Asumisvalmennus tukee itsenäistä elämää

Arvioiva ja valmentava asuminen eli asumisvalmennus soveltuu

• vastavammautuneelle
  • itsenäistyvälle vammaiselle nuorelle
  • kehitysvammaiselle
  • laitoshoidosta kotiutuvalle tai
  • neurologista sairautta sairastavalle sairauden edetessä.

Asumisvalmennusjaksolla arvioimme laaja-alaisesti toimintakykyä ja selvitämme yhdessä, millainen asumismuoto ja palvelujen kokonaisuus tukevat mahdollisimman itsenäiseen elämään.

Avaimet toimivaan arkeen

Arjen taitojen harjoittelu tuetusti

Asumisvalmennuksen tarkoituksena on yksilöllisesti sovittujen arjen taitojen arviointi ja harjoitteleminen tuetusti ja ohjatusti. Näin vahvistetaan edellytyksiä viettää mahdollisimman itsenäistä elämää. Jaksoon sisältyy myös apuvälineiden ja nykyisen tai tulevan asunnon muutostyötarpeen arviointi. Samalla kartoitamme kuntoutukseen ja sosiaalietuuksiin liittyvät tarpeesi.

Asumisjakson tavoitteet suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä asiakkaan, hänen lähiverkoston ja Caritaksen moniammatillisen hoito- ja kuntoutustiimin kanssa.  Asiantuntijamme koordinoivat ja ohjaavat asumisvalmennuksen kulkua, sekä tekevät arvioinnit ja lausunnot.

Viihtyisä ja toimiva asunto

Caritaksen tiloissa asumisvalmennuksessa olevat saavat käyttöönsä oman esteettömän ja viihtyisästi kalustetun asunnon, sekä ympärivuorokautisen avun ja tuen.

Asumisvalmennus voidaan toteuttaa myös valmennettavan omassa kodissa tai ryhmäkodissa.

Hakeminen

Asumisvalmennukseen hakeudutaan kotikunnan sosiaalitoimiston tai vakuutusyhtiön maksusitoumuksella.

Asiakas vastaa itse asumiskustannuksista. Mikäli jakso kestää vähintään kuukauden, asiakkaalla on mahdollisuus hakea KELA:n tukea asumiseen. Jaksojen pituudet vaihtelevat yksilöllisten tarpeiden ja tavoitteiden mukaan kuukaudesta puoleen vuoteen.

Jakson päättyessä annamme kirjallisen palautteen, johon sisältyvät kuvaus asiakkaan avuntarpeesta ja jatkosuunnitelmat. Mielellämme kerromme sinulle lisää Caritaksen monipuolisista asumipalveluista – tulevaisuuden kotisi voi olla meillä.

Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää

Hyväri Tuija

Palveluohjaaja, vammaispalvelut