Hoivaa ja hyvää arkea Caritaksen palvelukodissa

Kun omassa kodissa asuminen ei ole enää mahdollista kotihoidon tai omaistenkaan turvin, löytyy ratkaisu Caritaksen palvelukodista. Kodinomaisessa ja yhteisöllisessä asuinympäristössä vanhuksesta pidetään huolta ja asuminen on turvallista ympäri vuorokauden. Palvelukotimme sijaitsevat Oulussa ja Kempeleessä.

Ikäihmisten palveluissa sinua auttaa palveluohjaaja Anna-Leena Seppänen. Ota yhteyttä: 040 769 8615

Hyvä koti loppuelämäksi

Palvelukoti on ihmisen koti – ei laitos tai osasto. Korostamme toimintafilosofiassamme kodinomaisuutta ja yksilöllisyyttä. Caritaksen palvelukodit ovat pieniä ja viihtyisiä hoivakoteja, noin 15 asukkaan koteja. Näin tunnemme asukkaamme ja jokainen tulee huomioiduksi persoonansa mukaan. Vaalimme kodeissamme lämmintä ilmapiiriä ja rauhallista läsnäoloa.

Jokaisella asukkaalla on oma asuinhuone, joka kalustetaan omilla huonekaluilla ja rakkailla esineillä. Lisäksi palvelukodin viihtyisät oleskelu- ja ruokailutilat ovat kaikkien asukkaiden käytössä.

Henkilöstömme on osaavaa ja koulutettua: lähihoitajia, sairaanhoitajia, geronomeja ja sosionomeja. Asukkaiden ateriahuollosta vastaavat Caritaksen omat valmistuskeittiöt ikäihmisten ravitsemussuositukset ja erityisruokavaliot huomioiden. Siivouksesta vastaavat Caritaksen puhtaanapidon ammattilaiset. Henkilöstömitoituksemme on 0,6 – 0,65. Kokkeja ja siivoojia ei meillä lasketa mukaan henkilöstömitoitukseen.

Yhdessäoloa ja virkistystä

Palvelukodeissamme noudatetaan Hyvä arki -toimintafilosofiaamme. Tavoitteena on, että asukkaamme saavat elää mahdollisimman omannäköistä elämää ja hyvää arkea. Tärkeimmät ja rakkaimmat kiinnostuksen kohteet säilyvät syvällä ihmisessä, vaikka muisti heikkenisi. Asukkailta itseltään kysellään, mistä he pitävät, ja jos ei pysty enää itse kertomaan mielenkiinnonkohteistaan, hoitajamme keskustelevat niistä mielellään läheisten kanssa. Jokaisen asukkaan persoona ja elämänhistoria otetaan huomioon.

Virkistys ja toimintakyvyn ylläpitäminen ovat olennainen osa päivän tapahtumia. Asukkaan on mahdollisuus osallistua arkiaskareisiin kykyjensä mukaan. Järjestämme asukkaille päivittäin toiminnallisia tuokioita, joihin saa halutessaan osallistua. Ulkoilemme sään salliessa, ja palvelukodin pihalla on turvallista nauttia vaikka päiväkahvit aurinkoisella säällä. Palvelukodeissamme on sauna, johon asukkaat pääsevät säännöllisesti.

Vapaaehtoiset on tärkeitä palvelukodin arjen rikastuttajia. Useat vapaaehtoiset vierailevat kodeissamme säännöllisesti pitämässä mm. musiikki- ja lukutuokioita sekä toimivat ulkoiluapuna. Teemme tiivistä yhteistyötä alueen seurakuntien, järjestöjen, oppilaitosten ja päiväkotien kanssa. Oma yhteisökoordinaattorimme organisoi yhteisötoimintaa eri tahojen kanssa.

Caritaksessa työskentelee oma pappi, joka vierailee kodeissa säännöllisesti ja hänelle voi varata henkilökohtaisen tapaamisajan. Myös omaisten on mahdollista keskustella hänen kanssaan kahden kesken luottamuksellisesti.

Toivotamme myös läheiset tervetulleeksi osallistumaan palvelukodin arkeen ja yhteisiin juhlahetkiin. Myös vapaaehtoistyöstä kiinnostuneet ovat tervetulleita ilahduttamaan asukkaitamme!

Palvelukotimme:

Caritas Annansilmä, Taka-Lyötty
Caritas Kannelkoti, Tuira
Caritas Kairos-Koti, Kaukovainio
Caritas Willa Lupiini, Kempele

Palvelukoteihimme voi tulla tutustumaan. Sovi esittelyaika etukäteen palveluohjaajan kanssa: 040 769 8615

Lue lisää hoivapalveluistamme:

Ammattitaitoiset hoitajat

Palvelukodeissamme työskentelee vanhustyöhön motivoituneita ja sitoutuneita ammattilaisia.

Työntekijämme ovat parhaita kertomaan työstään vanhusten parissa. Lähihoitajat Ansku ja Piia työskentelevät Caritas Willa Lupiinissa muistihoitajina. Lue heidän ajatuksia hoivatyöstä muistisairaiden parissa:

Muistisairaalle mukava elämä

Miten asukkaaksi palvelukotiin?

Palvelukodin asukkaaksi tullaan yleensä kunnan myöntämällä palvelusetelillä. Kun sinulle on myönnetty sosiaali- ja /tai terveyspalveluja palvelusetelillä, voit valita Caritaksen palveluntuottajaksi ja ottaa yhteyttä Caritaksen palveluohjaajiin. Sovimme kanssasi tapaamisajan ja teemme kirjallisen sopimuksen, jossa sovimme palvelun sisällöstä. Palvelu voidaan käynnistää nopeallakin aikataululla.

Muita usein kysyttyjä kysymyksiä

Ota yhteyttä: