Aito välittäminen huokuu kaikesta – kolme konkaria kertoo työstään Kairos-Kodilla

Oulun Kaukovainiolla sijaitsevassa Kairos-Kodissa hoidetaan muistisairaita asiakkaita suurella sydämellä ja vankalla kokemuksella. Kyseessä on Caritaksen ensimmäinen ikäihmisten palvelukoti, joka avattiin vuonna 2002. Yksikkö on saanut kodikkuudestaan ja viihtyisyydestään runsaasti kiitosta niin asukkailta kuin omaisilta. Perus- ja lääkehoidon ohella asukkaille tarjotaan läsnäoloa ja runsaasti erilaisia virikkeitä.

– Kiteyttäen voisi sanoa, että toteutamme asukkaille kokonaisvaltaista hoitoa kodinomaisissa puitteissa, kaikkiaan 17 vuotta Caritaksen palveluksessa työskennellyt lähihoitaja Anne Luomanperä tiivistää.

Kattavaa hoitotyötä tehdään Kairos-Kodissa kuntouttavalla otteella. Henkilökunta tukee asukkaita mahdollisimman aktiiviseen osallisuuteen omassa arjessaan.

Omaisilta kiitosta

Luomanperän mukaan myös omaisyhteistyö on Kairos-Kodin toiminnassa tärkeässä roolissa. Osallistava ja yksilöllisesti toteutettava hoitotyö onkin saanut paljon kiitosta asukkaiden läheisiltä.

– Saimme viimeisimmästä omaiskyselystä loistavat tulokset. Suositteluarvosana taisi olla peräti 9.7/10, joten omaiset ovat todella tyytyväisiä asukkaiden olosuhteisiin. Toki saamme hyvää palautetta esimerkiksi vierailujen yhteydessä myös suoraan.

Henkilökunta painottaa kuitenkin arvostavansa kaikenlaista palautetta.

– Otamme erittäin mielellämme palautetta vastaan silloinkin, jos emme ole vaikkapa hoksanneet tehdä jotain.

Viihtyisyyteen ja kodinomaisuuteen vaikuttaa myös Kairos-Kodin joustava ilmapiiri. Tiettyjä vierailuaikoja ei ole. Asukkaiden läheiset ovat tervetulleita milloin vain.

– Huomioimme asukkaiden omat rytminsä ja sen mukaiset vireystilansa. Vierailut ovat asukkaille ensiarvoisen tärkeitä, joten kunhan meille vain ilmoittaa, niin tänne saa aina tulla, Luomanperä toteaa.

Lähihoitaja Anne Luomanperä on työskennellyt Caritas Palveluissa jo 17 vuotta. Hän kokee hoitotyön hyvin antoisaksi.

Lämmin suhde asukkaisiin

Aiemmin muiden alojen töitä tehnyt Leena Kurtti on työskennellyt Kairos-Kodissa lähes siitä saakka, kun valmistui lähihoitajaksi 13 vuotta sitten.

– Pitkä työura puhuu varmaan sen puolesta, että minulle muistisairaat ovat ”se juttu”.

Kairos-Koti on monelle asukkaalle loppuelämän koti, joten siteet heihin muodostuvat vahvoiksi. Läheiseen hoitosuhteeseen liittyy suuria tunteita.

– Meillä on aito kiinnostus asiakkaisiimme ja tunnemme heidät hyvin. Meillä he saavat asua tuttujen hoitajien ympäröiminä loppuun saakka ennen siirtymistään taivaan kotiin. Kun elämä sitten lähestyy päätöstään, se on totta kai raskasta.

Elämän realiteetit tunnustettuaan henkilökunta kuitenkin kokee työnsä enemmän antoisaksi ja iloa tuovaksi. Asukkaiden ja hoitohenkilökunnan välillä kukkii eloisa huumori.

– Erilaiset persoonat ja sanonnat jäävät mieleen. Ihmisten kanssa toimiessa syntyy välillä niin mainioita sanontoja ja lentäviä lauseita, että ne naurattavat jälkeenpäinkin, Leena hymyilee.

Myös henkilökunnalla hyvä olla

Anne Luomanperä on samaa mieltä siitä, että hoitotyö on antoisaa.

