Kotihoitaja on todellinen moniosaaja

Millaista on työskennellä Caritaksen kotihoidossa ikäihmisten parissa? Kotihoidon ammattilaiset, lähihoitajat Elli  ja Sonja  kertovat, mikä tekee heidän työstään antoisaa ja merkityksellistä.

Caritaksen kotihoidossa hoitajan työpäivä koostuu pääasiassa itsenäisistä kotikäynneistä Caritaksen palvelutaloissa asuvien ikäihmisten luona. Asiakkaat asuvat saman katon alla, joten jalat vievät hoitajan helposti paikasta toiseen. Jokaisella tiimillä on omat asiakkaat, joten heidät oppii tuntemaan hyvin.

Elli ja Sonja ovat kumpikin tulleet Caritaksen kotihoitoon töihin vuonna 2018. Sitä ennen kokemusta ehti karttua työharjoittelussa ja kesätöissä. Molemmat ovat valmistuneet lähihoitajaksi sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta.

”Olin todella iloinen ja yllättynyt, kun sain heti valmistumisen jälkeen vakituisen työpaikan täältä. Olin otettu, kun heti pyydettiin. Tuli tunne, että olin tehnyt työni hyvin”, kertoo Sonja.

”Minulla oli myös aivan toisenlaiset mielikuvat kotihoidosta ennen kuin tulin tänne harjoitteluun. Luulin, että täällä olisi kauhea kiire ja lääkkeet käydään vain äkkiä nakkaamassa asiakkaalle. Sehän oli aivan väärä kuva. Tämä työ on kaikkea muuta!”.

Kotihoidossa ammattitaitoa pääsee käyttämään monipuolisesti

Lähihoitajan työ on asiakkaan kokonaisvaltaista hoitoa ja huolenpitoa. Käyntejä tehdään hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisesti. Jokaisella hoitajalla on omat asiakkaat, ja työlista, jonka mukaan työvuoro rakentuu. Lisäksi jokainen hoitaja toimii omahoitajana noin kuudelle asiakkaalle, perehtyen tarkemmin heidän elämäntilanteeseen ja hyvinvointiin.

Ammattitaitoaan saa kotihoidossa käyttää monipuolisesti. Työhön kuuluu mm. huolehtia asiakkaan hygieniasta, lääkehoidosta, haavanhoidosta ja ravitsemuksesta. Mutta työhön kuuluu myös henkinen tuki, monia arjessa pärjäämistä edistäviä asioita sekä omais- ja viranomaisyhteistyötä.

”Täällä on maailman ihanimmat asiakkaat! Heihin saa luotua myös sosiaalisen kontaktin ja työstä saa itsekin irti tosi paljon”, sanoo Elli parhaaksi puoleksi työssään.

“Sain kerran asiakkaalta palautetta, että nythän ei tarvita kuulolaitetta, kun on hoitajalla niin selkeä ja kuuluva ääni”

”Minulla on ollut kolmen vuoden ajan melkein samat asiakkaat. Olen oppinut tuntemaan heidät hyvin ja päässyt syventymään heidän elämäänsä. Tiedän jo heti ovesta sisään astuessani, jos jotain on vialla tai ikävää tapahtunut.”

Asiakkaat asuvat omassa kodissaan ja ovat yleensä vielä melko toimintakykyisiä. Heidän kanssaan saa käydä hauskojakin keskusteluja ja he antavat suoraa palautetta.

”Kyllä asiakkaat usein kehuvat mukavaksi ja kiittävät saamastaan avusta. Sain kerran asiakkaalta palautetta, että nythän ei tarvita kuulolaitetta, kun on hoitajalla niin selkeä ja kuuluva ääni”, Elli nauraa ja toteaa, että hän on ikäihmisten parissa oppinut käyttämään ääntä välillä liiankin hyvin.

Palvelutalossa asuminen on yhteisöllistä ja tuo monia etuja verrattuna tavalliseen asumiseen.

”Täällä on minusta ikäihmisen hyvä asua. Naapurissa asuu samassa tilanteessa olevia ihmisiä ja talossa on yhteistä toimintaa, johon voi osallistua. Talon ravintolassa voi käydä lounaalla ja saada sosiaalisia kontakteja päivään. Asiakkaamme ovat itsekin sanoneet, että täällä on viihtyisää ja turvallista. Me hoitajat olemme aina lähellä ja vaikkapa turvarannekehälytyksiin vastataan nopeasti”, Elli kertoo.

