Koronarajoitusten vaikutukset toimintaamme

Yhteisötoiminta tauolle kokoontumisrajoitusten vuoksi

Koronatilanne on tällä hetkellä Oulussa huono. Viranomaiset ovat antaneet kokoontumisrajoituksia, joten joudumme laittamaan yhteisötoiminnan tauolle (Caritas-Kodissa, Caritas Matriitissa, Metsolan Kartanossa ja Metsolan Hovissa). Seuraamme tilannetta tarkasti ja käynnistämme toiminnan heti, kun se on asukkaille terveysturvallista.

Vierailut asumisyksiköissä

Toivomme, että vierailuja ikäihmisten ja vammaisten asumisyksiköissämme vältetään toistaiseksi mahdollisuuksien mukaan. Toivomme kaikkien vierailujen sopimista etukäteen soittamalla asumisyksikköön.

Välttämättömät vierailut tulee toteuttaa vain aivan terveenä ja noudattamalla henkilökunnan antamia ohjeita. Kasvomaskia tulee käyttää kaikissa kohtaamisissa.

Vierailijan tulee pitää yli 2 metrin turvavälin muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan aina, kun se on mahdollista. Rajaamme tällä hetkellä yksiköiden yhteistilojen käytön vain yksikön asiakkaiden ja henkilökunnan käyttöön. Vierailun aikana tulee oleskella vain asiakkaan asunnossa.

Suosittelemme niiden asiakkaiden, jotka kykenevät käyttämään suu-nenäsuojaa, käyttävän sitä asumisyksikön yhteisissä tiloissa ja liikkuessaan yksikön ulkopuolella. Asiakkaiden tulee hankkia suojaimet itse ja tarvittaessa kääntyä oman kunnan suojavarustejakelupisteisiin suojavarusteiden saamiseksi.

Toki moni asiakkaistamme ei terveydellisistä syistä tai muutoin pysty käyttämään maskia. Ohjaamme asiakkaita päivittäin hyviin hygieniakäytäntöihin. Toiminnassa huomioidaan turvavälit, ryhmien koot ja esimerkiksi ruokailuissa on erityisjärjestelyitä.

Virtuaalinen joulujuhla

Harmillisesti emme pääse tänä vuonna kutsumaan omaisia yhteiseen joulujuhlaan yksikön sisälle. Tuomme joulumieltä asiakkaillemme esimerkiksi virtuaalikonsertilla, asumisyksikön omilla pikkujouluilla ja muilla jouluun liittyvillä traditioilla.

Diakonissalaitoksen asiakkaat ja henkilökunta kokoontuvat yksiköissämme 3.12. virtuaaliseen Kohti Joulua -tapahtumaan monipuolisen ja viihdyttävän ohjelman pariin. Tapahtumassa esiintyvät valovoimainen Laura Närhi ja viihdeimproryhmä Kolina. Tapahtumaa luotsaa näyttelijä ja juontaja Ernest Lawson.

Koronarajoitusten vuoksi emme päässeet juhlistamaan joulua yhdessä kasvotusten, mutta halusimme kokoontua yhteen virtuaalisesti nauttimaan turvallisista joulujuhlista. Yksiköissämme on tehty asiakkaiden kanssa joulukoristeluja ja illalla on tarjolla teemaan sopivaa iltapalaa.

Muistutamme maskin käyttösuosituksesta, hyvästä käsihygieniasta sekä turvaväleistä.

Haluamme olla mukana rajoittamassa koronan leviämistä noudattamalla suosituksia toiminnassamme. Toimintamme perustuu aina viranomaisten antamiin ohjeistuksiin, joiden tarkoituksena on suojella sekä asiakkaidemme että henkilökuntamme terveyttä.

Kiitos, kun teet yhteistyötä kanssamme!