Päivätoiminta tuo arkeen merkityksellisyyttä

Päivätoiminta rytmittää kehitysvammaisten arkea Caritaksen palvelukodeissa. Yksi näistä kodeista on Caritas Kippari Oulun Linnanmaalla, jonka asukkaista 11 osallistuu talon päivätoimintaan eli Poijuun. Päivätoiminnassa panostetaan sekä konkreettisen työn tuomaan elämänhallinnan lisääntymiseen, että taiteellisen työn tuomaan itseilmaisun vahvistumiseen. Päivätoimintaa kutsutaankin nykyisin osallisuutta edistävänä toimintana, joka kuvailee hyvin sen tarkoitusta.

Poijun päivätoiminnan ohjaajana on yli kolmen vuoden ajan toiminut sosionomi Anna-Maria Kiiskinen. Hän kertoo viihtyneensä työssään hyvin.

– Tässä työssä saa olla nimenomaan luova – vain mielikuvitus rajana! Harrastan taiteita itsekin, ja olen suorittanut opintoja kokeellisen kuvataiteen ja taideterapian puitteissa. Myös valokuvaus on sydäntäni lähellä. Minulla on media-alalta aiempi koulutus, jota olen voinut monipuolisesti hyödyntää työssäni.

Toimintaa suunnitellaan asiakkaitten toiveet ja tarpeet edellä. Toisinaan suunnitelmia saatetaan spontaanisti vaihtaa lennosta toiseen.

– Jos vaikka sää on kaunis, niin silloin lähdetään ulos retkelle. Se on hetkessä elämistä!

Anna-Maria kysyy aina jokaiselta mielenkiinnon kohteita ja antaa vaihtoehtoja tekemiselle.

– Joskus asiakkaat toivovat, että olemme vain yhdessä ja keskustelemme. On ensiarvoisen tärkeää olla läsnä, emme tee mitään vain tekemisen vuoksi. Tavoitteenani on vahvistaa asiakkaiden itsemääräämisoikeutta nimenomaan sillä, että jokaisen saa olla mukana toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Usein asiakkaat haluavat esiintyä vuorotellen ja laativat itse mielekkään ohjelman vaikkapa tanssin ja laulun keskelle.

– Elämän ääntä ja menoa saa olla, aina ei tarvitse olla ”hillitty ja hallittu”. Toiminta on ennen kaikkea asiakkaita varten ja se on tärkeintä, että he kokevat siihen osallistumisen mielekkäänä.

Poijun päivätoiminnassa on paljon taiteellista väkeä ja erilaiset kädentaidot ovat monien suosikkeja. Kokeellinen kuvataide, värien käyttö, askartelu, korujen valmistus, käsityöt ja savityöt ovat olleet ohjelmassa.

– Valmistimme vasta sisustustaulut asumisyksikköön, ja niiden toteutusideat lähtivät aivan asukkaiden omasta luovuudesta sekä uusista materiaalikokeiluista. Niistä tuli todella hienot!

”Menemme sinne missä muutkin ovat”

Caritas Kipparin yhteydessä on vuokrattuna päivätoiminnalle omat tilat.  Tila on iso ja valoisa kerrostalokolmio. Päivätoimintaan on helppo tulla arkipäivisin, kun kaikki on lähellä. Jokaisen ryhmän alussa käydään ulkoilemassa ja samalla tarkkaillaan luontoa. Liikunta kuuluu jokaiseen päivään ylläpitämään toimintakykyä ja tuomaan mielenvirkeyttä.

– Meillä on tietyt vakiintuneet ryhmätoiminnot, esimerkiksi erilaisia kädentaitoja on maanantaista keskiviikkoon ja torstaisin on musiikkiteema. Kerran viikossa käymme Kaijonharjun nuorisotalolla, jossa pelailemme ja diskoilemme. Myös kirjastovierailut, retket läheisiin puistoihin tai rannoille kuuluvat viikoittaiseen ohjelmaan. Teemme paljon reissuja ja menemme sinne missä muutkin ovat!, Anna-Maria kertoo.

