Celestan suuri perhe – ”Ei voi tietää, kuinka huikeata meillä on, jos ei tule kokeilemaan.”

”Ei voi tietää, kuinka huikeata täällä meillä on, jos ei tule tänne kokeilemaan.”

Näin sanoo Caritas Celestan tuore palveluyksikön johtaja Suvi Nieminen, joka on ollut vuodesta 2012 lähtien caritaslainen. Vastikään sosionomiksi valmistunut Suvi ei vielä aikoinaan lähihoitajaksi opiskellessaan ajatellut vammaistyötä itselleen sopivana suuntautumisvaihtoehtona.

– Mutta kun uskalsin tulla Celestaan kokeilemaan, minulle valkeni, että tämä työhän pitää sisällään lähihoitajan työn parhaat puolet, Suvi sanoo hymyillen.

Suvi muistelee tutustuneensa Caritakseen alun perin opiskelutoverinsa kautta, sillä lähihoitajaksi opiskellut luokkakaveri oli tehnyt opintojensa ohessa sijaisuuksia täällä. Jossakin vaiheessa Suvikin kiinnostui hakeutumaan töihin Caritakselle. Reilut yhdeksän vuotta sitten yksiköksi valikoitui juuri Caritas Celesta.

– En lähde täältä enää kulumallakaan. Minuun teki heti alussa vaikutuksen nämä meidän asukkaamme ja työporukka. Täällä on mahtava tiimi ja yhteishenki.

Suvista on kokemuksen myötä tullut vammaistyöhön erikoistunut caritaslainen. Sittemmin hän on hakeutunut myös työnantajan tarjoamaan esihenkilöhautomo-opiskelujen pariin, johon kuuluu osallistujia myös muista Caritaksen ja Diakonissalaitoksen yksiköistä.

– Caritasta arvostan työnantajana myös siksi, että täällä kannustetaan kokeilemaan sekä tarjotaan aina uusia haasteita ja mahdollisuuksia kehittyä.

Tarkemmin ottaen esihenkilöhautomo käsittää vuoden kestävän johtamisvalmennuksen ja lähiesimiestutkinnon suorittamisen oppisopimuksella. Suvi paketoi tämän koulutuksen loppuun tänä keväänä.

– Hautomosta avautui minulle tie ensin palveluvastaavaksi ja nyt esihenkilöksi. Esihenkilöhautomon opinnot, työssä karttuva kokemus ja oman mentorin käytännönläheinen ja arvokas tuki perehdyttävät loistavasti esihenkilötyöhön, Suvi kertoo.

Suvi kertoo, että huumorintaju ja menevyys yhdistää Celestassa koko yksikön. Yhteisissä tiloissa viihtyvät kaikki. Siellä vaihdetaan kuulumisia, pelaillaan lautapelejä, lauletaan karaokea ja katsotaan televisiota.

Apuvälineitä arjen tukena

Celestan perehdytystä on kehitetty ja se on saanut runsaasti positiivista palautetta – perehdytys on todettu käytännönläheiseksi ja toimivaksi.

– Asiat käydään läpi huolellisesti ja asioihin saa aina pyytää tarkennusta ja kysyä lisää, jos jokin on epäselvää. Asukkaat ovat myös aina itse omien asioidensa parhaita asiantuntijoita, joten rohkaisen uusia caritaslaisia kysymään suoraan myös heiltä.

”Apuvälineisiin saa aina perehdytystä kokeneemman työntekijän opastuksella”

Opiskelijaa tai alanvaihtajaa saattaa vammaistyössä mietityttää esimerkiksi asiakkaiden käyttämät apuvälineet. Oppiiko niitä käyttämään, jos ei niitä ennestään juurikaan tunne?

– Kun itse aikanaan tulin suoraan koulun penkiltä vammaistyöhön, en ollut itsekään silloin edes nähnyt kaikkia apuvälineitä, joita asiakkaillamme oli käytössä. Niitä oppii kyllä luontevasti arjessa käyttämään. Välineisiin saa aina perehdytystä kokeneemman työntekijän opastuksella. Meillä ei myöskään ketään laiteta yksin tekemään sellaista, mitä ei osaa, Suvi rohkaisee.

Suvi korostaa sitäkin, että monet asukkaat osaavat myös itse neuvoa ja kertoa omista asioistaan ja välineistään. Esimerkiksi sähköpyörätuolit ovat yksilöllisiä, mutta ne oppii työn ohessa pikkuhiljaa tuntemaan asiakaskohtaisesti.

