Ajankohtaisia suosituksia koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi

Oulussa koronatartuntojen määrä jatkaa kasvua. Jotta koronatartuntojen kiihtyminen saadaan pysäytettyä Oulussa, Oulun kaupunki on antanut suositukset 29.10.–3.12.2020  väliselle ajalle:

• Suosittelemme käyttämään kasvomaskia julkisissa sisätiloissa ja yleisötapahtumissa.
  • Suosittelemme, että ei pidetä yli 20 hengen yksityistilaisuuksia.
  • Suosittelemme noudattamaan ryhmämuotoiseen harrastamiseen tehtyjä ohjeita.
  • Suosittelemme välttämään vierailuja ikääntyneiden ja riskiryhmään kuuluvien luokse 10 päivän ajan sen jälkeen, kun on osallistunut tilaisuuteen, jossa on kasvanut riski korona-altistukselle. Vierailuja ei muutoin rajoiteta tai kielletä.

Maskeja suositellaan pidettäväksi esimerkiksi kaupoissa, tapahtumissa, virastojen julkisissa tiloissa sekä kulttuuri- ja liikuntalaitoksissa. Mikäli asukkaamme liikkuu asumisyksikön ulkopuolella, tulee hänen hankkia ja kustantaa maskinsa itse. Omaiset voivat hankkia läheiselleen esimerkiksi kertakäyttöisiä suu-nenäsuojia. Oulun kaupunki jakaa vähävaraisille asiakkaille ilmaiseksi suojamaskeja hyvinvointikeskuksissa. Jaettavat maskit ovat pestäviä kangasmaskeja. Henkilökuntamme huolehtii kangasmaskien asianmukaisesta puhdistamisesta. Tarkemmat tiedot maskien jaosta Oulun kaupungin sivuilta.

Yhteisötoiminta palvelukeskuksissa

Oulun kaupunki suosittelee kasvomaskin käyttöä myös kaikissa sisäliikunta- ja harrastetiloissa 29.10.- 3.12.2020 välisenä aikana. Maskisuositus ei koske liikuntasuoritusta. Ohjaamme tapahtumiimme osallistuvia lisäksi huolehtimaan turvaetäisyyksistä ja rajaamme tarpeen mukaan osallistujien määrää. Tiedotamme suosituksista omissa harrastetiloissamme. Lue lisää harrastustoiminnan suosituksista Oulun kaupungin sivuilta.

Osa Caritaksen viikko-ohjelmista toimii supistetusti. Esimerkiksi yhteislaulutilaisuudet ja muut tapahtumat, joissa on yleensä yli 20 osallistujaa, ovat tauolla.

Rovaniemen kaupungin suosituksesta laitamme koko ryhmä-/harrastetoiminnan tauolle palvelukeskuksessamme Caritas Rovaniemellä. Lue Rovaniemen kaupungin tiedote täältä.

Asuntoesittelyt

Asuntoja voidaan esitellä edelleen yksityisesittelynä asunnonhakijan kanssa erikseen sovittuna aikana. Mukana esittelyssä voi olla hakijan lisäksi yksi omainen. Esittelyyn voi tulla ainoastaan täysin terveenä ja suu-nenäsuojainta käyttäen. Vierailijoiden tulee huolehtia käsihygieniasta ja välttää kontakteja muihin talon asukkaisiin.