan ikäihmisen oma yksilöllinen tarve. Heille, joilta perustaidot puuttuvat tai ovat unohtuneet, opastus kotona alentaa kynnystä ryhtyä opettelemaan uusia taitoja. Oma koti ja omat laitteet luovat turvalliset ja tutut puitteet uusien digitaitojen oppimiselle omassa tahdissa. Yksilöopastuksen jälkeen on helpompi osallistua esimerkiksi kirjastojen tarjoamaan ryhmäopastukseen.

 

Kuvassa: Jouni Jokelainen on käynyt opastamassa Pentti Riivaria hänen kotonaan jo viidesti. 

 

Yksi digijelppareista on oululainen Jouni Jokelainen. Hän opiskelee tällä hetkellä sosionomi-diakoniksi Oulun Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Aikaisemmalta koulutukseltaan hän on datanomi-tietokoneasentaja, ja hän on työskennellyt it-lähitukihenkilönä sekä tietokonevalmistajan puhelintuessa.

Jouni näki ilmoituksen Digijelppari-hankkeesta Caritaksen internetsivustolla ja päätti hakea mukaan toimintaan. Jokainen digijelppari saa tehtävään koulutuksen, jonka tarkoituksena on antaa valmiuksia toimia ikäihmisen arjen digitaitojen opastajana.

”Digijelppari haastattelun ja koulutuksen aikana minulle vahvistui entisestään, että kyseessä on erittäin tärkeä toiminta lähimmäisen auttamiseksi. Kaikille meistä tulee taata mahdollisuus osallistua yhteiskunnan digipalveluiden ja sosiaalisen median sekä tekniikan tuominen mahdollisuuksien hyödyntämiseen”, Jouni kertoo. 

 

Digisanasto tutuksi

Tähän mennessä Jouni on käynyt opastamassa viiden eri ikäihmisen luona. Jokainen opastustilanne on ollut yksilöllinen. Laitteiden peruskäytön lisäksi toiveena on usein oppia tiettyjen ohjelmien ja palveluiden käyttämistä. Mieltä askarruttavat usein myös käyttöjärjestelmän antamiin ilmoituksiin ja digisanastoon liittyvät termit, kuten mikä on sovellus, ohjain tai työkalupalkki.

Sähköisessä asioinnissa erityisesti terveysasiointiin pyydetään käytön ohjausta.  Yhteydenpitämistä sukulaisten ja ystävien kanssa pidetään tärkeänä, joten sosiaalinen media ja erityisesti Facebook ja Whatsapp-ohjelmien käyttäminen kiinnostavat ikäihmisiä.

 

Opastettavilla erilaiset lähtötason digitaidot

Opastettavilla on yleensä käytössään tabletti tai kannettava tietokone sekä matkapuhelin. Älypuhelimen hankinta jakaa vielä mielipiteitä. Opastukseen voi liittyä myös esimerkiksi Bluetooth-kaiuttimen tai tulostimen käyttämistä.  

”Joidenkin kanssa aloitetaan perusasioista, kuten laitteen käynnistämisestä ja hiiren tai kosketusnäytön käyttämisestä. Osalle opastettavista tiedon hakeminen internetistä, verkkoasiointi sekä esimerkiksi Skypen käyttö saattavat olla jo tuttuja asioita. Toisinaan opastettava on miettinyt valmiiksi kysymyksiä, joihin haluaa apua.  Aikaisempaa digikokemusta voi olla työelämästä ja harrastusten tai järjestötoimintaan liittyvien asioiden kautta esim. kuvien- tai musiikinkäsittelyyn liittyen”, Jouni kuvailee.  

Omaa oppimista ja asioiden muistamista saatetaan epäröidä: opinko vielä tai muistankohan minä?

Digijelpparitoiminnan ajatuksena on se, että opastettava käyttää itse aloitteellisesti omia laitteitaan ja oppii oman tekemisen kautta. Opastettavan ajatukset voivat Jounin mukaan joskus olla hieman itsekriittisiä. Omaa oppimista ja asioiden muistamista saatetaan epäröidä: opinko vielä tai muistankohan minä? 

”Ajattelen, että on tärkeä kertoa, että digiasiat haastavat meistä jokaista tietoteknisestä lähtötasosta riippumatta, ja että jokaisen tulee saada oppia omaan tahtiinsa. Tärkeää on myös muistuttaa, että oppiminen tapahtuu aina pienin askelin kohti kokonaisuutta. On hyvä, että ikäihmisen luona saa käydä yleensä useita kertoja. Kertaneuvonta ei monesti riitä, vaan tarvitaan asioiden kertausta, ja oppiessaan yhden asian tulee siitä uusia lisäkysymyksiä myöhemmin mieleen.”

