Koronavirustilanteen vaikutukset Caritaksen toimintaan

Pohjois-Pohjanmaan alueellinen koronakoordinaatioryhmä totesi 2.3., että epidemiatilanteessa ei ole tapahtunut alueella viime viikkona merkittävää muutosta. Tartuntojen määrä on jonkin verran kasvanut, mutta jäljitys toimii hyvin ja tartuntalähteet pystytään edelleen pääasiassa selvittämään.

Valtakunnallisen tilanteen kehittyminen, lomakauteen liittyvä matkustelu ja muuntovirusten mahdollinen leviäminen voi kuitenkin heikentää tilannetta tulevien viikkojen aikana myös meillä täällä Pohjois-Suomessa.

Olemme Caritaksessa varautuneet tilanteeseen hyvin ja seuraamme tilanteen kehittymistä jatkuvasti. Toimintamme perustuu aina viranomaisten antamiin ohjeistuksiin, joiden tarkoituksena on suojella sekä asiakkaidemme että henkilökuntamme terveyttä. Myös Diakonissalaitoksen valmiustyöryhmän seuraa koronavirustilannetta ja ohjeistaa toimintaamme. Henkilökunnalle on tarjolla kattava infosivusto intranetissämme.

Oulussa ja Rovaniemellä suosituksia ja rajoituksia on jatkettu 22.3.2021 saakka.

Jatkamme rajoituksia ja suosituksia Caritaksessa 22.3. saakka. Tauolla pysyvät kuntosalin yleisövuorot sekä yleiset sauna- ja uintivuorot (Caritas-Koti). Vapaaehtoisten vetämät ryhmät ja yhteisötoiminta on edelleen toimintatauolla. Suosittelemme liikuntaa ulkona.

Caritas Sairaalassa on edelleen voimassa vierailukielto. Tapauskohtaista harkintaa voidaan tehdä (esimerkiksi saattohoito). Sairaalan henkilökunnan tavoitatte tiedusteluja varten numerosta 08 522 5450.

Myös vierailuja palvelutaloissamme asuvien ikäihmisten luona tulee mahdollisuuksien mukaan välttää.

Yleisesti muistutamme kaikkia hyvästä käsihygieniasta ja maskin käytöstä yleisissä tiloissa. Suositus turvaväliksi on 2 metriä. Vähäisissäkin oireissa kannattaa hakeutua koronatesteihin.

Henkilökuntamme käyttää kirurgisia suu- ja nenäsuojia kaikissa palveluissamme.

Ravintoloiden toiminnassa muutoksia 8.3. alkaen

Lounasravintolamme Caritas-Kodissa, Caritas Matriitissa ja Caritas Rovaniemellä suljetaan maanantaina 8.3. siten, että buffetlounasta ei ravintoloissa ole enää tarjolla. Muutos on voimassa kolme viikkoa eli 28.3. asti.

Ravintoloista ja kahvilastamme voi ostaa peruselintarvikkeita ja ruoka-annoksia mukaan, mutta ravintoloihin ei voi jäädä ruokailemaan.

Tarjoamme asukkaillemme myös kotiaterioita. Lue lisää ravintolan tiedotteesta.

Vierailut asumisyksiköissä

Toivomme, että vierailuja yksiköissämme vältetään toistaiseksi mahdollisuuksien mukaan. Toivomme kaikkien vierailujen sopimista etukäteen soittamalla asumisyksikköön. Välttämättömät vierailut tulee toteuttaa vain aivan terveenä ja noudattamalla henkilökunnan antamia ohjeita. Suosittelemme suojaimien käyttämistä kaikissa kohtaamisissa. Rajaamme tällä hetkellä yksiköiden yhteistilojen käytön vain yksikön asiakkaiden ja henkilökunnan käyttöön. Vierailun aikana tulee oleskella vain asiakkaan asunnossa/huoneessa.

Suosittelemme niiden asiakkaiden, jotka kykenevät käyttämään suu-nenäsuojaa, käyttävän sitä asumisyksikön yhteisissä tiloissa ja liikkuessaan yksikön ulkopuolella. Asiakkaiden tulee hankkia suojaimet itse ja tarvittaessa kääntyä oman kunnan suojavarustejakelupisteisiin suojavarusteiden saamiseksi.

Toki moni asiakkaistamme ei terveydellisistä syistä tai muutoin pysty käyttämään maskia. Ohjaamme asiakkaita päivittäin hyviin hygieniakäytäntöihin. Toiminnassa huomioidaan turvavälit, ryhmien koot ja esimerkiksi ruokailuissa on erityisjärjestelyitä.

Yksikön henkilökunta auttaa tarvittaessa yhteydenpidossa vaihtoehtoisin tavoin mm. videopuheluiden välityksellä tai yhdessä ulkoillen riittävin turvavälein. Jos Sinulla on kysymyksiä läheisesi elämään liittyen, ole rohkeasti yhteydessä yksikköön. Henkilökunta auttaa kyllä.

Rokotukset

Sairaanhoitopiirit koordinoivat rokotuksia ja rokotteiden jakamista. Kunnat vastaavat rokotusten järjestämisestä omalla alueellaan. Rokottaminen etenee rokotusjärjestyksessä.​ Ikäihmisten hoivakotiemme asukkaat Oulussa ja Kempeleessä ovat saaneet jo ensimmäisen rokotteen.

Kotihoidon asiakkaiden rokotukset eivät ole vielä käynnistyneet, emmekä ole saaneet Oulun kaupungilta vielä tietoa ajankohdasta. Olemme yhteydessä kotihoidon sopimusasiakkaisiin (palveluseteli -ja ostopalvelusopimus) henkilökohtaisesti, ja ilmoitamme rokotusajan, kun tieto ajankohdasta varmistuu. Halutessaan kotihoidon asiakas voi toki varata ajan myös Ouluhallissa tapahtuviin rokotuksiin.

Lisätietoa rokotuksista ja niiden etenemisestä:

Oulu: https://www.ouka.fi/koronarokotukset

Rovaniemi: https://www.rovaniemi.fi/Poikkeustilanne/Koronavirus

Haluamme olla mukana rajoittamassa koronan leviämistä noudattamalla suosituksia toiminnassamme. Kiitos, kun teet yhteistyötä kanssamme!