Suunta elämälle -hankkeen uutiskirje 2/2019

Hankkeen käynnistymisvuosi alkaa olla lopuillaan ja nyt on hyvä katsastaa, mitä olemme tehneet ja mihin suuntaan olemme menossa.

Asiakastyö on hyvässä vauhdissa niin yksilö- kuin ryhmäohjauksessakin. Syksy on ollut myös ahkeraa markkinoinnin ja verkostoitumisen aikaa; hyviä yhteistoiminnan malleja ja toimivaa asiakastyötä on tehty usean kumppanitoimijan kanssa.

Syksyn aikana hanketiimissä tapahtui muutoksia ja tiimimme kokoonpano hieman muuttui; tammikuussa saammekin uuden tiimiläisen Milanin tilalle, kun 2. tammikuuta hankkeessa aloittaa Raakel Karjalainen.

Asiakastyön ja verkostoitumisen lisäksi hankkeessa on työskennelty sosiaalisen kuntoutuksen käsitteen parissa: Syksyn aikana hanke on järjestänyt kaksi sosiaalisen kuntoutuksen työpajaa, joissa pohdittiin monialaisesti sosiaalisen kuntoutuksen käsitettä ja asemaa lainsäädännön näkökulmasta. Lisäksi tehtiin kuntakohtaista vertailua sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamisesta ja käytännöistä eri puolella Suomea.

Suunta elämälle -hankkeen uutiskirje 2/2019

Suuntiksen asiakastyö

Hankkeemme on tavoittanut joulukuuhun mennessä yli 50 asiakasta. Asiakkaita on ohjautunut hankkeeseen yhteistyökumppaneidemme kautta sekä asiakkaiden omilla yhteydenotoilla. Suuntiksen ensimmäinen asiakasinfo uusille, hankkeen toiminasta kiinnostuneille pidettiin marraskuussa. Jatkossa asiakasinfoja tullaan pitämään kerran kuukaudessa ja seuraava info on 28.1. klo 13-14 Suuntiksen ryhmätilassa.

Asiakastyön toteutuksen kannalta on mukavaa myös se, että hankkeella on jo mukavasti yhteistyökumppaneita ja työelämäkontakteja. Asiakkaiden kanssa yhdessä suunnitellen työelämäkontakteja tullaan edelleen lisäämään tulevana vuonna.

Ryhmät käynnistyneet

Hankkeen ryhmätoiminnan avajaisia vietettiin lokakuun loppupuolella. Syksyn ajan ryhmiä on ollut viikoittain, joka toinen viikko ryhmätoiminta on avointa kaikille, joka toinen viikko tapaamme teemaryhmänä. Näiden lisäksi asiakkaiden kanssa on toteutettu ryhmänä mm. työelämän tutustumiskäyntejä, ulkoiluretkiä, leivontaryhmää ja tietovisailua.

Teemaryhmissä olemme taiteilleet ryhmäläisten voimin hankituista luonnonmateriaaleista syystaidetta, jolla sisustimme ryhmätilaamme. Nokipannukahvittelun äärellä oli hyvä hetki pohtia kulutustottumuksiamme ja kestävän kehityksen toteuttamista arjessamme. Yhdessä syksyn teemaryhmistä saimme myös hyvän tietopaketin työllistymisestä, kun Duunista Totta –hanke kävi kertomassa ryhmäläisille työllistymisen asioista. Teemaryhmässä on treenattu myös digitaitoja.

Suuntiksen yksilötyö

Yksilöohjausta tarjotaan hankkeen kaikille asiakkaille, sen sisältö, toteutus ja tavoitteet suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa. Tuemme ja kannustamme asiakkaitamme tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja voimavarojaan. Tässä hyvänä työkaluna meillä on käytössä Kykyviisari- työkalu, joka toimii itsearvioinnin lisäksi puheeksioton välineenä.

Alueellinen työ

Hankkeen työntekijöitä on mahdollisuus tavata myös oman ryhmätilamme lisäksi eri puolilla Oulua. Syksyn aikana olemme olleet tavattavissa mm. Rajakylän hyvinvointipisteellä, Vertolla, Kipinän toimintakeskuksessa sekä päiväkeskus Huilissa. Alueellista työtä jatketaan koko hankkeen ajan ja sille sopivia paikkoja kartoitetaan säännöllisesti.

Tulevia tapahtumia

Ensi vuosi tulee olemaan vilkas asiakastyön vuosi. Yksilötyö jatkuu monipuolisena ja ryhmätoimintaa järjestetään Caritas- kodilla Kapellimestarinkadulla ja Suuntiksen ryhmätilassa Rautatienkatu 88:ssa.

Olemme ideoineet yhdessä ryhmäläisten kanssa tulevien teemaryhmien aiheita: mm. enkkuryhmä, erilaisia infoja, puutyöryhmä, kirjoittamisen ryhmä ja taideryhmä. Tapahtumien sisältöjä ideoidessa on esille tullut ainakin kaverikoiratapahtuma ja erilaiset pop-up –tapahtumat, joihin sisältyy monenlaista tekemistä.

Uutta ryhmätoimintaa aloitetaan tammikuussa Caritas -kodilla. Kuntosaliryhmä alkaa torstaina 9.tammikuuta klo 14-15 ja jatkuu parillisilla viikoilla torstaisin. Caritas -kodilla tullaan järjestämään muutakin ryhmätoimintaa. Tiedottamme tapahtumista ja toiminnasta hankkeen nettisivuilla sekä facebookissa.

Suunta elämälle -hankkeen uutiskirje 2/2019 ryhmätila

Tiimiläisten mietteitä

Hankkeella on ollut mukava aloitus ja tästä on mainio jatkaa uuteen vuoteen. Olemme iloisia siitä, miten hyvin hanke on löytänyt paikkansa verkostoissa ja siitä, miten hienosti asiakkaat ovat löytäneet hankkeen. Tästä kiitos kuuluu kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme.

Mukavaa joulun odotusta!

Suunta elämälle -hankkeen uutiskirje 2/2019 tiimiläiset

Toivottelevat
Annemari ja Kaisa

Suunta elämälle on kolmivuotinen (2019-2022) Euroopan sosiaalirahaston (ESR) osarahoittama hanke, jonka vastuuviranomainen on Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Hankkeen toteuttaa pohjoissuomalainen Caritas-Säätiö.

Seuraa hanketta Facebookissa

Uutiskirje 2/2019 (pdf)