– Ne ovat merkityksellisiä hetkiä, kun jollakin asukkaalla on jo pidemmän aikaa ollut vointi huono ja sitten tuleekin hyvä päivä. Toisinaan on jo vaikuttanut siltä, että sairaus on edennyt enemmän kuin se onkaan, ja asukas aivan kuin palaa takaisin. Ne ovat todellisia valon pilkahduksia.

Asukkaat ilmaisevat kiitollisuuttaan itsekin.

– Kyllähän se tuntuu hyvältä, kun hoitaa muistisairasta asiakasta ja saa siinä hetkessä positiivisen palautteen tai hymyn.

Kairos-Kodin henkilökunta tuntee alan yleiset haasteet hoitajien saatavuudessa. Aika ajoin pitää kiirettä, mutta kaikesta on selvitty.

– Hyvä palaute antaa voimaa jaksaa työssä. Myös hyvä esihenkilö merkitsee paljon, eli miten esihenkilö työllään pystyy tukemaan työyhteisöä. Kun homma toimii, niin sillä on valtava merkitys viihtymiselle ja jaksamiselle. Meillä on todella motivoitunut henkilökunta, jolla on aito halu tehdä töitä.

Kairos-Kodissa viihtyvät myös sijaiset.

– He sanovat aina, että on tänne mukava tulla. Meille tullaan sijaisiksi jopa eläkkeeltä.

Suuri vaikutus hyvinvointiin on myös sillä, että Kairos-Kodilla on oma sairaanhoitaja läsnä arkisin. Asukkaiden hoitoon kuuluvat sairaanhoitajan palvelut aina injektioista verinäytteisiin. Lääkärinkierrot toteutuvat yksikössä paikan päällä. Asukkaat pyritään hoitamaan palvelukodissa.

Viihtyisyydessä verraton

Sairaanhoitaja Katja Huovinen on työskennellyt Kairos-Kodissa 11 vuotta ja hoitoalalla kaiken kaikkiaan yli 20 vuotta.

– Onhan tässä aikaa hurahtanut, mikä kertonee siitä, että täällä kyllä viihtyy. Minulle se muodostuu sellaisista asioista kuin asukkaiden hyvinvoinnista, hienoista työkavereista ja hyvästä työilmapiiristä.

Huovinen näkeekin eräänä Kairos-Kodin parhaista piirteistä yleisen viihtyisyyden.

– Tämä on hyvä paikka muistisairaille asua – kodinomainen, eikä niinkään laitosmainen. Kyllähän sekin puhuu puolestaan, että jos meiltä vapautuu huoneita, ne menevät nopeasti.

Kairos-Koti pääsee tavallistakin paremmin oikeuksiinsa kesäisin, kun sen sisäpiha puhkeaa kukkaan keskellä Kaukovainion kotoisaa männikköä.

– Asukkaat odottavat sitä aina kovasti, ja kuten muussakin toiminnassamme, osallistuvat tekemiseen itse. He kylvävät, istuttavat kukkia ja hoitavat marjapensaita. Piha on kesäisin kuin asukkaiden toinen olohuone, Anne Luomanperä iloitsee.

Ulkoilun hyvin mahdollistava piha on samalla myös turvallinen. Se on aidattu ja valvottu.

Katja Huovinen mainitsee, että tänä vuonna kesää tulee värittämään istutusten ohella myös eräs merkkitapaus.

– Kesäkuussa ovat luvassa Kairos-Kodin 20-vuotisjuhlat, jotka pidetään sään salliessa pihalla asukkaiden ja omaisten kanssa. On meillä toki yleensä ollut paljon tapahtumia muutenkin. On järjestetty kesä- ja puurojuhlia, musiikkitapahtumia ja papin pitämiä hartauksia. Korona on toki vaikeuttanut tilaisuuksien järjestämistä.

– Jospa tämä poikkeusaika tästä pikkuhiljaa rauhoittuisi, henkilökunta tuumii toiveikkaana.

Kairos-Kodin viihtyisä ja iso piha-alue on kesäisin asukkaiden toinen olohuone.

Tule meille töihin! Tutustu avoimiin tehtäviimme täällä

Olemme osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista säätiökonsernia. Haluamme olla sote-alan rohkein työpaikka ihmisille, jotka ottavat ammattitaidon ohella sydämensä mukaan töihin. Meillä jokainen tekee työtä ihmisarvon puolesta.​ #sydänmukana