Miten digijelppari sitten toimii, kun eteen tulee kysymys, johon ei osaa vastata? ”Kaikista tärkeintä on, että opastettavalle ei tule sellainen olo, että hän jää yksin asian kanssa. Selvitän aluksi parhaani mukaan ratkaisua tai autan selvittämällä tahon, joka voisi auttaa asiassa. Kysymykseen voidaan myös etsiä vastausta yhdessä osana oppimiskokemusta. Voin myös aina kääntyä projektikoordinaattorin puoleen tai kysyä vinkkejä toisilta digijelppareilta omassa suljetussa Facebook-ryhmässämme”, sanoo Jouni.

 

Hyvä mieli auttamisesta

Digiopastuksen ensimmäinen opastuskerta ja tuntemattoman ihmisen tapaaminen voivat aluksi jännittää niin opastettavaa kuin opastajaakin.  Projektikoordinaattori Matleena Keränen tulee mukaan ensimmäiselle kotikäynnille, jolloin allekirjoitetaan sopimus toiminnasta ja käydään toiminnan säännöt yhdessä läpi. 

Jouni on nyt tehnyt vapaaehtoistyötä useiden viikkojen ajan ja kokemusta on alkanut karttua erilaisista opastustilanteista.

”Ensimmäisten kertojen myötä huomasin, että opastustilanne sujuu luontevimmin, kun on vain oma itsensä.  Digiopastuksen pääpainona ei ole asioiden suorittaminen, vaan ikään kuin yhteinen tutkimusmatka. Opastustilanteessa on hyvä muistaa oma rauhallisuus, positiivinen asenne, ja se että keskustellen asiat kyllä hahmottuvat. Luottamuksen myötä syntyvä vuorovaikutus avaa tilaa niin, että digiasioita opitaan joskus vain kahvikupposen äärellä tuumaillen.”

Digijelpparitoiminta on ainutlaatuista Oulussa, sillä mikään muu taho ei tällä hetkellä anna henkilökohtaista kotiopastusta ikäihmisille. Toiminnassa tehdään tiivistä yhteistyötä oppilaitosten kanssa opiskelijoiden vapaaehtoistoiminnan aktivoimiseksi. Joillakin aloilla vapaaehtoistyöstä saa opintopisteitä.

Jouni on saanut auttamisesta ja yhdessä tekemisestä hyvän mielen sekä onnistumisen tunnetta. ”On hienoa saada olla mukana toimimassa yhteiskunnallisesti tärkeässä asiassa. Koen, että vapaaehtoistyö rikastuttaa monilla tavoin ja itsekin saan oppia uutta koko ajan. Ikäihmisillä on usein paljon elämän varrelta kertynyttä viisautta. On ollut ilo saada tutustua uusiin ihmisiin ja jakaa asioita”, Jouni kuvailee.

 

 Kuvassa: Pentti tutkii  tarkkaan Facebookista löytämänsä tutun profiilia. 

 

Apu kotiin tervetullutta

Yksi Jounilta digiapua saava on Hiirosessa asuva 86-vuotias Pentti Riivari. Hänellä oli jo ennestään perusosaamista tietokoneen ja internetin käyttöön, mutta hän halusi neuvoja muun muassa kuvien lähettämiseen ja Facebookin käyttöön ottoon, ”kun ne lapsenlapsetkin on siellä”.  Tällä kertaa opastustunnin yhtenä aiheena oli profiilikuvan lisääminen.

Miehet ovat myös käyneet yhdessä tutkimassa Telian liikkeessä erilaisia älypuhelinmalleja, kun sellaisen hankinta on Pentillä ollut mielenpäällä. Ostoajatus jätettiin kuitenkin vielä toistaiseksi hautumaan.

Mitä mieltä Pentti on omasta digijelpparistaan viiden opastuskerran kokemuksella? ”Jouni on ollut hyvä opettaja. Hän on asiallinen ja rauhallinen, ja uskallan kyllä kysyä, jos en jotain ymmärrä.”

 

Kiinnostuitko DigiJelpparista?

Ota rohkeasti yhteyttä projektikoordinaattori Matleena Keräseen. Etsimme mukaan digiapua kaipaavia ikäihmisiä sekä vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita, arjen digitaidot jo omaavia digijelppareita.

Matleena Keränen, projektikoordinaattori
puh. 044 468 4201, matleena.keranen@caritaslaiset.fi

Facebook-sivut
Hankkeen www-sivut