Koronavirus: Ajankohtaisia ohjeita palvelutalojen asukkaille ja omaisille

Palvelutalojemme (Caritas-Koti, Caritas Matriiti, Metsolan Kartano, Metsolan Hovi, Caritas Rovaniemi) vierailukielto on poistettu, mutta edelleen suosittelemme riskiryhmään kuuluvien tapaamista ensisijaisesti ulkona.

THL ja Sosiaali- ja terveysministeriö ovat päivittäneet 19.5.2020 ohjeistusta siitä, miten ikääntyneet voivat suojautua koronavirustartunnalta. Pyydämme omaisia huomioimaan turvallisuusasiat aina vieraillessaan palvelutalossamme.

• Ikääntyneiden on hyvä noudattaa samoja yleisiä ohjeita tartuntariskin vähentämiseksi kuin muidenkin. Näitä ovat lähikontaktien välttäminen ja etäisyyksien pitäminen muihin ihmisiin sekä hyvä käsihygienia.
  • Hoidettaessa itse kauppa- ja apteekkiasiointeja tai käytäessä terveyskeskuksessa, on huolehdittava käsihygieniasta ja pidettävä vähintään 1-2 metrin turvaväli. Myös asiointia ruuhka-aikaan kannattaa välttää.
  • Apua asiointeihin voi tarvittaessa pyytää läheisten lisäksi kaupungilta, seurakunnasta tai järjestöiltä, sekä maksullisena palveluna kotihoidosta.
  • Kasvotusten tapaamisissa on pidettävä huoli kahden metrin turvavälistä. Läheiset ihmiset ovat myös tärkeitä tukijoita arjen sujumiseksi poikkeusoloissa.
  • Vierailulle ei pidä mennä yli 70-vuotiaiden ja muiden riskiryhmiin kuuluvien luokse, jos on vähäisiäkin hengitystieinfektion oireita.
  • Vierailut riskiryhmään kuuluvan luona pitää tehdä turvallisesti. Kättelyä, halaamista ja muita ylimääräisiä lähikontakteja pitää välttää. Vierailijan on myös suojattava hengitystiensä hengityssuojaimella. Käsihygienia ennen ja jälkeen vierailun on tärkeää.
  • Ikääntyneen on hyvä liikkua päivittäin joko ulkoilemalla tai kotona vaikka jumppatuokiona. Ulkoilu ja liikunta vahvistavat vastustuskykyä. Pienissä ryhmissä, esimerkiksi naapurin kanssa, voi myös liikkua, kun muistaa turvavälit ja muut annetut ohjeet. Myös omaisten ja läheisten tapaamisen voi järjestää ulos.

Toimitamme edelleen palvelutalojemme asukkaille kauppakasseja, mikäli omaisen ei halua/voi vierailla itse asunnossa. Tässä talokohtaisesti ohjeet, kuinka toimia, jos haluatte että henkilökuntamme toimittaa tavaraa läheisellenne kotiin.

CARITAS-KOTI JA TAPIOLAN CARITAS (Kapellimestarinkatu 2 ja 4)

Alla ajankohdat, jolloin voitte toimittaa asukkaalle menevät kauppakassit Caritas-Kodin pääovelle ja puhelinnumero, johon soitetaan, kun tuotte tavaraa.

• Maanantai: klo 12-17
  • Keskiviikko: klo 11-16
  • Perjantai: klo 12-15

Soita numeroon (ma-pe): 044 734 0302

• Lauantai: klo 11-13

Soita numeroon (la): 045 636 5158 (kotihoito)

CARITAS MATRIITI (Valtatie 37)

Alla ajankohdat, jolloin voitte toimittaa asukkaalle menevät kauppakassit alaovelle ja puhelinnumero, johon soitetaan, kun tuotte tavaraa.

• Maanantai: klo 13-15
  • Keskiviikko: klo 14-15
  • Lauantai: klo 13-15

Soita numeroon: 044 755 0512

METSOLAN KARTANO (Mielikintie 8)

Alla ajankohdat, jolloin voitte toimittaa asukkaalle menevät kauppakassit pääovelle ja puhelinnumero, johon soitetaan, kun tuotte tavaraa.

• Maanantai: klo 12-15
  • Keskiviikko: klo 12-15
  • Lauantai: klo 12-16

Soita numeroon: 050 449 5100

METSOLAN HOVI (Mäkituvantie 1)

• Maanantain: klo 12-15
  • Keskiviikko: 13-15
  • Lauantai: 13-16

Soita numeroon: 045 137 4377

Muuta ajankohtaista

Caritas Ravintolat avaavat ovensa 1.6. valtioneuvoston ohjeistuksen mukaisesti. Tutustu tarkempiin ohjeisiin ja ravintolakohtaisiin aukioloaikoihin täältä.

Palvelutalojemme saunatilat ovat edelleen poissa käytöstä toistaiseksi turvallisuussyistä.

Viikko-ohjelmamme palaavat osittain tauolta 1.6. alkaen. Järjestämme kesän ajan virkistävää toimintaa vain ulkona (säävaraus). Seuraa tiedotustamme viikko-ohjelmat-sivulla

Mukavaa ja turvallista kesää kaikille!