Onni on vanheta – Vanhustenviikon kuulumisia Caritaksesta

Valtakunnallista Vanhustenviikkoa vietettiin 4.–11.10.2020

Tämän vuoden Vanhustenviikon teemana oli Onni on vanheta. Teema haastoi nostamaan esille positiivisia asioita vanhenemisesta.

Arjessa on paljon pieniä ja suuria ilon aiheita ja asioita, jotka tekevät onnelliseksi. Parhaita asiantuntijoita aiheesta ovat tietenkin ikäihmiset itse. Kysyimme vanhustenviikolla asukkailtamme, millaisia positiivisia ja onnellisia asioita he ikääntymiseen liittävät. Saimme vastaukseksi ihania ja viisaita ajatuksia.

“Onni on vanheta tällaisessa paikassa, jossa ei koskaan tarvitse olla yksin.”

Monelle asukkaistamme muutto palvelutaloon on ollut positiivinen, aktiivisuutta lisäävä elämänmuutos. Yhteisöllinen asuinympäristö on avannut aivan uusia mahdollisuuksia sosiaaliselle elämälle ja harrastamiselle. Lounasravintolassa, puistossa ja yhteisötapahtumissa tavataan lähes päivittäin ja vaihdetaan kuulumiset. Moni on löytänyt naapuristaan sydänystävän.

“Vanhuudessa hyvää on se, kun saan keskittyä huolehtimaan ihan vain itsestäni. On viimein lupa siihen.”

Monia vaiheita elämässään läpikäynyt 93-vuotias asukkaamme vastasi kysymykseen näin: ”Kun on vanhemmiten oppinut luopumaan asioista ja hyväksynyt esimerkiksi senkin, että oma puoliso on kuollut. Vanhuudessa hyvää on se, kun saan keskittyä huolehtimaan ihan vain itsestäni. On viimein lupa siihen.”

“Onni on vanheta, kun on kutakuinkin tolkuissaan ja saanut nauttia myös terveistä eläkevuosista.”

Tiistaisin Caritas-Kodilla kokoontuvassa ulkoiluryhmässä kysymys nosti mieleen ensimmäisenä terveyden merkityksen. Aina hyväntuulinen Erkki, 93 vuotta, on kiitollinen kaikista siunatuista eläkevuosistaan, joita on kertynyt jo 33. Vuosiin on mahtunut myös useita sairastelujaksoja. “Mutta se on luonnollinen osa vanhuutta. Olen kyllä kaikesta huolimatta ehtinyt eläkkeellä elää itselleni – ja myös ystävilleni! Aina voi löytää uusia ystäviä, vanhanakin. Sekin on onni ikääntymisessä.”

Erkki on yksi ulkoiluryhmän aktiivisista osallistujista – aina kun vointi ja sää sen sallivat. Juttutuokion jälkeen virkeä ryhmä ikäihmisiä suuntasi raikkaaseen syyssäähän vapaaehtoisten kävelyttäjien saattelemana.

“Onni on vanheta, kun on aikaa soittaa ja laulaa.”

Musiikki on aina kuulunut tiiviisti caritaslaiseen elämään. Sadat vapaaehtoiset ovat vuosien varrella vierailleet palvelutaloissamme ja palvelukodeissamme soittamassa, laulamassa ja laulattamassa asukkaitamme. Elävä musiikki on yhdistänyt meitä niin arkena kuin juhlana. Elävä musiikki toi iloa ja lohtua myös koronakeväänä, jolloin asukkaamme nauttivat monista ulkokonserteista omilta parvekkeiltaan ja pihoiltaan.

Taitavia soittajia ja innokkaita laulajia on löytynyt myös omista asukkaistamme. Heistä moni on saanut vapaa-ajalleen merkityksellistä tekemistä musiikkihetkiä vetämällä. Laulutuokiot ja soittohetket ovat olleet korvaamattomia yhteisöllisyyden edistäjiä ja suosittuja tapahtumia palvelutalojen viikko-ohjelmissa.

Musiikilla on voimaannuttava vaikutus. Se rentouttaa, herättää tunteita ja on tehokasta jumppaa aivoille. Tutun laulun kuullessaan voi muistisairas vanhus piristyä ja muistin uumenista löytyä laulun sanat. Musiikista nauttiminen onkin hetkessä elämistä parhaimmillaan.

Arkistokuva Caritas Matriitista.

“Onni on vanheta, kun on läheisiä ja hoitajia pitämässä huolta.”

Läheisten ja hoitajien huolenpito nostettiin esiin ensiarvoisen tärkeänä asiana esimerkiksi sairauden koskettaessa tai toimintakyvyn heiketessä. Hyvän ja onnellisen vanhuuden edellytys on turvallinen arki ja kokemus siitä, että on ihmisenä arvokas.

Muistetaan välittää lähimmäisistä ja pitää hyvää huolta heistä, jotka huolenpitoa erityisesti tarvitsevat.

Tiesitkö? Vanhustyön keskusliiton käynnistämät Vanhustenpäivä ja -viikko ovat maassamme pisimpään juhlittuja valtakunnallisia teematapahtumia! Vanhustenpäivää on vietetty jo vuodesta 1954 lähtien lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina.