Urheilumies Allan Pietilä täytti 90 vuotta

Tapiolan Caritaksessa asuva Allan Pietilä täytti 90 vuotta toukokuun lopulla. Elämäntyönsä Pietilä on tehnyt urheilun parissa. Hän on toiminut urheilun soihdunkantaja läpi elämänsä – sanan kaikissa merkityksissä.

Konkreettisesti Pietilä kantoi soihtua vuonna 1952, kun Helsingin olympiaviesti osui kohdalle kotikulmilla Pateniemessä. Pateniemen urheilijoita edustanut Pietilä sai kantaa soihtua 750 metrin matkan sen matkatessa pohjoisesta kohti Helsingin Olympiastadionia.

Pietilän olohuoneessa on vanha Kalevan lehtikuva muistona historiallisesta tilanteesta. Pietilän poika on teettänyt kuvasta suurennoksen ja kehystänyt sen. Kirjahyllyssä on vuosien varrelta muitakin vastaavia muistoesineitä, joista monet liittyvät virallisesti tai epävirallisesti urheiluun.

Allan Pietilä kantaa olympiasoihtua 1952

Ura alkoi koulumaailmassa

Pietilän työura liikunnan parissa käynnistyi, kun hän voimistelunopettajaksi valmistuttuaan aloitti voimistelunopettajana Rovaniemen yhteiskoulussa vuonna 1958. Peruskoulujärjestelmään siirryttäessä Rovaniemen yhteiskoulu muuttui Korkalovaaran yläasteeksi ja lukioksi, missä Pietilä toimi liikunnanopettajana ja rehtorina vuoteen 1973 saakka.

Aikaansa Rovaniemellä Pietilä muistelee mielellään. Puheeseen ilmestyy Rovaniemen vuosista puhuttaessa nopeasti ”mie”.

Erityisen lämpimästi Pietilän mieleen on jäänyt koulun jalkapallojoukkueen hieno menestys 1960-luvulla oppikoulujen SM-turnauksissa.

– Voitimme mestaruuden vuosina 1966 ja 1968, minkä lisäksi kerran tuli hopeaa ja kerran pronssia. Kymmenen vuoden ajan olimme lähes joka vuosi mukana SM-turnauksen mitalipeleissä, Pietilä muistelee.

– Ne oli hienoja saavutuksia. Pojat innostuivat harjoittelemaan ja tulosta tuli, mikä oli palkitsevaa. Etenkin kun etelän joukkueet olivat meitä paljon paremmassa asemassa. Joillakin joukkueilla oli riveissään pääsarjapelaajiakin. Rovaniemellä korkein taso oli tuolloin suomisarja, Pietilä kertaa.

Kiireiset vuodet urheiluopistohankkeessa

Vuonna 1973 Pietilä siirtyi työskentelemään vastaperustettuun Lapin urheiluopistoon. Pietilä johti opistoa yhteensä 21 vuotta, vuoteen 1994 saakka. Pietilän mukaan vuosikymmenet urheiluopiston johdossa olivat kovaa aikaa.

– En olisi osannut arvata, mitä kaikkea tuleman pitää, kun minut tehtävään houkuteltiin. Urheiluopistohanke vaikutti niin mielenkiintoiselta projektilta, että en minä siitä osannut kieltäytyäkään.

Pietilän mukaan jo pestin alkumetreillä kävi ilmi, että hanke oli vakavissa taloudellisissa vaikeuksissa.

– Pahimmillaan velkaa oli kymmeniä miljoonia eli noin tuplasti opiston vuosibudjetin verran. Rakentaminen tuli kalliimmaksi kuin ennakoitiin ja vei aikansa ennen kuin valtionosuudet saatiin kuntoon, Pietilä muistelee.

Vaikeuksista huolimatta urheiluopisto kuitenkin valmistui vuonna 1976. Se on edelleen toiminnassa Ounasvaaran rinteessä ja nuorin Suomen nykymuotoisista urheiluopistoista. Opisto muutettiin osakeyhtiöpohjaiseksi, kun Pietilä oli jäämässä eläkkeelle 1994.

”Joka kerran keksitään, sitä aina etsitään”

Pietilän ansioluettelo on pitkä ja monipuolinen. Hän laskee olleensa Rovaniemen vuosinaan kaikkiaan 30 eri roolissa kaupungin, järjestöjen, seurojen ja seurakunnan luottamustehtävissä.

– Sitähän sanotaan, että ’joka kerran keksitään, sitä aina etsitään’. Tuli tässä ehkä vähän nyt kehutuksi itseään. No, eteläpohjalaisillahan on myös sanonta, että ’itteään kun kehuu, niin ei kehumatta jää’, Pietilä naurahtaa.

Pietilä on edelleen pirteä ja viimeisen päälle urheilumies, vaikka ”askel lyhenee ja se koskee kaikkea”, kuten hän itse toteaa.

– Nykyään seuraan urheilua tiiviisti tv:n välityksellä. Varsinkin yleisurheilu on mieleen ja talvella hiihtourheilu, Pietilä listaa.

– Ukkojen kuntosalivuoro Caritaksen kuntosalilla on käynnistynyt koronakevään jälkeen ja se on mukava asia, Pietilä kiittelee.

Muita ilonaiheita arjessa ovat muun muassa lasten ja lastenlasten yhteydenotot.

Elämäntyönsä urheilun parissa tehneen Allan Pietilän kirjahyllyssä on muistoesineitä, joista monet liittyvät virallisesti tai epävirallisesti urheiluun.