Kotihoidossa hoitajien hyvä yhteishenki heijastuu asiakastyytyväisyyteen: ”Teemme työtämme lämmöllä”

Caritaksen kotihoito- ja kotisairaanhoitopalvelut saivat syksyllä 2021 toteutetussa asiakaskyselyssä suositteluarvosanaksi peräti 9.2/10. Tulosta voi pitää vähintään erinomaisena.

Caritas-Kodissa todellinen timanttiduo – tarkemmin sanottuna lähihoitajat Hilkka ja Leila – mahdollistavat päivittäin ikäihmisten sujuvan arjen työssään kotihoidon parissa. Ja mikä tärkeintä: auttavat toinen toistaan, mikä on muuten tässäkin Caritaksen yksikössä enemmän kuin tavallista.

– Toki työ on omatoimista, sillä ikäihmisten luona heidän kodeissaan käydään yleensä itsenäisesti. Tarvittaessa tietysti autamme toisiamme, sillä kohteemme ovat lähellä ja tiimien välillä pystytään helposti reagoimaan ja avustamaan toisia tarpeen mukaan, Hilkka ja Leila kertovat.

Caritaksessa on pyritty siihen, että asiakkaiden mukana arjen tukemisessa on mahdollisimman paljon samoja hoitajia. Apuna ja tukena siis ovat juuri ne tutut luottoihmiset.

– Meillä työskentelee aika paljon pitkäaikaisia hoitajia ja lisäksi sijaisia, jotka ovat olleet useampia vuosia matkassa.

”Se on rikkaus, että meillä on eri-ikäisiä hoitajia. Kaikki me olemme hoitoalan ammattilaisia ja teemme työtämme lämmöllä ja sydämellä.”, Hilkka ja Leila pohtivat.

”Minä niin rakastan tuota tyttöä vai rouvakohan se on”

Yllä oleva otsikko on erään asiakkaan antama spontaani palaute Leilalle, kun hän oli jo eteisessä poistumassa hänen luotaan. Vanhuksen huikkaus liittyi siihen, että Leila oli huomioinut juuri hänet laulamalla. Asiakas kun piti kovasti musiikista ja nimenomaan laulamisesta.

– Asiakkailtamme saa kyllä aivan ihanaa palautetta, että jo sillä jaksaa tässä työssä hyvin pitkälle, Leila lisää.

– Joskus, kun olen tullut esimerkiksi lomalta, asiakas on todennut minut nähdessään, että onpa hyvä, kun tulit. Minulla on sinulle asiaa, Hilkka jatkaa hymyilen.

Nämä hoitoalan taitavat ammattilaiset korostavat sitä, että ikäihmisille on erityisen olennaista se, että hoitaja on rauhallinen ja ehtii vaikka tiiviimmänkin päivän aikana töidensä lomassa hetken jutella päivän kuulumisista. Asiakkaat kertovat mielellään, mitä heille on sinä päivänä tapahtunut ja minkälainen on vointi. Toisinaan luetaan yhdessä tai keskustellaan päivän uutisista. Elämänviisautta jaetaan auliisti puolin ja toisin.

– He voivat avata sydäntään meille. Monelle on hyvin tärkeä asia, että meillä on aikaa kuunnella, Hilkka ja Leila sanovat ja nyökyttelevät toisiaan katsoen.

– Olen huomannut, että vaikka asiakas potisi muistisairauttakin, hän kyllä aistii hoitajan lämpimän persoonan. Haluamme, että asiakkaat tuntevat olonsa kotoisaksi ja turvalliseksi aina hoitajan seurassa, Hilkka sanoo.

”Leilahan on erittäin lämmin ihminen, hyvin täsmällinen ja huolellinen. Työkaverina todella kiva tyyppi.”

