Päivätoiminta rytmittää arkea

Päivätoiminta on olennainen osa asukkaidemme arkea. Päivätoiminnan tavoitteena on tukea vammaisen henkilön osallisuutta niin omaan arkeen, kuin ympäröivän yhteiskunnan eri toimintoihin sekä lisätä yhteisöllisyyttä.

Mottomme: Jokainen osaa ja pystyy omalla tavallaan

Mielekäs yhdessä tekeminen tuo sisältöä arkeen ja ylläpitää toimintakykyä. Päivätoiminnassa painottuvat asiakkaiden toiveet, osallisuus ja kokemuksellisuus.

Suunnittelemme toiminnan kunkin osallistujan yksilölliset tarpeet huomioiden, hänen omia vahvuuksiaan tukien ja kannustaen. Vaihtelevalla ja monipuolisella sisällöllä mahdollistetaan jokaiselle ryhmäläiselle erilaisia elämyksiä ja mielekästä sisältöä elämään.

Toiminnan runko muodostuu päivittäin vaihtuvista teemoista. Yhdessä asiakkaiden kanssa rakennamme jokaiselle ryhmälle omannäköisen sisällön toiveet huomioden. Ajankohtaiset teemat ja vuodenajat näkyvät toiminnassa, retkeilemme, harrastamme taidetta ja kulttuuria. Teemme aktiivista yhteistyötä paikallisten toimijoiden ja vapaaehtoisten kanssa.

Päivätoimintamme tavoitteisiin kuuluvat:

• Mielekkään sisällön ja rytmin tarjoaminen arkeen – nähdyksi ja kuulluksi tuleminen
  • Ryhmässä toimiminen
  • Itsetunnon kehittyminen onnistumisen kokemusten kautta
  • Elämysten mahdollistaminen
  • Yhteiskuntaan ja yhteisöön kuuluminen
  • Omatoimisuuden lisääntyminen
  • Jo opittujen taitojen ylläpitäminen sekä uusien taitojen oppiminen
  • Onnistumisen elämysten saaminen tekemisen kautta
  • Jokaisen yksilöllisten kykyjen ja haasteiden huomioiminen toiminnassa

Päivätoimintamme sisältöön kuuluu:

• kädentaidot
  • luova itseilmaisu
  • musiikki
  • luonto ja eläimet (Green Care)
  • ryhmässä toimiminen ja retket
  • liikunta, ulkoilu
  • elämänhallinnan ja itsestä huolehtimisen taitojen ylläpito/harjoittelu
  • kirjoitus-, luku- ja laskutaitojen ylläpitäminen / oppiminen
  • kognitiiviset taidot, aivojumppa, pelit
  • kommunikaatio ja sosiaaliset tilanteet
  • vierailijat sekä toiminta yhteistyökumppaneiden kanssa

Yhteisöllisyyttä edistäen

Caritaksen arvoissa korostuu yhteisöllisyys, jota edistämme kaikessa toiminnassamme, niin myös päivätoiminnassamme. Vierailemme säännöllisesti toistemme luona, teemme porukalla retkiä tai järjestämme yhteisiä tempauksia. Yhteiset hetket uusien ystävien kanssa ovat aina odotettuja kohokohtia arjessa.

Green Care näkyy toiminnassa

Green Care -toiminta näkyy päivätoiminnassamme eri tavoin. Meillä on monia kummimaatiloja ja hevostalleja, joissa vierailemme säännöllisesti. Vehreät laatikkopuutarhat ja pienviljelmät kesäisin tuovat luonnon lähelle kotiympäristöä ja tarjoavat mahdollisuuksia erilaisten taitojen harjoittamiseen. Retkeilemme säännöllisesti erilaisissa luontokohteissa. Käymme yhdessä kalassa ja marjastus on jokasyksyinen perinne.

Myös erilaisia luonnon elementtejä tuodaan somistamaan tiloja ja niitä käytetään monipuolisesti materiaalina askartelussa –  käpyjen, kaarnanpalasten tai sammaleen käsittely tuottaa monimuotoisia aistielämyksiä. Käsillä tekeminen ja oman luovuuden käyttäminen tuovat iloa ja hyvinvointia.

Kannustamme päivätoiminnassa mukana olevia myös seikkailumieleen – osallistumaan uuteen tilanteeseen, joka haastaa ihmisestä uusia puolia esille.

Päivätoimintaa tarjolla Oulussa

Järjestämme päivätoimintaa omissa tiloissamme eri puolilla Oulua.

Kehitysvammaisille:

Caritas Kippari
Caritas Kompassi
Caritas Luotsi
Caritas Maininki

Vammautuneille:

Caritas Nestori
Caritas Celesta
Caritas Veturi

Mukaan toimintaamme

Kiinnostuitko palvelusta? Päivätoimintaamme voi hakeutua mukaan ottamalla yhteyttä omaan sosiaalityöntekijään ja hänen kanssaan kartoittaa mahdollisuutta saada palvelua varten tarvittavaa maksusitoumusta tai palveluseteliä. Annamme mielellämme lisätietoja palvelusta. Myös tutustumiskäynti eri päivätoimintaryhmiimme järjestyy joustavasti.

Rakennamme kanssasi henkilökohtaisen suunnitelman ja tavoitteet toiminnalle. Etsitään yhdessä sinulle sopiva ryhmä!

Hyväri Tuija

Palveluohjaaja, vammaispalvelut