Päivätoiminta tukee omaishoitajan jaksamista ja tuo vaihtelua arkeen

Omaishoitajat tekevät arvokasta työtä, mutta kohtaavat arjessaan myös paljon haasteita ja jaksaminen voi olla koetuksella. Tuki, oma aika, itsestä huolehtiminen sekä muut ihmissuhteet ovat erityisen tärkeitä omaishoitajalle. Varsinkin iäkkäiden omaishoitajien tilanne on haastava. Omaishoitaja saattaa olla yksin niin sidoksissa omaishoitotilanteeseen, että kaikki kodin ulkopuoliset kontaktit ja tekemiset jäävät.

Päivätoiminta on yksi keino, jolla omaishoitajan jaksamista tuetaan. Läheisen voi tuoda päiväksi Caritakseen ohjattuun toimintaa, jolloin omaishoitajalla vapautuu aikaa omien asioiden hoitamiseen, harrastamiseen tai lepäämiseen.

Palvelutalo Metsolan Kartanossa Puolivälinkankaalla on tämän vuoden alussa käynnistetty päivätoimintapalvelu. Caritas Pikku Metson päivätoimintatilat ovat viihtyisät ja esteettömät, joten meille voi tulla myös pyörätuolilla. Päivätoiminnan ohjaaja Piia Valppu on vanhustyön kokenut konkari ja innoissaan uudesta työstään. Hän on valmistunut hoitajaksi vuonna 1995 ja on työskennellyt vanhusten parissa jo 25 vuotta, muun muassa Caritaksen muistisairaiden palvelukodeissa.

”Rakastan vanhustyötä. Työ päivätoiminnan ohjaajana on aina ollut haaveissani, sillä rakastan hoitotyön lisäksi kaikkea luovaa käsillä tekemistä, ryhmän ohjaamista ja luonnossa liikkumista. Tässä työssä pääsen yhdistämään näitä asioita”, iloitsee Piia.

Haluamme, että meillä viihdytään ja meille halutaan tulla toistekin.

Päiväohjelmassa huomioidaan toiveet

Usein ikääntyneillä omaishoidettavilla on muistisairaus ja elämä on rajoittunut paljolti kotioloihin. Päivätoiminnassa on mahdollisuus tavata muita ihmisiä, ja päiväohjelma rakennetaan ryhmäläisten toiveiden ja toimintakykyjen mukaisesti. Ryhmät pyritään kokoamaan siten, että kaikille löytyy seuraa ja mieluisaa tekemistä. Päivätoiminta tuo vaihtelua elämään ja rikastuttaa vanhuksen arkea.

Yhdessäolon ja jutustelun lisäksi ohjelmassa on paljon virikkeellistä toimintaa, kuten ulkoilua, laulamista, askartelua, nikkarointia, leipomista, pelejä tai kevyttä liikuntaa. Päivän aikana on myös mahdollista saunassa käymiseen.

”Otamme mielellämme huomioon yksilölliset tarpeet ja toiveet ja keskustelemme niistä aina yhdessä omaishoitajan ja päivätoimintaan tulevan kanssa hoito- ja palvelusuunnitelmaa laadittaessa. Haluamme, että meillä viihdytään ja meille halutaan tulla toistekin”, Piia kertoo.

Palvelua palvelusetelillä ja itse maksamalla

Päivätoimintaan voi tulla omaishoidon vapaan palvelusetelillä. Setelin arvo on Oulun kaupungissa 120 € ja seteleitä saa kolme kuukaudessa. Päivätoiminnan hinta Caritaksessa on 90 euroa/päivä, joten seteleillä on mahdollista saada neljä päivää päivätoimintaa kuukaudessa. Hinta sisältää lounaan sekä aamupalan tai välipalan. Palvelua on tarjolla arkisin klo 9-15.

Tarjoamme palvelua myös tuntihinnalla, jos omaishoitaja haluaa tuoda läheisensä hoitoon lyhyemmäksi aikaa. Tuntihinta on 25 €. Lounaan voi myös ostaa ravintolasta erikseen hintaan 9 euroa.

Metsolan Kartanon tiloissa toimii monia kauneudenhoito- ja hyvinvointialan yrittäjiä, kuten kampaaja, jalkahoitaja ja hieroja. Heiltä voi ostaa palveluja päivän aikana, aika kannattaa varata etukäteen. Talossa on myös oma lounasravintola, jossa voidaan nauttia maukas lounas. Palvelukeskuksessa vierailee usein esiintyjiä, joita voi mennä katsomaan, ja taidegalleriassa on joka kuukausi uusi näyttely esillä.

”Päivätoiminnan päivä voidaan räätälöidä juuri sellaiseksi kuin asiakas toivoo. Minä ja muu ammattitaitoinen hoitohenkilökuntamme autamme ja avustamme kaikessa aina tarpeen mukaan. Ja kun tutuksi tullaan, niin voimme miettiä jo valmiiksi mieluisaa touhua päivääsi”, lupaa Piia iloisesti.

Lisätietoja toiminnasta ja ajanvaraus:
Päivätoiminnan ohjaaja Piia Valppu, 044 468 4271

Lue lisää palvelusta

Lue lisää Metsolan Kartanosta

Omaishoidon vapaan palveluseteli hankkimatta?
Neuvomme mielellämme myös palveluseteliasioissa: palveluohjaaja Anna-Leena Seppänen, 040 769 8615