Omaisen kokemuksia Caritaksen palvelukodista – ”Tärkeintä on turvallisuuden tunne”

Vuonna 2021 Tuuli ja hänen sisarensa totesivat äidin muistisairauden edenneen niin, ettei hän enää pärjännyt palvelutalon antaman tuen turvin. Oli tullut ajankohtaiseksi etsiä uusi koti äidille ympärivuorokautista hoivaa tarjoavasta palvelukodista. Sopiva palvelukotipaikka löytyi lopulta Caritas Kannelkodista.

 

Pieni ja rauhallinen palvelukoti teki vaikutuksen

Toiveena omaisilla tulevalle palvelukodille oli, että se olisi asukasmäärältään suhteellisen pieni. Näin oma äiti ei olisi vain yksi anonyymi asukas monien muiden joukossa. Palvelukodin pitäisi myös huokua lämpöä ja kodin tuntoa; paikka, jossa äitiä ja hänen elämäntapojansa kunnioitettaisiin, ja hän saa olla se persoona mikä hän on.

Sisaret alkoivat tutkia vaihtoehtoja ensin netistä. Oulussa käydessään he sopivat käyvänsä katsomassa paria palvelukotia. Vierailuilla kiinnitettäisiin huomiota huoneiston kokoon ja yleisiin tiloihin. Äidillä pitäisi olla helposti mahdollisuus seurustella muiden asukkaiden kanssa oman kykynsä ja halunsa mukaan. Vierailuille asetettiin odotuksia myös henkilökunnan kanssa kohtaamisessa. Miten heidät vastaanotettaisiin ja miten toiminnasta kerrottaisiin, olisi suuri merkitys valinnalle.

Ensimmäinen paikka, jossa vierailimme toi meille vahvasti mieleen vanhanaikaisen laitoshoidon. Tunteemme oli vahva käynnin jälkeen: tänne emme ikinä äitiämme laita. Emme kuitenkaan lannistuneet, koska olin onneksi laittanut lapsuudenystävälleni ja vanhalle koulukaverilleni kysymyksen, josko hän tietäisi hyvän hoitokodin. Sain pian viestin, että Tuirassa on eräs paikka, joka vaikutti hyvältä. Päätimme, että sitä kävisimme ehdottomasti katsomassa”, Tuuli kertoo.

Kun Tuuli ja hänen sisarensa tulivat Caritas Kannelkotiin tutustumiskäynnille, heidät vastaanotti yksikönjohtaja Heidi Blomster. Heidi kertoi selkeästi ja avoimesti talosta ja sen toiminnasta. 16-paikkaisessa palvelukodissa jokaisella asukkaalla on henkilökohtainen asuinhuone omalla kylpyhuoneella. Asukkaalla on oma avain pieneen asuntoonsa.

”Katsoimme toisiamme ja vaihdoimme äänettömän viestin toisillemme. Tämä on se paikka, johon haluamme äidin.”

Tila tuntui kodikkaalta ja pohjapiirustus oli hyvin suunniteltu. Helppo vanhuksen hahmottaa tilaa, Tuuli kertoo ajatelleensa vierailun aikana. Myös ilmapiiri antoi rauhallisen kuvan palvelukodista. Yksikönjohtaja vaikutti tomeralta ja mukavalta.

Jo paikan päällä sisareni ja minä katsoimme toisiamme ja vaihdoimme äänettömän viestin toisillemme. Tämä on se paikka, johon me haluamme äidin. Tietoisuus siitä, että äiti voi asua tässä paikassa elämänsä loppuun asti, tuntui helpottavalta meille sisaruksille”,  Tuuli lisää.

Kannelkodin yhteistilat ovat valoisat ja viihtyisät.

Hyvä kommunikaatio helpottaa sopeutumista uuteen kotiin

Paikan varmistuttua palvelukodista oli vuorossa uuden asukkaan asuinhuoneen kalustaminen. Tuuli-tytär kertoo, että tilaa sisustettaessa mietittiin juuri siihen sopivat huonekalut, jotta äidin olisi helppo liikkua uudessa kodissaan. Yhtä tärkeätä oli huomioida myös hoitajien väljä työympäristö heidän auttaessa äitiä.

Yhteistyö sekä kommunikointi äidin ja henkilökunnan välillä on toiminut hyvin. Äitinsä sopeutumisprosessista uuteen elämäntilanteeseen Tuuli kertoo seuraavaa:

Hän kertoo meille usein, kuinka mukavaa henkilökunta on. Alussa äitimme ei kuitenkaan oikein ymmärtänyt, miksi hänen piti muuttaa entisestä kodistaan. Hän ei nähnyt hoitotarvetta samalla tavalla kuin me muut. Kyynel silmissä hän sanoi ”ei ole helppo tulla vanhaksi””.

Nyt Tuulin äiti on kuitenkin jo tottunut uuteen kotiinsa. Palvelukodissa asumisella on ollut myös positiivisia seurauksia toimintakyvylle.

Äidillä on ollut aiemmin ylipainoa. Säännölliset aterioinnit ovat saaneet äidin hoikistumaan. Se on helpottanut hänen itsenäistä liikkumista rollaattorin avulla”, kertoo Tuuli.

Omaisen näkökulmasta Kannelkodin henkilökunta on osannut kuunnella ja huomioida hyvin kaikki osapuolet.

Työntekijät on hyvin ystävällisiä. He ottavat mielellään meiltä omaisilta vastaan neuvoja ja kertovat avoimesti kuinka he jostakin asiasta itse ajattelevat. He selvästi arvostavat mielipiteitämme ja tietävät meidän tuntevan hyvin oman läheisemme. Nähdessämme heidän kanssakäymisen äitimme kanssa näemme aidon ihmisarvostuksen”, Tuuli kuvailee.

 

Terveiset ikäihmisten parissa työskenteleville

Tärkeimmäksi kriteeriksi hyvälle palvelukodille Tuuli nostaa sen välittämän turvallisuuden tunteen. Omaisena tyytyväisyys palveluun tulee hänen mukaansa juuri siitä, kun tietää omalla läheisellä kaiken olevan hyvin ja että häntä arvostetaan palvelukodissa omana itsenään.

”Toivoisin, että jokainen ikäihminen voisi asua siistissä, hyvin suunnitellussa, itselleen sopivassa ja kodikkaassa paikassa, jossa saisi sellaista tukea kuin tarvitsee. Ja että henkilökunta olisi koulutettua, ja heillä olisi koulutuksensa lisäksi alalle myös henkilökohtainen sopivuus”, Tuuli summaa.

 

Tutustu Caritaksen palvelukoteihin Oulussa ja Kempeleessä