Syksy potkaisi Caritaksessa käyntiin Eloa ja iloa -teemavuoden

Eloa ja iloa on noin vuoden kestävä, koko Diakonissalaitoksen yhteinen teema, jonka tavoitteena on tuoda asiakkaidemme ja henkilöstömme elämään lisää hyvinvointia. Se kannustaa meitä liikkumaan enemmän, inspiroitumaan kulttuurista, voimaan paremmin sekä nauttimaan elämästä ja yhdessäolosta.  Yhteisen teeman avulla Diakonissalaitoksessa haluttiin kannustaa työntekijöitä aktivoitumaan entisestään ja osallistaa myös asiakkaat mukaan toimintaan. Eloa ja iloa huomioi erilaiset ihmiset, ja elämyksiä mahdollistetaan kaikille yksilöllisin keinoin.

Tutkimukset puhuvat tavoitteemme puolesta. Tuoreen liikuntasuosituksen mukaan jo muutaman minuutin liikuskelupätkät alentavat muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi liikunta vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä. Lihasvoimaa ja tasapainoa harjoittamalla selviydyt arjessasi paremmin. Jokainen askel on tärkeä!

Maailman terveysjärjestö WHO:n tutkimuksen mukaan kulttuuri puolestaan voi auttaa masennuksen, dementian ja monen muun sairauden hoidossa. Kulttuurin ja taiteen avulla voi kaiken ikäisenä nauttia arjen estetiikasta, toteuttaa itseään ja keskittyä mielihyvää tuottaviin asioihin.

Myös luonnossa oleskelu ja liikkuminen lisäävät ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Luonto auttaa palautumaan stressistä ja unohtamaan arjen huolet sekä parantaa mielialaa. Aina ei tarvitse lähteä pitkiksi ajoiksi erämaahan – jo lyhyet käynnit puistoissa, metsäpoluilla taikka lampien rannoilla tuottavat suotuisia vaikutuksia hyvinvointiin.

Hyvä arki sisältää yksiköissämme jo ennestään monia hyvinvointia edistäviä keinoja, ja niiden positiiviset vaikutukset tunnemme.  Teemavuoden aikana edistämme mahdollisuuksia ja teemme monipuolisen työmme näkyväksi sosiaalisessa mediassa tunnisteella #eloajailoa. Sen käyttö viestii

• Iloista liikkumista
  • Sykähdyttäviä kulttuurielämyksiä
  • Tiivistä yhteisöllisyyttä
  • Energistä yhdessäoloa
  • Innostavaa ilmapiiriä
  • Liikuttavia tekoja

Lokakuussa Caritaksessa nautittiin musiikista, luonnosta ja taiteesta

Eloa ja iloa -teemat (liikunta, kulttuuri ja taide sekä luonto) eivät sinällään ole mitään uutta Caritaksessakaan. Tänä syksynä olemme erityisesti iloinneet päästessämme nauttimaan monista meille tutuista yhteisöllisistä tapahtumista, jotka ovat olleet tauolla koronarajoitusten vuoksi. Syksyyn on mahtunut myös paljon liikkumista lähiluonnossa, retkeilyä ja yhdessäoloa kädentaitojen parissa – niitä asioita, joita asukkaamme usein eniten toivovatkin.

Ihmisiä ruskapuun alla
Upea ruska Oulussa innosti palvelukotiemme asukkaita päiväkävelyille. Liikuttavia elämyksiä hehkuvien värien äärellä päästiin kokemaan aivan lähellä omaa asuinympäristöä. Värikkäistä puista otettiin myös paljon valokuvia.

Kaksi viulua lasten käsissä
Caritas-Kodin juhlasalissa päästiin pitkästä aikaa nauttimaan elävästä musiikista, kun Oulun konservatorion nuoret musiikin opiskelijat toteuttivat oppilaskonsertin asukkaillemme. Esiintyjiä jännitti juuri sopivasti, ja yleisö kuunteli ihastuneena aivan hiljaa jokaisen kappaleen ajan.

Kaksi ihmistä luonnossa nojailemassa puihin
Caritas Kipparin päivätoiminnan väen luontoretki Sanginjoen Lemmenpolulle osui upeaan päivään. Osallistujat nauttivat maisemista ja raittiissa ilmassa liikkumisesta. Retkeen kuului luonnollisesti evästauko, joka vietettiin laavulla nuotion äärellä.

Ikäihminen askartelee
Vanhustenviikon Luonto antaa voimaa -teeman puitteissa OAMK:n sosionomiopiskelijat tulivat pitämään taidepajoja Caritas-kylän asukkaille. Sanataidepajassa keskusteltiin mm. sananlaskuista ja tehtiin oma syksyinen kortti lempi sananlaskulla/mietelauseella.

Mies ongella
Caritas Kipparista suunnattiin mato-ongelle ja makkaranpaistoon Kuusisaareen Oulujokisuiston rannalle. On meillä kyllä hieno kaupunki, kun näin läheltä löytyy mahdollisuus päästä tällaisten harrastusten pariin, tuumattiin porukassa.

Henkilöstön hyvinvointiin panostettiin hyvinvointilahjalla ja hyvinvointimentoreilla

Eloa ja ilo toiminnassa mukana ovat vahvasti myös Diakonissalaitoksen uudet hyvinvointimentorit, jotka jalkautuvat työntekijöiden tueksi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Diakonissalaitoksella on tahtotila tukea henkilöstön hyvinvointia ja työkykyisyyttä yhä enemmän ennaltaehkäisevästi. Hyvinvointimentoreista koostuva verkosto luotiinkin vahvistamaan hyvinvointia arvostavaa yrityskulttuuria ja luomaan yhteisiä toimintamalleja työpaikalle. Pieniä tekoja arkeen lisäämällä voimme saada pitkällä aikavälillä aikaan ison muutoksen.

Henkilöstöämme muistettiin lokakuun aikana myös hyvinvointia tukevalle lahjalla. Koronarajoitusten johdosta tärkeitä tyhy-hetkiä tai yhteistä virkistystä ei ole päästy järjestämään pitkiin aikoihin. Mikään ei tietenkään korvaa kohtaamisten ja yhteisöllisyyden merkitystä, mutta työntekijöitämme haluttiin huomioida yksilöllisellä, hyvinvointia tukevalla lahjalla. Lahja otettiin työyhteisössämme ilomielin vastaan.

Reppu Diakonissalaitoksen logolla joen rannalla
Haastamme jokaisen mukaan nauttimaan elämän iloista ja hankkimaan energiaa arkeen liikkumalla ja kulttuurin liikuttamana! #eloajailoa