Ohjeistusta helteisiin varautumisesta kotona

Helteet ovat erityisen suuri riski kotona asuville ihmisille. Tässä vinkkejä, mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon, jos helleaalto yllättää.

 

Helteisiin ennalta varautuminen

Hankkikaa lämpömittarit asuntoonne.

Varmistakaa, että ikkunat saa tarvittaessa avattua (jos ilmastointi sen sallii) ja varjostettua vaaleiden sälekaihtimien tai verhojen avulla. Helposti lämpenevien huoneiden ikkunat kannattaa varjostaa suojaavan kasvillisuuden tai ikkunoihin kiinnitettävien kalvojen tai ulkopuolelle asennettavien markiisien avulla. Jos mahdollista, hankkikaa jäähdyttävä, siirrettävä ilmastointilaite.


Toimenpiteet helteiden aikana

Ilmatieteen laitos antaa hellevaroituksen, kun ennustettu päivälämpötila ylittää kolmena peräkkäisenä vuorokautena 27 ja yölämpötila 14 astetta. Asunnoissa tulee ryhtyä toimenpiteisiin jo muutamia asteita alemmassa lämpötilassa.

Varmistakaa, että käytettävissä on riittävästi nesteitä ja muita tarvikkeita saatavilla. Huolehtikaa riittävästä nesteytyksestä, viilentäkää kehon lämpötilaa esimerkiksi viileiden suihkujen tai kylmäkääreiden avulla ja huolehtikaa kokonaishyvinvoinnista.

Tunnistakaa kuumuuden vaikutukset omaisenne kohdalla.

Estäkää lämpötilan kohoaminen asunnossa. Varjostakaa auringonpuoleiset ikkunat sälekaihtimilla tai verhoilla, pitäkää ikkunat suljettuna päivällä, kun ulkoilma on sisäilmaa lämpimämpää, sammuttakaa turhat valot ja sähkölaitteet ja tuulettakaa tilat illalla/yöllä läpivedon avulla. Jos mahdollista, käyttäkää jäähdyttäviä ilmastointilaitteita.

Huom. Tuulettimista saa helpotusta, jos sisäilma on alle 35 astetta. Koska tuuletin ei viilennä ilmaa, niin tätä lämpimämmässä siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Liian lämpimässä tuuletin lisää kehon lämpökuormaa. Tuuletin haihduttaa iholta nestettä, joten sitä ei tule sijoittaa aivan henkilön viereen tai puhaltamaan suoraan iholle.


Käyttäkää kevyitä, väljiä ja luonnonmateriaaleista, kuten puuvillasta valmistettuja vaatteita ja petivaatteita ja vaihtakaa niitä tavallista tiheämmin.


Välttäkää ylimääräistä fyysistä rasitusta, samoin ulkoilua päivän kuumimpaan aikaan.

 

Hellepäivän nestevinkkejä

  • Juo 1–1,5 litraa päivässä. Juo, vaikka sinulla ei olisikaan jano.
  • Hyviä juomia ovat veden ja maitotuotteiden lisäksi muun muassa täysmehut, mehujuomat ja virvoitusjuomat. Syö nestepitoista ruokaa, esimerkiksi salaatteja ja kylmiä keittoja.
  • Varaa joka päivä jääkaappiin juotavaa litran kannuun. Näin voit myös tarkkailla, paljonko juot.
  • Juo nestettä runsaammin aamulla ja päivällä. Runsas iltajuominen lisää virtsaneritystä yöllä.
  • Nestevajaus on ikääntyneille erityisen vakavaa, sillä kehossa on vähemmän vettä kuin nuoremmilla.
  • Nestevajaus voi syntyä hyvin nopeasti. Se voi johtaa muun muassa verenpaineen laskuun ja kaatumisiin. Myös jotkut lääkkeet lisäävät nesteen tarvetta.