“Ennen minä juoksin pakoon” -valokuvanäyttely Metsolan galleriassa

“Ennen minä juoksin pakoon” -valokuvanäyttelyn avajaiset 8.1.2020 Caritas Metsolan Kartanossa

Oulun Seudun Mäntykoti ry:n Kotiväki-hankkeessa (vv.2018-21) työskennellään kaltoinkohtelua ja lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden ikääntyvien parissa. Hanke on STEA-rahoitteinen ja osa valtakunnallista Ikäinstituutin ja Vanhus- ja lähimmäispalvelunliitto Vallin koordinoimaa Elämänote-ohjelmaa.

Vuoden 2019 aikana kokoontui kaksi RajatON!-ryhmää. Vertaistuellisissa ryhmissä ikääntyneet kävivät läpi selviytymistään ja omien rajojen asettamista valokuvaterapeuttisten menetelmien avulla. Ryhmää ohjasi psykoterapeutti Ritva Huusko sekä Kotiväki-hankevastaavat Riitta Vesala ja Marjaleena Kyllönen.

Ryhmään osallistuneiden tuottamista valokuvista ja niiden sanoituksista on nyt koottu “Ennen minä juoksin pakoon” -näyttely, joka kiertää Oulun seudulla vuosien 2020-21 aikana. Kuvat ovat ikkunoita siihen, millaisten vaiheiden kautta iäkkäät naiset ovat käsitelleet kohtaamaansa lähisuhdeväkivaltaa ja pyrkineet irrottautumaan siitä.

Ensimmäinen näyttely pystytetään Metsolan galleriaan 8. – 31.1.2020.

AVAJAISET: Näyttelyn avajaisia vietetään 8.1. klo 14 alkaen (Metsolan Kartanon tiloissa, Mielikintie 8, Puolivälinkangas).

Klo 14:00 lyhyt tietoisku ikääntyneisiin kodistuvasta kaltoinkohtelusta ja lähisuhdeväkivallasta (1. kerroksessa).
Klo 14:30 valokuvanäyttelyn avajaiset Metsolan galleriassa (2. krs). Näyttelyn avajaissanat lausuu Oulun vanhusneuvoston puheenjohtaja Aulikki Heinonen.
Kahvitarjoilu gallerian viereisessä tilassa.

Avajaismainos (pdf)

Olette lämpimästi tervetulleita!

Marjaleena Kyllönen ja Riitta Vesala
Kotiväki-hankevastaavat

Metsolan galleria, Mielikintie 8, 90550 Oulu (A-rappu, toinen kerros, käynti pääovesta)
Avoinna joka päivä klo 8.00 –16.00.