Hoivaa ja hyvää arkea Caritaksen palvelukodissa

Ikäihmisten palvelukodeissamme eletään hyvää ja turvallista elämää.  Kohtaamme jokaisen asiakkaamme omana itsenään ja arvostavasti. Henkilöstömme on läsnä ympäri vuorokauden ja varmistaa asukkaidemme turvallisen ja hyvän arjen. Meille on tärkeää tarjota virikkeellistä arkea ikääntyneen omien voimavarojen ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Palvelukotimme sijaitsevat Oulussa ja Kempeleessä.

Asiakkuussuunnittelijamme Jonna Tarakkamäki auttaa sinua ikäihmisten palveluihin liittyvissä kysymyksissä, puh. 050 461 7821.

Hyvä koti loppuelämäksi

Palvelukoti on ihmisen koti – ei laitos tai osasto. Korostamme toimintafilosofiassamme kodinomaisuutta ja yksilöllisyyttä. Caritaksen palvelukodit ovat pieniä ja viihtyisiä hoivakoteja, noin 15 asukkaan koteja. Näin tunnemme asukkaamme ja jokainen tulee huomioiduksi persoonansa mukaan. Vaalimme kodeissamme lämmintä ilmapiiriä ja rauhallista läsnäoloa.

Jokaisella asukkaalla on oma asuinhuone, joka kalustetaan omilla huonekaluilla ja rakkailla esineillä. Lisäksi palvelukodin viihtyisät oleskelu- ja ruokailutilat ovat kaikkien asukkaiden käytössä.

Henkilöstömme on osaavaa ja koulutettua: lähihoitajia, sairaanhoitajia, geronomeja ja sosionomeja. Asukkaiden ateriahuollosta vastaavat Caritaksen omat valmistuskeittiöt ikäihmisten ravitsemussuositukset ja erityisruokavaliot huomioiden.

Yhdessäoloa ja virkistystä

Palvelukodeissamme noudatetaan Hyvä arki -toimintafilosofiaamme. Tavoitteena on, että asukkaamme saavat elää mahdollisimman omannäköistä elämää ja hyvää arkea. Tärkeimmät ja rakkaimmat kiinnostuksen kohteet säilyvät syvällä ihmisessä, vaikka muisti heikkenisi. Asukkailta itseltään kysellään, mistä he pitävät, ja jos ei pysty enää itse kertomaan mielenkiinnonkohteistaan, hoitajamme keskustelevat niistä mielellään läheisten kanssa. Jokaisen asukkaan persoona ja elämänhistoria otetaan huomioon.

Jokaisella on mahdollisuus osallistua arjen aktiviteetteihin omien voimavarojensa mukaan. Päivittäinen virkistystoiminta ja arkiaskareisiin osallistuminen tukevat toimintakyvyn ylläpitämistä. Asukkaiden toiveita kuunnellaan yhteistä toimintaa suunniteltaessa: Pelailemme pelejä, askartelemme, juhlistamme syntymäpäiviä ja kansallisia pyhiä ja ulkoilemme sään salliessa.

Vapaaehtoiset on tärkeitä palvelukodin arjen rikastuttajia. Useat vapaaehtoiset vierailevat kodeissamme säännöllisesti pitämässä mm. musiikki- ja lukutuokioita sekä toimivat ulkoiluapuna. Teemme tiivistä yhteistyötä alueen seurakuntien, järjestöjen, oppilaitosten ja päiväkotien kanssa. Oma yhteisökoordinaattorimme organisoi yhteisötoimintaa eri tahojen kanssa.

Toivotamme myös läheiset tervetulleeksi osallistumaan palvelukodin arkeen ja yhteisiin juhlahetkiin. Myös vapaaehtoistyöstä kiinnostuneet ovat tervetulleita ilahduttamaan asukkaitamme!

Lue lisää hoivapalveluistamme:

Ammattitaitoiset hoitajat

Palvelukodeissamme työskentelee vanhustyöhön motivoituneita ja sitoutuneita ammattilaisia.

Työntekijämme ovat parhaita kertomaan työstään vanhusten parissa. Lähihoitajat Ansku ja Piia työskentelivät Caritas Willa Lupiinissa muistihoitajina. Lue heidän ajatuksia hoivatyöstä muistisairaiden parissa:

Muistisairaalle mukava elämä

Miten asukkaaksi palvelukotiin?

Palvelukodin asukkaaksi tullaan yleensä kunnan myöntämällä palvelusetelillä. Kun sinulle on myönnetty sosiaali- ja /tai terveyspalveluja palvelusetelillä, voit valita Caritaksen palveluntuottajaksi ja ottaa yhteyttä Caritaksen asiakkuussuunnittelijoihin. Sovimme kanssasi tapaamisajan ja teemme kirjallisen sopimuksen, jossa sovimme palvelun sisällöstä. Palvelu voidaan käynnistää nopeallakin aikataululla.

Lue omaisen kokemuksia Caritaksen palvelukodista

Muita usein kysyttyjä kysymyksiä