Caritas Kompassin lyhytaikaishoito kehitysvammaisille tarjoaa lomaa vanhemmille ja hoitoon tuleville

Kun palvelukoti Caritas Kompassin pihapiiristä vapautui toissa vuoden puolella Jäälin asumisyksikön tilat, oli suunnitelma tilan käyttöön selvä – Caritas alkaisi tarjota siinä lyhytaikaishoitoa kehitysvammaisille lapsille, nuorille ja aikuisille. Palvelulle oli kysyntää ja sitä oli jo moni omaishoitaja ehtinyt Caritaksesta toivoa.

Toimivaan tilapohjaan tehtiin muutama muutos ja pintaremonttia. Tilaan saatiin neljä tilavaa asuinhuonetta sekä valoisat ja viihtyisät ruokailutilat ja olohuone. Askarteluun on oma tila, jossa järjestetään viikolla päivätoimintaa.

Lyhytaikaishoitoa on tällä hetkellä tarjolla viikonloppuisin vuoroviikoin alaikäisille ja aikuisille. Asiakkaat asuvat lapsuudenkodissaan ja lyhytaikaishoito tukee muun muassa vanhempien jaksamisen ja nuoren itsenäistymistä sekä tarjoaa mahdollisuuden harjoitella asumista kodin ulkopuolella.

Palveluesimies Elina Ahvenlampi on iloinen uuden palvelun käynnistymisestä.

– Teemme täällä merkityksellistä työtä. Tiedämme, kuinka tärkeää vanhemmille on saada välillä hengähdystauko. Asiakkaillemme haluamme tarjota mukavan ”lomaviikonlopun”, joka sisältää hauskaa tekemistä ja yhdessäoloa. Viikonlopun ohjelman toteutuksessa kuuntelemme asiakkaiden toiveita. Usein se sisältää ulkoilua, askartelua, pelailua ja musiikin kuuntelua. Myös retki lähikauppaan herkkuostoksille on monen toiveena.

Hoitajat saavat käyttää luovuutta

Lasten ja nuorten parissa työskentely on tuonut kehitysvammatyön kokeneelle ja pitkäaikaiselle Caritas Kompassin henkilökunnalle mukavaa vaihtelua. Toiminnan aloitusta viivästytti keväällä korona ja toiminta pääsi täyteen vauhtiin vasta lokakuussa.

– Olemme kaikki odottaneet innolla lyhytaikaishoidon avaamista. Työ on todella palkitsevaa. Tässä työssä saa käyttää luovuttaa – tarvitaan kykyä heittäytyä ja mennä asiakkaan ja tilanteen mukaan, lähihoitaja Virpi Pohjola kertoo.

Aluksi asiakasta saattaa jännittää uuteen paikkaan tuleminen, mutta yleensä tunnelma vapautuu, kun päästään tutustumaan tarkemmin ja hoitajat ja paikka tulevat tutuiksi.

– Esimerkiksi musiikin avulla voi saada asiakkaaseen kontaktin. Jokaisella on omat juttunsa ja kuuntelemme tarkalla korvalla myös vanhemmilta tulevat vinkit kommunikointiin. Omaisiin olemme yhteydessä matalalla kynnyksellä, avointa ja tiivistä yhteydenpitoa vaalimme puolin ja toisin, Virpi sanoo.

– Tärkeintä on kuitenkin luottamus. Haluamme, että vanhemmat voivat jättää lapsensa meille hoitoon turvallisin mielin. Kyllä vanhemmat myös tuntevat oman lapsensa niin hyvin, että he näkevät, onko viikonloppu ollut onnistunut vai ei, Elina lisää.

Tilojen somistuksessa näkyy eri vuodenajat ja teemat. Asiakkaiden kanssa askarrellaan monenlaista.

Kiitosta palvelua käyttäneeltä perheeltä

Yksi palvelua käyttäneistä perheistä on Joensuun perhe, jonka 20-vuotias Jessica-tytär on ollut jo muutamalla lyhytaikaishoidon jaksolla Caritaksessa. Äiti Satu Joensuu kertoo kokemuksistaan palvelusta:

– Olemme olleet todella tyytyväisiä palveluun. Olimme jo pitkään etsineet sopivaa paikkaa tyttärellemme sen jälkeen, kun Tahkokankaan lyhytaikaishoidon palvelut pantiin kiinni. Palvelun käyttöön tuli melkein vuoden tauko, mutta onneksi vihdoin marraskuussa pääsimme täällä Caritaksessa aloittamaan.

Olen voinut luottavaisin mielen viedä tyttären joka toinen viikonloppu hoitoon. Meillä oli ennakko-odotus, että kyllä Caritaksessa on varmasti hyvä hoito, emmekä ole joutuneet pettymään. Osasin odottaa laatua!

Satu allekirjoittaa Elinan näkemyksen siitä, että vanhemmat aistivat lapsestaan, onko hän viihtynyt ja tyytyväinen.

– Käytös osoittaa, missä on hyvä olla. Jessica on aina hyväntuulinen täältä pois tullessaan. Vaikka hän on autistinen ja puhumaton, hän pystyy muilla tavoin osoittamaan tyytyväisyyttään.

“Myös aikuinen lapsi tarvitsee ja haluaa vaihtelua ja taukoa omista vanhemmistaan. Eli ei tämä ole lomaa pelkästään meille vanhemmille vaan kaikille.”

Kiitosta asiakkailta saavat myös henkilökunta ja tilat.

– Kaikista tyytyväisin olen siihen, että täällä työskentelee palvelukoti Kompassin tuttua henkilökuntaa eli osaavaa ja kokenutta väkeä, eikä palvelua pyöritetä sijaisilla. Jessicalla on vahva tuen tarve, joten ohjaajien ammattitaito on tärkeää. Henkilökunnalla on myös aikaa panostaa erilaisiin askareisiin. Täällä Jessica saa tehdä omia mieluisia juttuja.

Meillä on kokemusta 20 vuoden ajalta erilaisista hoitopaikoista ja kyllä voimme sanoa, että on kodikas paikka! Näkee, että täällä on nähty vaivaa lämminhenkisyyden eteen. Yksikkö on myös pieni, mikä sopii todella hyvin tyttärellemme, jolle rauhallinen ympäristö on hyväksi.

Lyhytaikaishoito on tärkeä henkireikä vanhemmille, mutta myös hoitoon tuleville.

– Myös aikuinen lapsi tarvitsee ja haluaa vaihtelua ja taukoa omista vanhemmistaan. Eli ei tämä ole lomaa pelkästään meille vanhemmille vaan kaikille. Täällä on samanhenkistä ja ikäistä seuraa, mikä on avannut aivan uuden sosiaalisen maailman Jessicalle. Hän nauttii yhdessä olosta ja tekemisestä.

Jos jotain voisi parantaa, niin Satun toiveena on, että palvelua saisi jatkossa myös viikolla.

– Näin saisi pidettyä pidempiä ja omaan aikatauluun paremmin sopivia jaksoja. Vuorotyötä tekeville vanhemmille tämä toisi enemmän valinnanvaraa.

Elina kertoo, että toimiluvat kokoaikaiseen toimintaan on haussa, ja tavoitteena on laajentaa palvelua kysynnän kasvaessa.

Kiinnostuitko palvelusta?

Palveluohjaaja Tuija Hyväri kertoo mielellään lisää: 050 375 8276, tuija.hyvari@caritaslaiset.fi

Lue lisää lyhytaikaishoidosta täältä