Koronavirus: Ohjeita turvalliseen vierailuun palvelukodeissamme asuvien luona

Vierailulle vain terveenä – vierailut asukkaan luona sallitaan palvelukodeissa

Suosittelemme edelleen tapaamaan palvelukodeissamme asuvia läheisiänne ulkona 20.5. antamamme ohjeistuksen mukaisesti. Tapaamiset voidaan tällä hetkellä kuitenkin järjestää tarvittaessa myös asumisyksiköiden sisätiloissa. Saattohoitopotilaiden ja kriittisesti sairaiden potilaiden lisäksi vierailut asukkaan huoneessa voidaan sallia inhimillisyys huomioiden myös muiden asukkaiden kohdalla, jos ulkona tapahtuva vierailu ei ole tarkoituksenmukaista esim. asukkaan huonon liikuntakyvyn vuoksi.

Rajoitusten purkaminen ja lieventäminen korostaa entisestään yksilön vastuuta infektioturvallisesta toiminnasta. Alla ohjeita omaisille turvalliseen vierailuun.

Turvallisen vierailun ohjeet

• Sovi vierailusta ennakkoon asumisyksikön henkilökunnan kanssa.
  • Suosittelemme sopimaan tapaamiset asukkaidemme kanssa mieluiten ulkotiloihin, esimerkiksi palvelukodin pihalle/terassille tai yhteisen kävelylenkin merkeissä.
  • Mikäli tapaaminen sovitaan asumisyksikön sisälle, on omaisen käytettävä vierailulla suu-nenäsuojainta (annetaan palvelukodista ja opastetaan sen oikeaoppisessa käytössä) ja huolehdittava hyvästä käsihygieniasta.
  • Vierailun aikana on pyrittävä säilyttämään turvavälit muihin asukkaisiin ja henkilökuntaan.
  • Vierailun aikana voidaan oleskella vain asukkaan omassa huoneessa (ei oleskelua yhteisissä tiloissa).
  • Vierailun aikana asukkaan ja vierailijan välillä tulisi olla kahden metrin turvaväli.
  • Vierailulle voi tulla turvallisesti, kunhan vierailija on täysin terve, eli hänellä ei ole lieviäkään hengitystie- tai vatsaoireita tai kuumetta.
  • Vierailulle ei voi tulla, jos vierailija on karanteenissa, karanteenin kaltaisissa oloissa tai eristyksessä ulkomaanmatkan, korona-altistumisen tai koronatartunnan vuoksi.
  • Läheiselle saa tuoda mukanaan tuliaisia.
  • Henkilökunta ohjeistaa tarkemmin vierailun käytännöistä, ja henkilökunnan ohjeita on ehdottomasti noudatettava.

Hoitajiemme tulee edelleen käyttää suu-nenäsuojaimia sosiaali- ja terveysministeriön ohjeen mukaisesti kaikkien ikääntyneiden ja riskiryhmiin kuuluvien asiakkaiden kanssa lähikontaktissa (1 m) työskennellessään.