– Ja työkaverit auttavat kyllä täällä mielellään. Lisäksi meillä on käytössä ihan kuvallisia ja havainnollisia ohjeita eri välineistä.

Celestan asukkaat ovat Suvista aivan ihania, samoin työkaverit. Huumorintaju, menevyys ja tietynlainen rempseys on tiivistänyt yksikön yhteishengen timantiksi.

– Osa omista työkavereista on tullut Caritakseen yhtä aikaa minun kanssani ja osa on ollut täällä pitempääkin. Sen olen pistänyt vuosien varrella merkille, että tänne töihin tulevat jäävät yleensä pidemmäksi aikaa.

Celestan pitkäaikainen asukas Hermanni toivoi pelikaverikseen Suvin, joka on toiminut vuosia myös hänen omahoitajanaan.

Hoitajien rooli arjessa

Celestassa hoitajien keskeisin rooli on tukea asukkaita heidän itsenäisessä elämässä. Tämä näkyy siinä, että asukkaat saavat itse valita heräämisensä ja nukkumisensa, mitä ja milloin syövät sekä yleensäkin sen, mitä haluavat päivän aikana tehdä. Suvi alleviivaa osallistamisen puolesta.

– Meidän caritaslaisten rooli on tukea arjessa asukkaita. Niitä asioita, mitä he pystyvät itse tekemään, me ohjaamme myös tekemään näitä asioita. Näen sen sillä tavalla, että tuomme ja tarjoamme pystyvyyden tunteita ihmisille.

Kaikessa pyritään siihen, että asukkaat saavat mahdollisimman paljon yrittää ja kokeilla itse. Ja niihin asioihin, mitä he eivät pysty tekemään, niin niissä asioissa autetaan siltä osin kuin kenenkin kohdalla on tarpeen. Monelle on todella tärkeää juuri se, että saa itse viedä vaikka roskapussin tai sammuttaa television tai jotakin muuta hyvinkin arkista.

”Huumorintaju ja menevyys yhdistää koko yksikön väen”

– Meillähän on tukena myös moniammatillinen osaaminen, eli asukkaitamme auttavat myös fysioterapeutit ja toimintaterapeutit. Heidän kanssaan mietitään systemaattisesti sitä, kuinka toimimme asukkaan parhaaksi ja tuemme kutakin yksilönä.

Monet asukkaat harrastavat sähköpyörätuolisalibandya, ja tilanteen salliessa he käyvät jääkiekkopeleissä, ravintoloissa, festivaaleilla, konserteissa, retkillä ja jopa laivaristeilyilläkin avustajien kanssa. Asukkaat pitävät esimerkiksi myös omia asukaspalavereita.

– Asukkaamme ovat hyvin huomioonottavaisia toisiaan kohtaan. On ihana katsoa, kun he tekevät kaikkea kivaa yhdessä ja harrastavat.

Huumorintaju ja menevyys yhdistää Celestassa koko yksikön väen: asukkaat ja työntekijät. Sen kuulemma huomaa siitäkin, että yhteisissä tiloissa viihtyvät kaikki. Siellä vaihdetaan kuulumisia, pelaillaan lautapelejä, askarrellaan tai katsotaan vaikka televisiota.

– Tänne on muodostunut sellainen yhteisöllinen ja välittävä ilmapiiri sekä uskomaton yhteishenki, joka näkyy asukkaiden ja hoitajien arjessa. Uskon että se heijastuu myös hyvään työilmapiiriin, mikä meillä on täällä kollegoiden kesken, Suvi pohtii.

Haluaisitko meille töihin? Katso avoinna olevat työpaikkamme

Caritas Celesta

• Caritas Härkälinnan tiloissa Oulun Limingantullissa sijaitseva asumispalveluyksikkö.
  • Tarjoaa tehostettua asumispalvelua vammaisille henkilöille.
  • Asiakkaat saavat ympärivuorokautista apua ja tukea arkeen sekä omiin vapaa-ajan harrastuksiin osallistumisessa.
  • Toimintaperiaatteita ovat yksilöllisyys, asiakaskeskeisyys ja kuntouttava arki.
  • Henkilöstö: ammattitaitoista, vammaistyöhön erikoistunutta ja motivoitunutta.
  •  Asiakkaat otetaan mukaan yhteisen toiminnan suunnitteluun ja tuottamiseen.
  • Asiakkaille on tarjolla aktiivista päivätoimintaa oman päivätoiminnan ohjaajan vetämänä.
  • Yksikön motto: “Niin hullua ideaa ei olla vielä keksitty, etteikö sitä olisi voinut toteuttaa”.