Palveluseteli lisää valinnanvapautta

Caritaksen asiakkaaksi palvelusetelillä

Palveluseteli on yksi vaihtoehto, jolla kaupunki järjestää palveluja asukkailleen. Palveluseteli myönnetään kaupungin palveluohjauksen tekemän palveluntarpeen arvioinnin jälkeen niille, jotka täyttävät palveluunpääsykriteerit.

Palvelusetelillä asiakas voi hankkia hänelle myönnettyjä palveluja esimerkiksi Caritakselta. Annamme sivuillamme lyhyet ohjeet palvelusetelin käyttöön, lisätietoja saatte palveluohjaajiltamme.

Palveluohjauksen yhteystiedot:

ikäihmisten palvelut: 040 769 8615
vammaispalvelut: 050 375 8276

Parhaiten tavoitat meidät ma-pe klo 9-15.

Alta voit lukea lisää tietoa siitä, mitä ikäihmisten ja vammaisten palveluita meiltä voi ostaa palvelusetelillä.

Mihin palveluseteli käy Caritaksessa?

OULU

• Säännöllinen ja tilapäinen kotihoito (sosiaalihuoltolain mukainen kotipalvelu ja terveydenhuoltolain mukainen kotisairaanhoito)
  • Säännöllisen kotihoidon kuukausisiivous
  • Vanhusten tehostettu palveluasuminen
  • Vaikeavammaisten palveluasuminen
  • Omaishoidon vapaan järjestäminen
  • Henkilökohtaisen avun palveluseteli

ROVANIEMI

• Tilapäisen kotihoidon / kotisairaanhoidon palveluseteli
  • Päiväpalvelun palveluseteli
  • Jatkuvan ja säännöllisen kotihoidon / kotisairaanhoidon palveluseteli
  • Omaishoidontuen palveluseteli (yli 65 v.) (lakisääteisten vapaapäivien järjestämiseen kotihoitona)

Oulussa ja Rovaniemellä on käytössä eri palvelusetelijärjestelmät, Oulussa Parasta palvelua ja Rovaniemellä Vaana.

Miten palveluseteli toimii?

Sopimus palvelun sisällöstä

Kun sinulle on myönnetty sosiaali- ja /tai terveyspalveluja palvelusetelillä, voit valita Caritaksen palveluntuottajaksi ja ottaa yhteyttä Caritaksen palveluohjaajiin. Sovimme kanssasi tapaamisajan ja teemme kirjallisen sopimuksen, jossa sovimme palvelun sisällöstä. Palvelu voidaan käynnistää nopeallakin aikataululla.

Caritas laskuttaa suoraan kuntaa palvelusetelin arvosta, jolloin asiakkaan maksettavaksi jää ainoastaan mahdollinen erotus. Asiakas voi halutessaan ostaa Caritakselta lisäpalveluja (esim. siivous, ulkoilu), jotka eivät kuulu Oulun kaupungin myöntämän palvelusetelin palveluihin.

Tutustu kotipalveluihimme

Palvelumäärän arviointi

Oulun kaupungin kotihoidon laskurilla voi alustavasti arvioida säännöllisen kotihoidon palvelusetelin tuntiarvot eri vuorokauden aikoina ja viikonpäivinä. Vertailuna laskurin alaosassa näkyy myös saman palvelumäärän mukainen kotihoidon kuukausimaksu silloin, kun palvelun tuottaa kunta.

Kotihoidon laskuri

Hyväri Tuija