Hyvä ilmapiiri veti hoitajat takaisin Caritas Rovaniemeen

Kun työtilanne sote-alalla on hyvä ja työmahdollisuuksia tarjoutuu, on luonnollista että moni lähtee kokeilemaan uutta työtä. Mutta jokainen työpaikka on erilainen ja joskus käy niin, että vanha työ tuntuu sittenkin parhaimmalta. Caritas Rovaniemellä ollaan tänä keväänä iloittu monista Caritakselle töihin palaavista hoitajista. Jututimme kahta heistä, lähihoitaja Krista Hirvosta ja palveluyksikön johtaja Maria Marttilaa. Molemmat lähtivät toisen työnantajan palvelukseen vuoden alussa ja palasivat pian takaisin.

– Kyllä se oli nämä työkaverit ja tämä meidän hyvä työporukka ja yhteishenki, jotka saivat minut palaamaan tänne töihin. Täällä on aidosti rento tunnelma, nauretaan paljon, eikä tarvitse miettiä mitä muut minusta ajattelevat, sanoo Krista Hirvonen.

– Toinen syy oli meidän ihanat asiakkaat. Hyvä ilmapiiri näkyy myös asiakkaiden kesken ja täällä vietetään paljon yhteistä aikaa. Jokaisessa asuinkerroksessa on omat hoitajat ja vain muutama asiakas, mikä tekee työstä mielekästä. Toki toisia autetaan tarpeen mukaan eri kerroksissa, jatkaa Krista.

Yhteisissä tiloissa vietetään aikaa muun muassa lautapelejä pelaten.

”En ole koskaan ennen ollut vastaavassa työpaikassa, jossa panostetaan näin paljon osaamisen kehittämiseen”

Asiakaskunta on laaja, Rovaniemellä on sekä kehitysvammaisia, vaikeavammaisia että neurologisesti vammaisia henkilöitä asiakkaana. Työ on monipuolista ja tarjoaa uutta opittavaa.

– Sisäistä koulutusta on työntekijöille tarjolla todella paljon. En ole koskaan ennen ollut vastaavassa työpaikassa, jossa panostetaan näin paljon osaamisen kehittämiseen, sanoo Maria Marttila.

Myös erilaiset Diakonissalaitoksen henkilöstöedut saavat naisilta kehuja. Eniten käytetty etu onkin Smartumin liikunta- ja kulttuurietu.

– Innostuin uudesta työsuhdepyöräedusta, kun näin siitä tiedotusta. Ja joululahjaraha oli hyvä viime vuonna. Kyllä moni kaverinikin on ollut ihmeissään, kun olen erilaisista eduistamme heille maininnut, Krista kertoo.

Hyvä esihenkilötyö saa myös kehuja Kristalta.

– Esihenkilö on läsnä arjessa ja hänelle on helppo puhua mieltä askarruttavista asioista. Täällä myös otetaan työntekijän oma elämäntilanne huomioon ja joustetaan tarvittaessa.

Uudet ja palaavat työntekijät tervetulleita

Perehdytys, tai oikeastaan sen puute, oli yksi syy, miksi Maria koki edellisen työpaikkansa itselleen epäsopivana.

– Täällä perehdytykseen panostetaan. Se vieraanvarainen tapa, jolla uusi työntekijä otetaan vastaan, on todella hienoa. Uudelle työkaverille on avaimet ja tunnukset valmiina ja hänelle on nimetty oma vastuuperehdyttäjä ja perehdytysprosessi on luotu pitkälle ajalle. Täällä ei ketään heitetä työtehtäviin kylmiltään, kertoo Maria.

– Uudelle työntekijälle halutaan antaa tervetullut olo. Kaikki työkaverit auttaa ja neuvoo. Juuri käyttöön otettu pieni tervetuliaislahja on myös ihana lisä tähän, lisää Krista.

Caritas Rovaniemellä on iloittu palaavista työntekijöistä. Voisi jopa sanoa, että kyseessä on paluuaalto, sillä 42 työntekijän tiimissä on lähes 10 viime aikoina palannutta.

– Itse koen, että on virkistävää, kun on käynyt muualla. Mutta tämä tuntuu minulle juuri nyt oikealta, Krista summaa.

Tervetuloa meille töihin! Tutustu avoimiin tehtäviin tai jätä avoin hakemus

Olemme osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista säätiökonsernia. Haluamme olla sote-alan rohkein työpaikka ihmisille, jotka ottavat ammattitaidon ohella sydämensä mukaan töihin. Meillä jokainen tekee työtä ihmisarvon puolesta.​ #sydänmukana