Caritaksen vapaaehtoiset vahvistavat yhteishenkeä ja välittävää ilmapiiriä

Sanotaan, että moni merkityksellinen asia jäisi tekemättä ilman vapaaehtoisia. Caritaksessa ainakin moni ikäihmisten harrasteryhmä, musiikkikonsertit, lauluhetket ja pelituokiot. Myös moni yksinäinen jäisi ilman seuraa. Vapaaehtoistoiminta tuo iloa ja osallisuutta Caritaksen palvelutaloissa ja -kodeissa asuvien ikäihmisten ja vammaisten arkeen.

Monipuolinen viikko-ohjelma Caritaksen palvelutaloissa on pitänyt sisällään vuosittain lukuisia isoja ja pieniä tapahtumia ja tilaisuuksia, jotka ovat saaneet sadat ihmiset siirtymään kodeistaan yhteiseen tilaan ja yhteisen teeman äärelle. Ohjelmaa on välillä ollut tarjolla niin runsaasti, että palautetta on tullut jopa omaisilta asti – kiirettä on eläkeläisellä kuulostanut pitävän kaikkiin ryhmiin ehtiessä.

Kaikkea tätä toimintaa pyörittää Caritaksessa yhteisö- ja vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Anniina Riipinen. Aktiivinen yhteisötoiminta on vaatinut koordinaattorilta organisointikykyä, hyviä sosiaalisia taitoja ja luovuutta, mutta myös hetkeen heittäytymistä.

“Ainahan tapahtumissa kaikki ei mene niin kuin on suunniteltu, mutta kaikista kommelluksista on lopulta selvitty”, toteaa energinen koordinaattori, joka on pitänyt työnsä vaihtelevaa sisältöä ja yllätyksellisyyttä myös työn suolana.

Asukkaat haluavat yhdessä tehdä asumisyhteisöistään entistä iloisempia ja viihtyisämpiä. Moni asukas toimiikin itse niin sanottuna asukasvapaaehtoisena ja vetää harrasteryhmää talossa. Myös asukkaiden toiveita ja ideoita kuunnellaan yhteisen toiminnan suunnittelussa.

Toisinaan joku tapahtuma onnistuu liiankin hyvin ja istumapaikat käyvät vähiin. Ovelta ei ole ketään käännytetty pois, vaan aina on tilaa saatu järjestymään. Samaa periaatetta Anniina soveltaa myös vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita ihmisiä kohtaan.

“Lähden siitä, että jokainen on tervetullut toimintaamme. Sitten yhdessä mietimme ja ideoimme sopivan tavan osallistua. Mahdollisuudethan ovat lopulta rajattomat.”

25 asumisyksikön yhteisötoiminnan pyörittäminen vaatii monien lankojen käsissä pitämistä, mutta tärkeintä ovat tietenkin itse vapaaehtoiset, jotka toiminnan mahdollistavat. Heitä on Caritaksessa tällä hetkellä yli 60.

”Vapaaehtoisten antamaa panosta ei voi korvata, eikä sitä voi oikein edes verrata muuhun työhön. Toiminta vahvistaa asumisyhteisöissämme yhteishenkeä ja välittävää ilmapiiri sekä luo aidoille kohtaamisille mahdollisuuksia. Palvelukotien arkeen vapaaehtoiset tuovat vaihtelua ja raikkaan tuulahduksen henkilökunnan tarjoaman virkistystoiminnan rinnalle. Ja he antavat sen kaiken omasta ajastaan, jotta meidän asukkaat saisivat erilaisia kokemuksia ja iloa omaan arkeen”, kiittelee Anniina.

Yhdessä ulkoileminen vapaaehtoisen seurassa piristää ja tuo turvaa ikäihmiselle. Moni ei uskalla yksin lähteä lenkille, mutta seurassa se onnistuu.

Tuleva kesä tuo toivoa

Caritaksen palvelutaloissa odotetaan kovasti paluuta normaaliin viikkorytmiin. Yhteisötoiminta on alkuvuoden ollut tauolla koronarajoitusten mukaisesti, kuten viime keväänkin.

Toiveikkaat ajatukset ovat jo vahvasti tulevassa kesässä. Jos tilanne sen sallii, toimintaa käynnistellään kaikissa Caritaksen palvelutaloissa, pääsääntöisesti pihalla. Suunnitelmissa on muun muassa ulkokonsertteja ja kesätyösetelillä työskentelevien nuorien vetämiä liikunta- ja pelituokioita. Toivelistalla on myös makkaranpaistoa ja kukkien istutusta, jota voi seurata vaikka vierestä – ihan tavallisia asioita, tärkeintä on asukkaiden yhdessäolo.

Yhteistyötä aiotaan jatkaa myös seurakuntien, musiikkiopistojen sekä päiväkotien kanssa.

”Meillä on ihan mahtavia kumppanuuksia kehittynyt vuosien varrelta. Yksin tällaista palettia onkin vaikea pyörittää, ja yhteistyöstä hyötyvät lopulta kaikki osapuolet”, summaa Anniina.

Vierailevat esiintyjät ovat arvostaneet Caritaksen lämminhenkistä yhteisöä, joka osoittaa kiitollisuutta usein välittömästi ja antaa arvostavaa palautetta esiintyjille, varsinkin lapsille ja nuorille. Anniinalle mieleenpainuvimpia hetkiä työssä ovat olleet juuri sukupolvien väliset kohtaamiset:

”Kun polvenkorkuiset käyvät esiintymässä soittimiensa kanssa, niin silloin iso sali ikäihmisiä on aivan hiljaa koko esityksen ajan. Liikuttuneina he seuraavat pienten viulistien esitystä. Ja miten niitä pieniä jännittää niin kovasti. Se on kyllä koskettavaa seurata vierestä”, kertoo Anniina.

Oulun Caritas-kylässä asuva aktiivinen ja pirteä Nelmi kaipaa jo kovasti vapaaehtoisten vetämiä ryhmiä omaan viikko-ohjelmaansa. Nelmi muistelee lämmöllä erityisesti yhteisiä retkiä, joissa Anniinakin on ollut mukana.

Tärkeintä on välittäminen

Koronarajoitusten aikana Caritaksessa mietitään keinoja piristää asukkaiden arkea palvelutaloissa. Kirjeitse on muun muassa pidetty yhteyttä ja parvekekonsertteja järjestetty.

”Ystävänpäivänä järjestimme askartelutempauksen erään vapaaehtoisen ideasta. Toimme yhteisiin tiloihin askarteluohjeita, materiaaleja ja välineitä, joita sai vapaasti käyttää. Saimme kovasti positiivista palautetta asukkailta, että olivat tykänneet, vaikka kokoontua ei saanutkaan”, kertoo Anniina.

Rajoitusten kanssa eläminen ei vie pois yhteisöllisyyden merkitystä, päinvastoin:

”Tänä aikana tarvitaan talkoohenkeä. Sitä, että pidetään yhteyttä ja huomioidaan ja tsempataan toisiamme. Meillä on täällä Caritaksessa tapana, että aina kun tullaan kasvokkain, niin tervehditään ja hymyillään. Sitähän se välittäminen on.”

Kiinnostuitko vapaaehtoistoiminnasta? Lue lisää ja ota yhteyttä Anniinaan.