Itsenäistä työskentelyä tiimin tuella

Vaikka kotihoidon työ on itsenäistä, kenenkään ei tarvitse tehdä sitä yksin. Työkavereille voi soittaa milloin tahansa ja kysyä apua tilanteessa kuin tilanteessa.

”Meidän tiimissä on sovittu, että tyhmiä kysymyksiä ei ole, eikä avun pyytämistä tarvitse hävetä. Kun itse auttaa, tietää että saa myös itse apua, kun sitä tarvitsee”, kertoo Sonja.

Caritas-Kodin ja -kylän tiimin lisäksi kotihoitoa tarjotaan Matriitin ja Metsolan tiimeissä.

”Autamme myös toisiamme, jos muualla on akuuttia tarvetta. Se antaa myös mukavasti työhön puhtia, kun pääsee välillä tekemään työtä muualle. Jokaisessa tiimissä on samat työtavat pohjalla, mutta jokaisessa on omat vahvuudet ja erityispiirteet”, Elli sanoo.

Caritaksen kotihoidon tiimeissä työskentelee myös kotisairaanhoitajia. Sairaanhoitajilta saa sairaanhoidollista tukea asiakastyöhön, ja he myös vievät asioita eteenpäin vaikkapa lääkärille.

”Lähihoitaja on kuitenkin se läheisin kontakti asiakkaaseen. Me usein havaitsemme voinnissa muutoksia ja ilmoitamme niistä sairaanhoitajille. Myös se on tärkeää huomata, milloin ikäihminen ei pärjää enää nykyisillä palveluilla tai olisiko aika miettiä tuetumpaa asumismuotoa”, Sonja sanoo.

Työvuoron asiakaskäynnit suunnittelee tiimin työnjakaja, jolle myös ilmoitetaan, jos asiakkaan luona tulee eteen yllättävä tilanne, joka vie enemmän aikaa ja muuttaa suunnitellun aikataulun. Silloin joku muu tiimistä auttaa ja paikkaa tilanteen.

”Meillä titteli ei määritä, mitä voi tehdä. Olemme tiivis ja yhtenäinen porukka. Kaikki auttavat tarvittaessa. Palveluesimieskin tekee töitä kentällä ja tuntee hyvin meidän arjen. Hänelle ei pelota soittaa, jos tarvitsee neuvoa”, Elli sanoo.

“Kun menen sisälle kotiin, keskityn aina asiakkaaseen. Istun yleensä alas ja kohtaan rauhassa, katson silmiin ja kysyn mitä kuuluu.”

”Minusta meillä työtahti ei ole liian kiireinen. Ja itse otan aina työn sillä asenteella, että minulla ei ole kiire, ja työ sujuu paljon paremmin. Toki kiirettä syntyy äkillisistä sairaspoissaoloista tai jos eteen tulee jotain yllättävää. Mutta niissäkin tilanteissa autetaan tiimissä toisiamme ja yhdessä mietimme miten tilanteen järjestämme parhain päin”, Elli lisää.

”Ja asiakkaalle ei kiire välity. Kun menen sisälle kotiin, keskityn aina asiakkaaseen. Istun yleensä alas ja kohtaan rauhassa, katson silmiin ja kysyn mitä kuuluu. Kehonkieli on erittäin tärkeä viestintäväline” Sonja kuvailee.

Tiimin hyvä yhteishenki näkyy myös kevään 2021 henkilöstökyselyn tuloksissa: kotihoidon tiimissä työntekijät pitivät nykyistä työtään merkityksellisenä huikealla arvosanalla 4,64/5. Lisäksi kysymykseen ”Saan tarvitessani apua ja tukea työkavereiltani” vastaus oli 4,26/5. Kotihoidossa työntekijöiden oma kokemus nykyisestä työkyvystä sai arvosanan 8,10/10.

Tule töihin kotihoitoon

Meille voi hakea kotihoitoon töihin koska vain. Täyttämällä vaikka nettisivuiltamme löytyvän avoimen hakemuksen ja merkitsemällä toiveyksiköksi kotihoidon. Ja keikkatyötä on myös aina tarjolla.

”Keikkailemalla voi lähteä liikkeelle. Näin pääset näkemään, millaista tämä kotihoidon työ oikeasti on täällä Caritaksessa. Saatat yllättyä positiivisesti”, vinkkaavat Elli ja Sonja yhdessä.

Tutustu Caritaksen avoimiin työpaikkoihin täällä