Caritas Kipparin asumisyksikön ohjaajat osallistuvat myös päivätoimintaan ja tuovat siihen oman lisämausteensa. Heillä on monipuolisia taitoja, kuten huovuttaminen, pianon soitto, tietoteknistä osaamista ja nikkarointitaitoja, joita voi hyödyntää asiakastyössä.

“Asiakasta ohjataan oman elämänsä toimijaksi ja minun roolini on tukea ja mahdollistaa toiminta.”

– Tavoitteenamme on kannustaa asiakkaitamme kokeilemaan uusia asioita ja oppimaan uusia taitoja pikkuhiljaa, ja se on toiminut hyvin. Rohkaiseminen, innostaminen, omaan tahtiin kiireettömästi tekeminen ja riittävä ohjaus ovat olleet avainasemassa. Olen ollut aikoinani Tanskassa opiskelijavaihdossa ja siellä ammensin itseeni sosiaalipedagogisen ajatuksen siitä, että asiakasta ohjataan oman elämänsä toimijaksi ja minun roolini on tukea ja mahdollistaa toiminta. Täällä Poijussa asiakkaat leipovat, keittävät kahvit ja tekevät kotiaskareet, koska se tukee arjen toimijuutta, sanoo Anna-Maria.

Erilaisiin aihealueisiin tutustutaan säännöllisesti. Esimerkiksi mielikuvitusmatkailua voi harrastaa Googlemapsin avulla.

– Täällä Kipparissa oli hollantilainen vaihto-oppilas viisi viikkoa ja hänen kautta saimme hyvän perehdytyksen Hollantiin. Ruokakulttuurikin tuli tutuksi, kun hän toi kotimaastaan herkkuja meille. Jatkossa, kunhan on taas mahdollista vapaammin matkustaa, meille voisi tulla lisääkin kansainvälisiä opiskelijoita, Anna-Maria toivoo.

Yhteisöllisyyttä vaalitaan

Yhdessä poijulaisten kanssa on laadittu toiminnalle arvot ja toimintamallit, joihin kaikki sitoutuvat. Tärkeä arvo Caritaksessa on yhteisöllisyys, jota tuetaan myös päivätoiminnassa mahdollistamalla jokaiselle turvallisen yhteisön, jossa kaikki ovat arvokkaita omana itsenään.

– Pidämme aktiivisesti yhteyttä myös muihin Caritaksen päivätoimintaryhmiin, joista asiakkaamme voivat löytää uusia ystäviä. Näin korona-aikana Teams-tapaamiset ovat olleet oiva foorumi kohdata ja aiomme jatkaa niitä jatkossakin. Ja toki rajoitusten salliessa kokoonnumme taas yhteen kasvotusten, suunnitteilla on jo monenlaista mukavaa yhteistä ohjelmaa, Anna-Maria kertoo.

Poijun väki tekee erityisesti yhteistyötä Caritas Mainingin päivätoiminnan väen kanssa. He ovat tavanneet toisiaan säännöllisesti nuorisotalolla yhteisten harrasteiden merkeissä. Yksiköt sijaitsevat lähekkäin, joten tapaamiset on ollut helppo järjestää.

– Meillä on myös monia yhteistyötahoja, joihin olemme säännöllisesti yhteydessä. Esimerkiksi vammaistyönpastori Hanna on käynyt pitämässä meillä säännöllisesti hartauksia, ja Tuiran seurakunnasta on vierailtu erilaisten keskustelupiirien tiimoilta.

Onnistumisen kokemuksia hyvässä seurassa

Asukkaiden mielestä parasta päivätoiminnassa on se, että pääsee tekemään mielenkiintoisia juttuja ja olemaan osa ryhmää. Tärkeää on saada onnistumisen kokemuksia.

– Mielekäs toiminta ja kokemus olevansa osa yhteisöä tuovat merkityksellisyyttä arkeen ja sitä kautta elämään. Meillä jokaisella on tarve olla merkityksellinen ja olla yhteydessä toisiin. Täällä meillä on hyvä olla toistemme seurassa, Anna-Maria summaa.