Henkilökohtainen avustaja mahdollistaa sujuvan arjen ja omannäköisen elämän

Tiesitkö, että Caritaksessa on kymmeniä omia osaavia avustajia? Henkilökohtaisten avustajien tuella vammaiset ja pitkäaikaissairaat voivat rajoitteistaan huolimatta elää omannäköistään elämää niin arjessa, juhlassa kuin vapaa-ajallakin.

Marianne Uusitalo toimii Caritaksen suurimmassa vammaisten palveluasumisen yksikössä Celestassa avustajatiimin työnjakajana. Mariannen työnkuva on monipuolinen. Sen lisäksi että hän tekee itsekin avustajan työtä, hän myös koordinoi avustajien aikatauluja niin, että oikeat ihmiset ovat oikeissa paikoissa oikeisiin aikoihin. Lisäksi Marianne tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaiden omaisten sekä eri sidosryhmien, kuten terapeuttien ja sosiaalityöntekijöiden kanssa. Pelkästään Celestassa avustajia on yhdeksän ja asiakkaita noin 40.

Caritaksen henkilökohtaisen avun asiakkaiden ikähaarukka on lisäksi laaja; nuorin asiakas on tällä hetkellä 8- ja vanhin 91-vuotias. Yhteensä kuukausipalkkaisia avustajia on Caritaksella Oulussa ja Rovaniemellä 35, ja tämän lisäksi keikkatyötä tekeviä on iso joukko. Marianne muistelee, että kun hän tuli taloon vuonna 2012, hän oli kolmas avustaja koko Caritaksessa, joten kasvu on ollut melkoista viime vuosina.

Ihmisläheistä ja merkityksellistä työtä

Caritas Celestan avustajatiimissä tehdään kolmivuorotyötä. Työssä ollaan läsnä toisen ihmisen arjessa kaikkina vuorokaudenaikoina ja monenlaisissa tilanteissa, kuten kaupassa, ravintolassa, elokuvissa ja festareilla. Avustajamme ovat olleet asiakkaan mukana myös ulkomaan matkoilla sekä esimerkiksi sähköpyörätuolisalibandyn kisareissuilla.
”Avustajan työstä aina kysytään, että mitä se on? Sitä on todella vaikea lyhyesti kertoa. Työtehtävien skaala on todella laaja. On tehtäviä kotona ja kodin ulkopuolella. Työt voivat vaihdella ruoanlaitosta tai vaikkapa hiihtämisessä avustamisesta lääkärikäyntien mahdollistamiseen”, Marianne listaa.

Pyrimme huomiomaan mahdollisimman hyvin asiakkaidemme yksilölliset tarpeet ja toiveet.

Henkilökohtaisen avustajan työnkuvaan ei kuulu hoitoa tai hoivaa.  Henkilökohtaisen avun saajaa avustetaan yksilöllisesti niissä tavanomaiseen elämään liittyvissä toimissa, jotka henkilö tekisi itse, mutta joista hän ei vammansa tai sairautensa vuoksi kokonaan tai osittain selviä. Työ on Mariannen mukaan vaihtelevaa, ihmisläheistä ja erittäin monipuolista. Avustajan työssä työn merkityksellisyys on vahvasti läsnä.
”Pyrimme aina vastaamaan mahdollisimman hyvin asiakkaidemme yksilöllisiin tarpeisiin ja toiveisiin.”

Joskus yksilöllisten toiveiden toteuttamiseen saatetaan tarvita hiukan miettimis- ja järjestelyaikaa.
”Eräs asiakas ei voinut näkövammansa vuoksi hiihtää yksin ja tiedusteli, saisiko meiltä avustajaa sellaiseen. Halusimme ensin miettiä, pystymmekö hänelle järjestämään onnistuneita hiihtoreissuja. Kyselykierroksen jälkeen tiimistä löytyi henkilöitä, joilla oli sukset valmiina ja jotka tykkäsivät itsekin hiihtää. Asia saatiin järjestettyä kaikille mieluisalla tavalla. Lähtökohtaisesti harvinaisemmatkin toiveet pyritään näkemään mahdollisuuksina. Aika harva toive on sellainen, jota emme voisi toteuttaa”, Marianne kertoo.

