Asiointi- ja soittojelppi avuksi yli 70-vuotiaille oululaisille

Caritas koordinoi asiointiapua oululaisille ikäihmisille

Caritas on käynnistänyt asiointi- ja soittojelppi -palvelun. Jelpistä seniorikansalainen voi kysyä esimerkiksi kauppa-apua tai saada itselleen juttukaverin. Uuden palvelun tarve tuli ajankohtaiseksi koronapandemian myötä.

Palvelu on tarkoitettu aluksi 70 vuotta täyttäneille oululaisille, joilla ei ole omaisia tai kotihoitoa auttamassa. Ikälinjaus perustuu Valtioneuvoston toimintaohjeeseen, jonka mukaan yli 70-vuotiaiden on hyvä pysyä kotona viruspandemian vuoksi.

Palvelu toteutetaan vapaaehtoistoimintana yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Palvelu on ikäihmisille maksutonta. Caritaksessa vapaaehtoistoiminta on tuttu asia. Caritaksen projektikoordinaattori Matleena Keränen kertoo, että palvelun turvallisuutta vaalitaan sillä, että vapaaehtoiset, jotka ovat palvelussa mukana, ovat entuudestaan Caritakselle tai yhteistyökumppaneille tuttuja. Esimerkiksi Oulun seurakunnat valmistelevat parhaillaan mukaan lähtemistä Caritaksen asiointi- ja soittojelppiin.

Caritas-Säätiön diakoniajohtaja Marja-Leena Tahkolan mukaan asiointipalvelun lisäksi Caritaksessa pidetään tärkeänä sitä, että kotona olevat yksinäiset ikäihmiset voivat halutessaan purkaa omaa mieltään paitsi ammattiauttajalle myös vapaaehtoiselle tai jollekulle toiselle samassa tilanteessa olevalle seniorille. Siksi uuteen palveluun kuuluu lisänä soittojelppi. Soittojelpin kautta voimme saattaa jutteluseuraa kaipaavat yhteen välittämällä heidän luvallaan toistensa yhteystiedot.

Asiointi- tai soittopyynnöt ilmoitetaan Matleena Keräselle joko soittamalla 044 468 4201 tai sähköpostitse matleena.keranen@caritaslaiset.fi arkisin klo 8-11 välillä.