Lähde liikkeelle – Kuntosalilta lisää voimaa ja parempaa tasapainoa

Ikääntyminen tuo mukanaan monia muutoksia kehossa. Iän myötä esimerkiksi lihakset hupenevat, ja usein ilmaantuu myös tasapaino-ongelmia. Vähitellen lihasten heikkeneminen näkyy myös arjessa: ei jaksa kävellä lähikauppaan, nousta rappusia tai ponnistaa tuolista ylös. Erityisesti heikot jalat vaikeuttavat arjessa selviytymistä. ”Onneksi lihasvoimaharjoittelu on turvallista ja sopii lähes kaikille. Meillä on paljon asiakkaita, jotka ovat jo yli kahdeksankymppisiä. Koskaan ei ole myöskään liian myöhäistä aloittaa, kun tavoitteena on toimintakyvyn ja kotona pärjäämisen parantaminen”, sanoo Caritas Kuntoutuksen fysioterapeutti Heidi Gardin.

Kaikki liikunta on hyväksi, mutta nimenomaan kuntosaliharjoittelu palauttaa ruutia lihaksiin ja jopa lisää sitä. Jyväskylän yliopistossa hiljattain tehty tutkimus osoitti, että säännöllinen viikoittainen voimaharjoittelu parantaa ikääntyneen veriarvoja, lihasvoimaa ja henkistä hyvinvointia. Kerran viikossa tehty harjoittelu riitti parantamaan päivittäisistä toiminnoista selviytymistä, mutta lihaskasvu ja rasvan palaminen tehostuivat, jos harjoitteita tehtiin useammin.

Miksikään himourheilijaksi ei siis tarvitse ryhtyä. Yli 65-vuotiaitten liikuntasuositusten mukaan kaksi ja puoli tuntia reipasta arkiliikuntaa viikossa riittää. Tämän lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa vahvistavaa liikuntaa suositellaan kahdesti tai kolmesti viikossa. ”Tavoitteeseen pääsemistä helpottaa onneksi se, että kaikki yli 10 minuuttia kestävät liikkumiset voi laskea yhteen”, Heidi toteaa.

Myös arjen valinnoilla on iso merkitys terveydelle: valitsenko hissin vai portaat, menenkö autolla vai pyörällä. Kävely, koti- ja pihatyöt ja muu oman lihasvoiman käyttö antavat päivittäin mahdollisuuksia liikkua ja hieman hengästyä. ”Eräs asiakkaani kertoi, että hän aina televisiota katsoessaan jumppaa mainostaukojen ajan nousemalla seisomaan edestakaisin nojatuolissa. Samalla hän saa hyvää treeniä reisilihaksille”, kertoo Heidi.

 

Fysioterapia Caritas

Voimaharjoittelu on
iäkkään ihmelääke

Kuntosaliharjoittelua kutsutaan myös voimaharjoitteluksi tai painoharjoitteluksi. Se vahvistaa lihaksia ja luustoa sekä vähentää rasvakudoksen määrää. Jo muutaman kuukauden pituinen säännöllinen treeni lisää iäkkäiden lihasvoimaa 10–30 prosenttia. Muutoksista tulee pysyviä, kun säännöllisestä liikunnasta tulee osa arkea.

Ikäihmisille laadittu voimaharjoittelumalli korostaa nimenomaan jalkojen vahvistamista, sillä liikkumisen ja tasapainon kannalta jalat ovat kaikkein tärkein kehon osa. Harjoittelu on helpoin toteuttaa kuntosalissa, koska siellä on laitteet liikkeiden tekemistä varten. Ohjatussa harjoittelussa liikkeet käydään läpi fysioterapeutin ohjauksessa.

On tärkeää, että pienten painojen sijaan jalkoja harjoitetaan suurten painojen avulla. Aikaisemmin on tehty paljon toistoja pienillä painoilla. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että kun vastusta laitetaan riittävästi, koko lihas työskentelee ja vaikutus tuntuu paremmin arjen toiminnassa.

 

Caritaksesta apua
kunnon kohottamiseen

Kaikenlainen liikunta on hyväksi. Liikuntaa arkeen lisäämällä ikääntynyt voi pysyä pidempään terveenä ja toimintakykyisenä. Liikunta parantaa usein myös mielenlaatua ja lisää sosiaalisia kontakteja eli elämänlaatu paranee kaikilla osa-alueilla. Jos ei ole liikkunut juuri ollenkaan, pienestäkin aktiivisuuden lisäämisestä on aina hyötyä. Kun liikunta tulee ensin osaksi arkea, voi sen määrää pikkuhiljaa lisätä.

Caritas Kuntoutus tarjoaa ikääntyneille monenlaisia liikuntapalveluja. Kuntosalille voi ostaa kuukausikortin ja tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta. Fysioterapeutin ohjaukseen on myös mahdollista saada lääkärin sv-lähete, jolloin palvelusta saa Kela-korvauksen.

Lisäksi järjestämme fysioterapeutin ohjaamia pienryhmiä, joiden sisältö on suunniteltu ikäihmisten erityistarpeista lähtien. Voimaa ja tasapainoa -ryhmämme kokoontuu 10 kertaa kuntosalilla, lonkka- ja polvioireisten ryhmä kokoontuu puolestaan Caritas-Kodin altaalla. Vesi on hyvä elementti kivuista kärsiville. Vedessä pystyy harjoittelemaan monipuolisesti usein silloinkin, kun se maalla seisoen on hankalaa vaikkapa nivelkipujen vuoksi.

Toiset motivoituvat ryhmässä liikkumisesta ja toiset haluavat tehdä omalla ajalla omaan tahtiin. Kaikkeen löytyy Caritaksessa mahdollisuus ja fysioterapeuttimme auttavat mielellään.
Kysy lisää 044 999 1919.