”Vammaistyö on aina tuntunut omalta” – lähihoitaja Tanja viihtyy työssään

Lähihoitaja ja sisäinen sijainen Tanja Vartiainen viihtyy niin asiakkaidensa kuin työkavereidensa ilona ja tukena. Vantaalta aikoinaan Ouluun muuttanut ammattilainen tunsi vammaistyön olevan hänen juttunsa jo opiskellessaan alaa.

Jos ollaan aivan tarkkoja, Tanja on itse asiassa työskennellyt kaikissa Caritaksen yksiköissä lukuun ottamatta Rovaniemeä ja Caritas Sairaalaa. Hänen nykyinen työyksikkönsä on Caritas Sonetti, joka tarjoaa vammaispalveluita asiakkaiden kotiin Oulun Taka-Lyötyssä.

Asiakkaat elävät tavallisessa kerrostalossa, omassa kodissaan hyvinkin itsenäistä ja menevää elämää sekä haluavat tehdä asioita itse.

– Idea on se, että heitä tuetaan jokaisen erityistarpeen mukaan – jotkut tarvitsevat apua ja tukea enemmän, jotkut vähemmän. Me mahdollistamme asiakkaillemme sen, mitä he eivät pysty itse toimintarajoitteidensa vuoksi tekemään. Yhdelle se on toisentyyppistä tukea, toiselle taas jotakin aivan muuta, Tanja tähdentää.

Herkällä korvalla

Hän alleviivaa sitä, että asiakkaat ovat aikuisia ihmisiä ja tietävät usein itse parhaiten, missä asiassa ja minkälaista apua tarvitsevat. Asiakkaan kuunteleminen herkällä korvalla onkin erityisen tärkeä seikka.

– Asioita ja faktoja täytyy toki opiskella ja opetella tuntemaan teoriassa, mutta viime kädessä on hyvä muistaa, että jokainen asiakas on silti aina oman tilanteensa ja vammansa paras asiantuntija. Käytäntö ja kokemus siis kouluttaa myös, Tanja korostaa.

”Asiakkaamme saavat oman persoonansa ja elämänsä näkyviin. Meidän tehtävämme on mahdollistaa se yksilöllisen tuen ja apuvälineiden avulla.”

Apuvälineiden ja hallintalaitteiden kirjokin on nykyään monipuolinen ja lisäksi tekniikka kehittyy harppauksin. Asiakkailla on muun muassa käytössään erilaisia kommunikointivälineitä sekä hallintalaitteita – esimerkiksi sähköpyörätuolia ohjataan vaikkapa pään liikkeiden avulla ja tietokonetta voi ohjata pelkästään katseen avulla. Kokonaisuuden avulla asiakkaat hallitsevat siten omaa elämäänsä hyvin pitkälle omien mahdollisuuksien rajoissa.

– Saatan esimerkiksi auttaa asiakkaan aamulla sähköpyörätuoliin, mutta sen jälkeen hän elää arkeaan ja liikkuu itsenäisesti. Tai päivän aikana autan asiakasta vaikkapa ruokailuun liittyen tai lähden mukaan esimerkiksi lääkärikäynnille, Tanja kertoo.

Sissinä, eli sisäisenä sijaisena, työskentelyssä on Tanjasta ollut mahtavaa myös se, että on saanut paljon työkavereita eri yksiköistä. Tanja on työskennellyt uransa aikana melkein kaikissa Caritaksen yksiköissä.

Valtava osaaminen sissinä

Tanja muutti Ouluun vuonna 2012. Sitä ennen hän oli työskennellyt pääkaupunkiseudulla valmistuttuaan lähihoitajaksi muutamaa vuotta aikaisemmin. Muuton jälkeen hän löysi hyvin nopeasti itsensä tekemästä oman alansa keikkatöitä, kunnes hakeutui Caritakselle ja ihastui saman tien asumispalveluja vammaisille tarjoavaan Celestaan. Vuodesta 2013 Tanja onkin ollut caritaslainen.

– Tänä päivänä pidän Sonetissa työskentelystä nimenomaan siksi, että asiakkaat, ilmapiiri ja oma työtiimi ovat hyvin samanlaisia, joihin aikoinaan tykästyin Celestassa. Molemmissa huumoria riittää ja ollaan auttavaisia toisia kohtaan.

Tanja on kiertänyt Caritaksen eri yksiköitä ja työskennellyt myös muissa palveluissa kuin vammaistyössä. Tämä johtuu siitä, että hän on toiminut sisäisenä sijaisena, eli sissinä reilut kolme vuotta. Tällä hetkellä Tanja on kuitenkin pitempään kiinnitettynä Caritas Sonetin tiimiin.

– Sissinä työskentely on ollut äärimmäisen monipuolista ja mielenkiintoista. Oma osaaminen on karttunut valtavasti talon eri yksiköissä työskentelystä. On ollut mukava huomata, että pystyn auttamaan todella laaja-alaisesti eri asioissa, Tanja sanoo.

Sissinä työskentelyssä eri yksiköissä ja palveluissa on ollut sekin etu, että Tanja on ollut viemässä eteenpäin hyviä käytäntöjä ja toimintatapoja Caritaksen sisällä. Opiskelu ja uuden oppiminen kiinnostaa konkaria edelleen, sillä nyt työn alla on mielenterveys- ja päihdetyön erikoisammattitutkinnon suorittaminen oman työn ohessa.

Mitä vinkkejä Tanja antaisi lähihoitajan työstä haaveilevalle opiskelijalle tai alanvaihtajalle, joka miettii vammaistyön pariin hakeutumista?

– Kun menet uuteen yksikköön tai tiimiin, ole avoin, rohkea ja uskalla kysyä asioista työkavereiltasi. Sekin on hyvä muistaa, että parhaiten sitä tietoa meille hoitajille antavat asiakkaamme. Eli heiltä voi ja kannattaa kysyä suoraan.

Haluaisitko meille töihin? Tutustu avoimiin tehtäviimme täällä.