Apua tarpeiden mukaan

Caritaksesta voi saada avustajapalvelua pitkäaikaiseen tai tilapäiseen tarpeeseen. Caritaksen palvelu on helppo ratkaisu henkilökohtaisen avun hankkimiseen esimerkiksi silloin, kun avustettava ei itse pysty tai halua toimia avustajan työnantajana. Caritaksesta voi tilata sijaisen myös oman vakituisen henkilökohtaisen avustajan loman ajaksi tai tilanteessa, jossa oma vakituinen avustaja sairastuu äkillisesti.

Avustajat mahdollistavat  sujuvaa elämää ja arkea toimimalla asiakkaidensa silminä, korvina, käsinä ja jalkoina. Henkilökohtaisen avun sisällön määrittelee asiakas itse. Siksi avustajan lyhytkin odottamaton poissaolo voi vaikuttaa asiakkaan arkeen merkittävästi.
”Jos henkilökohtaisen avustajan on palkannut työnantajamallilla, sijaisen saaminen esimerkiksi  avustajan sairastuessa saattaa olla hankalaa. Hyvin monet asuvat itsenäisesti kotona henkilökohtaisen avun turvin. Siksi avustajan poissa ollessa ihan arjen perustoiminnot, kuten ruokailu ja pukeutuminen, voivat jäädä asiakkaalta väliin”, Marianne selventää.

Kokemus tuo varmuutta

Pitkä kokemus henkilökohtaisen avun tarjoamisessa tuo varmuutta ja näkemystä toimintaan. Caritaksen henkilökohtaisten avustajien joukossa on useita pitkän uran tehneitä avustajia. Kokemus auttaa toimimaan erilaisissa ja yllättävissä tilanteissa, joita avustajan itsenäisessä työssä riittää.

”Kokemukseni mukaan avustajan työssä viihdytään meillä hyvin. On paljon avustajia, ketkä ovat työskennelleet meillä jo vuosia. Meillä on edelleen töissä aivan alusta saakka ollut avustaja, eli siitä taitaa olla noin kymmenen vuotta aikaa, kun hän aloitti meillä. Itse olen ollut Caritaksessa jo pian kahdeksan vuotta. Ja on monia muitakin, jotka ovat viihtyneet työssään ja tehneet meillä töitä vuosia”, Marianne toteaa.

Työn merkityksellisyydestä kertoo Marianne mukaan osaltaan sekin, että hän on nähnyt oman uransa aikana useiden nuorten kiinnostuneen sosiaali- ja terveysalasta avustajana toimiessaan ja hakeutuneen esimerkiksi lähihoitajaopintoihin.
”Se kertoo myös Caritaksesta. Caritas on hyvä ja luotettava työnantaja.”

Avustajille nyt myös virallinen tutkinto

Henkilökohtaisena avustajana työskentely ei edellytä tiettyä tutkintoa tai työkokemusta, mutta avustajan on oltava täysi-ikäinen eli 18 vuotta täyttänyt. Caritaksessa tehtävään saa hyvän perehdytyksen. Avoin ja ennakkoluuloton asenne auttaa omaksumaan avustajan tehtävät ja kehittymään niissä, olipa koulutus- ja työhistoria millainen tahansa.

Henkilökohtaisen avustajan koulutusta on järjestetty vuoden 2018 alusta alkaen toisen asteen oppilaitoksissa kuten ammattiopistoissa. Henkilökohtaisen avustajan tutkintonimike kuuluu uudessa puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinnossa kotityöpalvelujen osaamisalaan. Tutkinnon suorittaja voi sisällyttää tutkintoonsa osia myös muista tutkinnoista, kuten lähihoitajan perustutkinnosta.

Katso Mariannen haastattelu

Kiinnostuitko Caritaksen tarjoamasta henkilökohtaisen avun palvelusta?

Ota yhteyttä palveluohjaaja Tuija Hyväriin soittamalla p. 050 375 8276 tai jättämällä yhteydenottopyyntö sähköisellä lomakkeella.

Kiinnostuitko avustajan työstä? Lähetä avoin hakemus tästä, niin olemme sinuun yhteydessä.