Hilkka Leilasta

Asiakaskohtaamisiin jää yhä enemmän aikaa

Sekä Hilkka että Leila ovat kokeneita lähihoitajia. Ja heitä kuunnellessa huomaa molempien arvostuksen niin heidän asiakkaitaan kuin toisiaan kohtaan. Itse asiassa Hilkalla tulee kuluvana keväänä täyteen jo 19 vuotta Caritaksella. Caritas-Koti avattiin vuonna 2003 ja samoihin aikoihin perustettiin se ihan ensimmäinen kotihoidon tiimi, johon Hilkka alun perin tuli töihin. Leilakin on vastaavasti viihtynyt Caritaksella pitkään – jo yhdeksän vuotta.

– Työ on muuttunut paljon, sillä tämä on nykyään meillä hyvin modernia. Älypuhelimella kirjoitetaan raportit, huomiot ja niin edespäin. Oikeastaan lähes kaikki raportointityö ja kirjaukset, mitkä tehtiin aiemmin paperilla, tehdään nyt puhelimilla, Hilkka ja Leila sanovat.

Moderni tekniikka vaikuttaa tietysti myös siihen, että päivittäiseen asiakastyöhön ja inhimilliseen asiakaskohtaamiseen jää aiempaa enemmän aikaa. Tiedot ja kirjaukset ovat myös täsmällisempiä, joten asiakkaiden tarpeita pystytään huomioimaan yhä tarkemmin.

– Näemme puhelimesta kätevästi esimerkiksi lääkitykset, diagnoosit ja lääkärikäynnit sekä muut olennaiset huomiot.

”Hilkalta uskaltaa aina pyytää apua ja neuvoa. Hänellä on niin rautainen ammattitaito tähän vanhuspuolelle. Voi kyllä sanoa, että ikäihmiset ovat Hilkan kanssa hyvässä hoidossa.”

Leila Hilkasta

Virkeyttä riittää

Eräs Caritaksen kotihoidon palveluihin arjessaan tukeutuva asiakas on yli 90-vuotias Mirja. Hän on virkeä ja hyväkuntoinen rouva, eikä tarvitse paljoa apua arkeensa. Mirja esimerkiksi puuhastelee asunnossaan, kuuntelee radiota ja katselee televisiota, käy välillä ruokailemassa, ulkoilemassa sekä tapaamassa Caritaksen yhteisissä tiloissa ystäviään.

Vaikka Mirja elääkin varsin itsenäistä arkea, käy hoitaja aamuin ja illoin hänen luonaan auttamassa tukisukkien kanssa. Lisäksi viikoittain on pidempi käynti, jossa  tarkastetaan vointi, mitataan verenpaine ja keskustellaan tarkemmin kuulumiset.

– Olen todella tyytyväinen näihin kotihoidon palveluihin ja hoitajiin. He ovat ystävällisiä ja aina olen apua saanut, mikäli olen sitä tarvinnut, hän sanoo.

Salossa syntynyt Mirja on asunut Oulussa vuodesta 1955 ja hän on ollut hyvin tyytyväinen saamiinsa kotihoidon palveluihin. Yli 90 vuoden ikään ennättänyt Mirja kertoo kutsuvansa leikillisesti häntä arjessaan auttavia Caritaksen ammattilaisia ”kotihoidon tytöiksi.”

Mirja asuu omassa viihtyisässä ja kodikkaasti sisustetussa asunnossaan. Aiemmin hänellä oli puolisonsa kanssa hieman suurempi asunto naapurissa.

– Kun mieheni vielä asui kotona, kävivät tutut hoitajat päivittäin meitä auttamassa.

Ammattitaitoisilta hoitajilta sai aina hyviä käytännön neuvoja. Vankan ammattitaidon lisäksi mukana kulkee joka päivä lämmin sydän.

– He osasivat käsitellä ja ohjailla hienovaraisesti muistisairasta miestäni – arvostavasti ja lämmöllä. Jos apu ei olisi ollut näin lähellä, olisi ollut huomattavasti vaikeampaa.

Haluaisitko meille töihin? Tutustu avoimiin tehtäviin